Substratdiskussion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    Substratdiskussion

    Okej, defdac, du skrev ju att jag skulle hojta till om jag hittade ett alternativ till ADA Aquasoil? Här kommer de hetaste "Soil of the Month"-klippen från bl.a. barrreport för oss alla bajsnördiga inom denna hobby!

    Nr 1
    Ursprungligen postat av chubasco
    1. First layer: 1" of yak dung
    2. Next layer: 1/2" of very dried guano
    3. Top layer: 2" of glass marbles, your choice
    I promise, the guano won't float to the top


    Nr2

    Ursprungligen postat av Tom Barr
    "Barr's Bison Biscuits" only 39.95$ per "load"(about 2lbs).
    From natural free range organic animals, raised by Amish caretakers and they bless each load personally.



    Nr 3
    Ursprungligen postat av arulnathan
    [...] mix Buffalo Dung with Soil and use it as a fertilizer to my plants. ( As My local fish dealer told me to use 50% Dung & 50 % soil mix together and then use it to the bottom of my tank and then cover this with 2 inches of gravel...and then plant the plants. He says co2 will be provided through soil)



    Så, vad väntar ni på, ut och skyffla, folk!! (Eller beställa direkt från Barr..)
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Jag är supernöjd med min Aquaclay trots en del besvär att få fast växterna i det.

    Näring i vattenkolumnen duger bra åxå !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #3
      Dvs. inte alls sugen på att testa Barr's nyaste?
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Haha lysande =) Appropå guano:

        "chasing little bats around in the caves trying to extract things from them is just plain wrong........."

        Ett tag var det ju wormcastings som gällde höhö =)

        Men för att ta denna humortråd en gnutta seriöst så tror jag att om man vill testa riktigt "kraftfulla" ammoniumgödningar som diverse olika dynga och Osmocote-tabletter så tror jag tricket är att baka in det i små lerkulor. Är man försiktig och inte har sönder dessa när man river runt så borde dom vara ren "power" (för att använda ett slitet Amanouttryck) för rötter som penetrerar dessa - samtidigt som leran förhindrar att ammonium läcker ut.

        Jag får köpa ett ammoniumtest och kolla om det funkar.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikS
          Dvs. inte alls sugen på att testa Barr's nyaste?
          Hehe, ojsan... skulle nog läst citaten och inte bara rubriken
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • PatrikS
            • June 2006
            • 579

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Men för att ta denna humortråd en gnutta seriöst så tror jag att om man vill testa riktigt "kraftfulla" ammoniumgödningar som diverse olika dynga och Osmocote-tabletter så tror jag tricket är att baka in det i små lerkulor. Är man försiktig och inte har sönder dessa när man river runt så borde dom vara ren "power" (för att använda ett slitet Amanouttryck) för rötter som penetrerar dessa - samtidigt som leran förhindrar att ammonium läcker ut.

            Jag får köpa ett ammoniumtest och kolla om det funkar.
            Heh, japp, bra trick! Fast är du säker på att du vill hålla på med sådant "skit"? Själv tror inte jag att jag orkar... För vad, liksom. Någon extra millimeter växthastighet? För det är väl enbart tillväxttakten som det i så fall skulle påverka, inte växtens utseende, eller? (Ungefär som med ljus: mera ljus betyder att växterna för det mesta växer fortare, inte snyggare).

            Just nu vill jag att mitt substrat skall i första hand vara finfördelat men ändå porös, så att HC:n inte flyter upp till ytan. Och tungt: det är ganska svårplanterat i ett som virvlar upp vid minsta närmandet. Än så länge är det helt okej för mig om substratet skulle vara helt inert, man doserar ju ändå EI.

            Har någon av er provat att baka kattsand i ugnen, förresten? (så att det härdar lite) Borde väl vara perfekt storlek på kornen?
            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Fast är du säker på att du vill hålla på med sådant "skit"?
              Om det innebär att jag kan slarva mer med vattengödninge, kanske =)

              Själv tror inte jag att jag orkar... För vad, liksom. Någon extra millimeter växthastighet?
              Det argumentet fungerar bra på mist också =)

              För det är väl enbart tillväxttakten som det i så fall skulle påverka, inte växtens utseende, eller? (Ungefär som med ljus: mera ljus betyder att växterna för det mesta växer fortare, inte snyggare).
              Jag har slutat jaga tillväxthastighet, men visst får det gärna växa hyffsat snabbt så man får trimma/designa ofta. Det en stabil botten ger är wiggle room för doseringsfel, vilket börjar kännas mer och mer nödvändigt för egen del. Eller en fire-and-forget-lösning som en kemostat som aldrig kan leda till övergödning och garanterat ger växterna det som vill ha hela tiden.

              En dyr botten likt ADA-substrat i all ära, men "powern" tar slut i den efter några år. Då vore det schysst om man enkelt kunde förnya powern med några små väl valda näringsbomber som inte läcker.

              Har någon av er provat att baka kattsand i ugnen, förresten? (så att det härdar lite) Borde väl vara perfekt storlek på kornen?
              Hummm.. Det låter ju intressant. Vilket gradtal bör man ha och hur länge? Undrar om ADA-soil är bakad Akadama? Hårdnar Akadama månne om man bakar det?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • PatrikS
                • June 2006
                • 579

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Det argumentet fungerar bra på mist också =)
                Visste att du skulle hugga på det direkt!

                En dyr botten likt ADA-substrat i all ära, men "powern" tar slut i den efter några år. Då vore det schysst om man enkelt kunde förnya powern med några små väl valda näringsbomber som inte läcker.
                Mmm, exakt, fast jag personligen känner mig säkrare med att alltid dosera EI än förlita mig på någon bomb där inne. Damn, jag låter ju som du defdac när du tillrättavisar någon noob! Fast å andra sidan (som du också brukar säga) - hängslen och livrem, kanske bra att ha "power" i sanden om man ska typ iväg på en kortare semester och inte har en doseringspump för pmdd.

                Hummm.. Det låter ju intressant. Vilket gradtal bör man ha och hur länge? Undrar om ADA-soil är bakad Akadama? Hårdnar Akadama månne om man bakar det?
                Ingen aning, det är det jag frågade, kanske googla lite på de som sysslar med lerkrukor/keramik som hobby.
                Senast redigerad av PatrikS; 01 August 2006, 11:24.
                Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                Kommentar

                • PatrikS
                  • June 2006
                  • 579

                  #9
                  Såg det här:

                  Keramiklera
                  Den här leran kan man hitta i många färgbutiker och affärer med konstnärsmaterial. Det är en lergodslera, en ren naturprodukt, alltså, som kan skulpteras, modelleras och drejas.
                  Den mjukas upp med vatten, som också används för att forma och släta ut leran. Det färdiga föremålet täcks över med plast och får torka långsamt i ett svalt rum. För ordentlig hållbarhet bör den brännas i 950-1050 grader, och kan därefter glaseras med speciella färgpreparat för att sedan brännas en gång till. Den proceduren bör man göra tillsammans med en erfaren keramiker. Den brända stengodsleran får en terrakottakulör.


                  Skulle nog vara svårt att uppnå i hemmiljö.
                  Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #10
                    Lite till:

                    Lergods bränner man i lägre temperatur ( ca 1000 gr)
                    Stengods bränns till 1300 grader så stengodset sintrar alltså och i och med det oxså helt tätt, stengods är alltså starkare än lergods .
                    [...]
                    Sintrar betyder ungefär att leran smälter samman och blir därmed helt vattentät. Lergodslera sintrar inte på det viset utan är porös i godset och därmed inte vattentätt. Lergods måste man glasera på både ut och insidan för att det inte ska uppstå läckage på tex en vattenkanna, kruka eller dyl.
                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Man kan lämna in keramik för bränning, sist jag kollade tror jag det gick på 100-nånting spänn för ca 10 liter här i uppsala, men jag är inte helt säker på att de skulle ta emot en påse kattsand om det är det man vill bränna.

                      Om någon köper en keramikugn för att bränna bottensubsrtat till ett enda akvarium vill jag veta det, vilket konversationsämne när man pratar med folk som inte har en aning om hur kul det kan vara med akvarier.

                      Om man vill prova att bränna nångting finns det alltid möjlighet att hyra plats i ugn hos dom som redan har en ugn, det kan vara keramikhobby-butiker föreningar eller konstnärer som har ugn. Många skolor har en stor keramikugn, det är kanske hos dem man kan få bäst pris, kanske till och med få bränna gratis mot att man håller en föreläsning eller en eller ett par lektioner biologi, eller vad det nu kan vara som man kan bäst.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        fast jag personligen känner mig säkrare med att alltid dosera EI än förlita mig på någon bomb där inne
                        Jo jag har håller ju med. Bara det att jag inte lyckats något bra med vattendoseringen på sista tiden. Jag skyfflade ner några Pokonpinnar under L. inclinata var verticillata och plötsligt tog den fart. Den powern räckte i typ någon vecka(!) nu har den börjat få korta nya blad igen.

                        pH ~6, KH 2.5, GH-boost: 1 tsk CaCl2+1 tskMgSO4. Dosering: 10 ppm NO3+1 ppm PO4 varannan dag och 0,1 ppm NutriSi varannan dag.

                        Jag håller doseringen stabil men ändå såg jag bättre tillväxt med ett par Pokonpinnar. Ahwell.. Off-topic..

                        Appropå bränd Akadama:

                        "This product is baked at 2,200 degrees Fahrenheit.
                        Basically like ground up brick. "
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • PatrikS
                          • June 2006
                          • 579

                          #13
                          Mmm, guys, men det slog mig nu: vad blir det av kattsanden om man bränner det? Blir det inte typ helt viktlös och väldigt lätt att virvla upp? Kan man kanske bränna det i våra vanliga ugnar (upp till 300 grader eller nåt) så att det fortfarande blir en slags "soil" och inte "tegel" i miniformat. Eller? Skall försöka testa det (att bränna i vanlig ugn alltså).
                          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                          Kommentar

                          • PatrikS
                            • June 2006
                            • 579

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Jo jag har håller ju med. Bara det att jag inte lyckats något bra med vattendoseringen på sista tiden. Jag skyfflade ner några Pokonpinnar under L. inclinata var verticillata och plötsligt tog den fart. Den powern räckte i typ någon vecka(!) nu har den börjat få korta nya blad igen.

                            pH ~6, KH 2.5, GH-boost: 1 tsk CaCl2+1 tskMgSO4. Dosering: 10 ppm NO3+1 ppm PO4 varannan dag och 0,1 ppm NutriSi varannan dag.

                            Jag håller doseringen stabil men ändå såg jag bättre tillväxt med ett par Pokonpinnar.
                            Deff, jämför med dina tidigare iakttagelser:

                            En blandning av "Pokonpinnar"+lerkulor i rikliga mängder runt rötterna har jag aldrig sett göra någon större skillnad, men jag testar fortfarande den kombinationen på vissa växter. Det är tydligen så att när man har riktigt mycket ljus + koldioxid så börjar växterna föredra att ta näring med bladen istället för rötterna - vilket kan förklara min iaktagelse.


                            Vad var skillnaden då mot nu?
                            Vad innehåller pokonpinnar som inte finns i pmdd? Antagligen ohyggliga mängder NH4, dvs. samma sak som i KNO3, fast i "farligare" form (algtrigger). Kanske kan det tyda på för lite KNO3 hos dig?

                            Trots att Barr säger att nitratupptaget kan nästan aldrig vara över 4 ppm/dag KNO3 (bortsett från lite lyxupptag) så är jag inte så säker på det. Det kan nog vara så att om man placerar växter i ett rent glaskärl, med enbart pmdd, ljus och CO2, så blir kanske upptaget 4 ppm/dag, men i ett normaltskitigt akvarium, med ordentligt inkört filter och normalfett botten blir det kanske en hel del svinn. Fast hur?

                            Jag har sett i min lilla burk att jag får - precis som du - mindre blad på bl a r. indica och att den färgar ut i häftig röd färg om jag doserar mindre KNO3 än 2 krm varannan dag. Och det i en 27 liters burk!! Jag fattar inte: vad det är som "käkar" som mycket. Så skall det inte vara. Något är fel. Eller är det kanske inget svinn utan istället något som blockerar kno3-upptaget? Såg på kommunens hemsida att vi har 90 ppm Ca direkt från kranen - det är inte lite det.

                            Lite off-topic diskussioner är oftast roligare än ämnesbundna, hehe.
                            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Här är kanske några alternativ.
                              "Fibotherm":


                              Osså finns ju Seramis och Blähton, men den senare verkar bara vara en Leca-variant.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...