Akvarie utan växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Akvarie utan växter

    Hejsan,

    TÄnkte konvertera mitt akvarie till ett malawikar. Slänga ut alla växter (så gott som), ny sand, bakgrund osv. Kommer nog bli jättefint

    Har idag ett lite mindre kar, tanayaka, som också är växtlöst. Här frodas cyano och grönalger. Försökt göra det jag kan, utan att gå till några extrema åtgärder.

    Tänkte höra hur ni gör i era växtlösa kar för att undvika alger av alla dess slag..! Allt ifrån antal vattenbyten i veckan, till filter, tillsättning av macro/micro, algdödare. Rubb och stubb

    Jättetacksam för svar.
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    #2
    Jag fick bort mina infusiorner och brunalger(tror jag det heter) med hjälp av mörkläggning i 4 dagar.

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Det hjälper väl lite att ha extremt effektiv biologisk filtrering, plus att se till att gruset inte bäckar igen med skit, byta mycket vatten, stark cirkulation osv.

      Sen är ju frågan om du verkligen inte vill ha algtillväxt, det beror på vilka malawis förståss, men många mbunas äter alger.

      Om det är ett akvarium som ser kliniskt ut, gärna med vita stenar och rent vitt grus, och massor av färgglada fiskar, ( jag får lite den känslan av ditt inlägg) då är det bara extrem filtrering, cirkulation, vattenbytesrutin som gäller förutom allt rengörande av allt som är ljust aller vitt och allt synligt glas på veckobasis, eller kanske om du har tur varannan vecka, som gäller.

      Men nu vet jag inte om det är det du är ute efter, och jag vet inte vilka malawis du tänker ha, men friskt grön Vallisneria tycker jag gör sig bra som bakgrund till färgglada malawis, det är mitt standard-tips, framförallt i malawikar, att ha mycket Vallisneria.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Vilken vattensamling som helst med ljus över, speciellt där man slänger ner mat och fisk kommer få alger.

        Ett effektivt sätt att minska det är att bara ha på ljuset när du kollar på akvariet eller någon timme per dag, samt helt lysande biologisk filtrering + vattenbyten såklart som Erik nämde.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • tetra 1
          • July 2005
          • 1225

          #5
          Om jag får alger på stenar och ingen äter det så tar jag bort det med en tandborste eller skurborste.

          Kommentar

          • tetra 1
            • July 2005
            • 1225

            #6
            Och komihåg att dom gräver mycket så silicona gärna ihop stenarna så dom inte kan rasa ihop.

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Stort tack för alla tips. Fick det jag kommit fram till själv bekräftat, vilket är väldigt bra

              Jag är mest rädd för cyano i dagsläget, då jag har denna odåga i mitt lilla kar... Men det stora har aldrig haft det, så det borde inte vara några problem. DEt är ju väl inkört.

              Jag har ett eheim Pro 2 2028, samt ett 1200liters powerhead kopplat till en ganska stor filtermassa.
              Tänkte göra vatttenbyten en gång i veckan. Och ha 4 av 8 lysrör tända (2 lysrör i varje armatur)
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Jag har med mina "multisar" fåt massor med cyano och jag har alltid tagit bort det synliga. Ingen mörkläggning pga yngel.
                Men nu har jag låtit det vara kvar... ser dock ganska bra ut med en stor mörkgrön matta
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                Arbetssätt...