Substratdiskussion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #31
    Jo, pH:t är ju högt som fasen, men det sänks ju å andra sidan med CO2, däremot så går det ju inte att sänka hårdheten lika enkelt (RO-manicken kostar ju minst 170 Euro såg jag).
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #32
      Hmmm, jag är fortfarande inte glad åt det, hur de får till de vattenvärdena vet jag inte, tar dom bort co2 bara? En halvering av alkaliniteten och en pH-höjning med 0,7 Man får bli lite mer försiktig med stora vattenbyten vid ammonium/ammoniak förgiftning. Snacka om minskad stabilitet.

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #33
        Små RO-filter av den bättre kvaliteten brukar gå att köpa för det priset även här i Sverige, jag förstår om det inte känns relevant till ett litet akvarium.

        När det rör sig om så små mängder vatten kan jag komma på många inte orimliga sätt att minska vattnets hårdhet, eller få fram vatten som är renare än RO-vatten.

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #34
          Ursprungligen postat av Erik...
          Små RO-filter av den bättre kvaliteten brukar gå att köpa för det priset även här i Sverige, jag förstår om det inte känns relevant till ett litet akvarium.

          När det rör sig om så små mängder vatten kan jag komma på många inte orimliga sätt att minska vattnets hårdhet, eller få fram vatten som är renare än RO-vatten.
          Jupp, Erik, känns omöjligt att övertala tjejen att vi "behöver" även ett RO-filter, hehe. Don't even go there, liksom..

          Däremot andra metoder är ytterst, ytterst intressanta (att sänka hårdheten alltså, ta bort lite av kalken). Finns det något DIY-metod som inte kostar skjortan??? Behöver ungefär 10 liter sådant vatten varje veckan (blandat med 5 liter vanligt vatten, så blir det nog perfekt att byta hälfen av akvarievattnet veckovis).
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • Kharn
            • May 2004
            • 256

            #35
            Angående ADAs substrat så kan jag varmt rekomendera den till folk som inte planterar om ofta . Jag har själv kört det sedan December och är under omständigheterna ganska nöjd ,,dock inte med priset för skiten

            Jag tror dock att powern i powersanden lakade ut ungefär efter en månad så det hadde jag hoppat över helt och hållet nästa gg.

            Att bara köra aquasoil och EI som man ändå gör efter ett litet tag är nog kitet.

            Det stora problemet med soilen är att det inte går att plantera om i skiten utan att först tömma karet suck.. jag rev upp ca 5 växter förra veckan och det räckte till att hela mitt 530 blev som en ogenomtränglig brun dimma.

            Sen är priset helt absurt dyrt ( och även frakten som säkert kostade lika mycket som sanden )

            Men om man är grymt duktig som exempelvis Defdac och Peter Nyman är och får till ett superfint resultat med en gång så är det verkligen ett bra substrat..synd bara att ingen i Sverige tar hem det till normala priser.

            MVH Jimmy
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #36
              Ursprungligen postat av PatrikS
              Jupp, Erik, känns omöjligt att övertala tjejen att vi "behöver" även ett RO-filter, hehe. Don't even go there, liksom..

              Däremot andra metoder är ytterst, ytterst intressanta (att sänka hårdheten alltså, ta bort lite av kalken). Finns det något DIY-metod som inte kostar skjortan??? Behöver ungefär 10 liter sådant vatten varje veckan (blandat med 5 liter vanligt vatten, så blir det nog perfekt att byta hälfen av akvarievattnet veckovis).
              Minska hårdhet hos vatten små mängder:

              #1 Frysa, stor det av kalket, kanske andra ämnen fäller ut. Syns som vitaktigt grummel om man lägger mycket iskuber gjorda på uppsala-kranvatten i ett vattenglas och låter dem smälta.

              #2 Koka, samma kommentar som för frysning, har för mig att det är karbonaterna som fäller ut, jämför igenkalkade kaffebryggare.

              #3 Utfällning med oxalsyra, vet inte exakt hur det fungerar har för mig att det fäller ut karbonater det med, kommer inte ihåg dosering, det brukar varnas dels för att ta för mycket oxalsyra, dels för dom höga Co2-halterna som är i vattnet, utfällningen skall självfallet ske i separat behållare, oxalsyra har jag för mig kan vara otrevligt.

              Ta bort hårdhet:

              #1 Destillering genom kokning, det är inte svårt att destillera vatten med kokning. men dyrt.

              #2 Kondens i slutet utrymme, man kan ta en plastback i vilken man ställer en behållare med vatten i, med öppen vattenyta, backen bör luta lite så att kondensdropparna inte droppar tillbaka till vattenbehållaren. Om man inte ökar avdunstningen från reservoaren med kalkhaltigt vatten går det inte så fort, men det finns många sätt att öka den.

              Kommentar

              • PatrikS
                • June 2006
                • 579

                #37
                Ursprungligen postat av Kharn
                Angående ADAs substrat så kan jag varmt rekomendera den till folk som inte planterar om ofta . Jag har själv kört det sedan December och är under omständigheterna ganska nöjd ,,dock inte med priset för skiten

                Jag tror dock att powern i powersanden lakade ut ungefär efter en månad så det hadde jag hoppat över helt och hållet nästa gg.

                Att bara köra aquasoil och EI som man ändå gör efter ett litet tag är nog kitet.

                Det stora problemet med soilen är att det inte går att plantera om i skiten utan att först tömma karet suck.. jag rev upp ca 5 växter förra veckan och det räckte till att hela mitt 530 blev som en ogenomtränglig brun dimma.

                Sen är priset helt absurt dyrt ( och även frakten som säkert kostade lika mycket som sanden )

                Men om man är grymt duktig som exempelvis Defdac och Peter Nyman är och får till ett superfint resultat med en gång så är det verkligen ett bra substrat..synd bara att ingen i Sverige tar hem det till normala priser.

                MVH Jimmy
                Mmm, exakt, det är det som är grejen med ADA:s soil: dyrt, finns ej i Sverige, och jobbigt att omplantera i. För oavsett hur duktig man är - vare sig det är defdac, petnym, you name it - så kommer växterna att växa ur scapen hur som helst, vill man det eller inte. Det skulle i vart fall krävas väldigt saktaväxande sådana (anubias, mossor osv.) för att designen skulle hålla sig ett bra tag. Och grejen med de saktaväxande är att de är så ...tråkiga, utjatade - jag menar anubias, javamossa, come on.. Barr använder i o f s anubias i det som han så lustigt kallar "understory" - dvs. under de höga plantorna - för att få så mycket biomassa som möjligt, men själv har jag inte funnit tjusningen med sådana växter oavsett. Håller man någorlunda normalt växande plantor, kommer man i en CO2-berikat tank att gallra, dra upp med roten och böka i akvariet på ett eller annat sätt ändå, och då är det inte alls kul (som jag kan jag förstå av din erfarenhet, Kharn) att få grumligt vatten varenda gång.

                Tänker man efter så kan det bästa substratet vara det billigaste också - vanlig akvariesand. Helt inert, låter bottnet andas ganska okej (om man inte väljer det allra finkornigaste), har naturlig färg och form, grumlar inte (om ordentligt sköljd), tung - bra för plantering, håller kvar även de minsta rötterna. Eller?
                Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                Kommentar

                • PatrikS
                  • June 2006
                  • 579

                  #38
                  Ursprungligen postat av Erik...
                  Minska hårdhet hos vatten små mängder:

                  #1 Frysa, stor det av kalket, kanske andra ämnen fäller ut. Syns som vitaktigt grummel om man lägger mycket iskuber gjorda på uppsala-kranvatten i ett vattenglas och låter dem smälta.
                  Johoo, allrigt, nice, kan faktiskt vara ett alternativ, det svåra är väl i så fall att ta bort grumlet?

                  #2 Koka, samma kommentar som för frysning, har för mig att det är karbonaterna som fäller ut, jämför igenkalkade kaffebryggare.
                  Mistänkte det, men vågade inte tro att det var så enkelt. Hur mycket avhärdas vattnet då? Fastnar all kalk på kokkärlets väggar eller fortsätter det att förpesta tillvaron i någon slags utfälld form (typ som grumlighet i fryst vatten)?

                  Eller om man kombinerar lite: helt enkelt kokar en del och sedan kyler ned igen med en del fryst? Eller kommer det att resultera i plus minus noll? (att utfälld kalk löses åter igen upp)

                  Resten verkar vara alldeles för omständigt för att hålla på - det är kanske enkelt, men känns lite tids- och arbetskrävande.
                  Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #39
                    Ursprungligen postat av PatrikS
                    Johoo, allrigt, nice, kan faktiskt vara ett alternativ, det svåra är väl i så fall att ta bort grumlet?


                    Mistänkte det, men vågade inte tro att det var så enkelt. Hur mycket avhärdas vattnet då? Fastnar all kalk på kokkärlets väggar eller fortsätter det att förpesta tillvaron i någon slags utfälld form (typ som grumlighet i fryst vatten)?

                    Eller om man kombinerar lite: helt enkelt kokar en del och sedan kyler ned igen med en del fryst? Eller kommer det att resultera i plus minus noll? (att utfälld kalk löses åter igen upp)

                    Resten verkar vara alldeles för omständigt för att hålla på - det är kanske enkelt, men känns lite tids- och arbetskrävande.

                    I båda fallen du undrar över blir kalket ett vitt grums på botten lätt att hälla av vattnet utan att få med grumset. Vad gäller kokning är det karbonathårdheten som blir grums, förutom det som fastnar på kokärlet, låt det bara svalna, allt fäller inte ut på en gång, lite av det kan bilda tunna flak av hinna på ytan, den är bara att skrapa bort.

                    Om du har ett test så kan du ju kolla hur effektiva metoderna är, borde bli tillräckligt mjukt för dina önskemål.

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #40
                      Oki, skall testa det asap, vore kul att se om det påverkar mikrodoseringen. Tack tack!
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...