Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeeke
    • May 2006
    • 10

    Pmdd

    Jag har testat pmdd i mitt kar vid ett par tilfällen men med dåligt resultat(bara algtilväxt) och
    undrar om någon har något förslag på vad det kan bero på?
    Tillför ingen co2 karet är planterat med Vallisneria,Echinodorus bleheri,Cryptocoryne x willisii
    Dessa växter tar upp mycke näring via rötterna men jag tycker att vattnet även bör cirkulera där då jag har grusbotten med ca3mm korn.
    det växer helt ok med bara tmg och lindrig algtilväxt,skrapar rutan vid vattenbyte var 14 dag.Har två lysrör,ett dagsljus och ett auqarelle ca 0.5w/l utan reflecktorer.Har testat mer ljus men enda resultatet blev mer alger troligen räcker inte co2 till någon ökad tillväxt.
    Det är ett ganska hårt belastat kar med mycke fisk så det kanske inte ger någon efeckt med pmdd,
    Vill gärna läsa någon annans åsikter om detta!!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Hård belastning är problematisk eftersom gödning kommer fungera som "turbo" för algtillväxten i det fallet.

    Alger går egentligen igång på spår av ammonium som kommer från fiskarna - hård belastning mer ammonium. Mer gödning ovanpå det kommer helt klart se ut som gödningen orsakar algerna.

    PMDD i vid hård belastning blir dock lite som att elda för kråkorna för alla näringsämnen finns sannolikt redan, eventuellt kan en gnutta extra mikro göra gott (TMG eller bara NutriSi i PMDD) som du ju själv redan har märkt.

    Dina växter är alltså sannolikt inte näringsbegränsade av det du kan få från gödning utan främst kol - speciellt om du inte märker bättre växttillväxt med mer ljus.

    Att få mer kol utan att använda extra CO2 är svårt, men det finns lite olika strategier. Man kan köpa Seachem Excel som är "flytande kol", men om du inte bor i sthlm (akvarielagret tror jag har?) så blir det svårt att få tag på. Det är hyffsat dyrt att köra med i längden. Men det blir väldigt bra klös på tillväxten och det har t om en direkt hämmande effekt på vissa typer av alger.

    Du kan även låta växterna gå över till att försöka använda bikarbonatet/bufferten i vattnet för att få kol. Det kräver dock ganska kraftigt med ljus och du måste undvika all form av extra CO2-tillskott som kan komma ner t ex via vattenbyten. Antingen slutar man göra vattenbyten (inget alternativ för din del) eller så börjar man göra vattenbytet när ljuset släckts. Eventuell CO2 från vattenbytet kan då inte göra någon skada och har luftats ur tills ljuset går på igen. Anledningen att man måste undvika CO2 tillvarje pris är att det "förvirrar" växterna och gör att dom skiter i att utveckla enzymer som gör bikarbonatsanvändandet lättare.

    Ett annat trick är att använda en massa snabbväxare som gärna får klättra upp och lägga sig vid ytan. Detta minimerar ammoniumskadan och gör att du kan börja sniffa lite på att helhetsgöda med PMDD. För att ytterligare minimera all form av ammonium måste du se till att aldrig böka i bottnen utan att göra vattenbyte efteråt och du får aldrig tvätta rent hela filtret samtidigt. Ska du slamsuga så är det samma sak där: Slamsug aldrig hela bottnen samtidigt utan ta det i små partier varje vattenbyte. Detta garanterar att du har en armé av ammoniumkäkande bakterier som tillsammans med en massa ammoniumkäkande ogräs kommer göra att algerna blir betydligt mer varsamma med att blomma - har dom ingen lättillgänglig kvävekälla från ammonium så anser dom att konkurrensen och miljön för elak att föröka sig på. EDIT: En massa snabbväxare gör även att CO2-nivån hela tiden är minimal som gör att dom måste förlita sig på bikarbonat.
    Senast redigerad av defdac; 29 July 2006, 20:34.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Man kan köpa Seachem Excel som är "flytande kol", men om du inte bor i sthlm (akvarielagret tror jag har?) så blir det svårt att få tag på. Det är hyffsat dyrt att köra med i längden. Men det blir väldigt bra klös på tillväxten och det har t om en direkt hämmande effekt på vissa typer av alger.
      Excel hade den "nackdelen" att bl.a. mina två otocinclusar gick hungersdöden till mötes (total avsaknad av några som helst alger).
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • zeeke
        • May 2006
        • 10

        #4
        Okej! Var lite inne på samma spår själv så det var roligt att läsa att jag inte var helt ute och "cyklade".
        Har kört med mäsk i ett tidigare kar och det gav god tillväxt men är så svårkontrollerat så jag vill helst avstå från detta då jag eftersträvar ett så stabilt och lättskött kar som möjligt.
        Har fundetat på att köpa tub,men då det inte kan klassas som ett växtkar käns det lite för dyrt,kanske blir det ett sådant kar här näst då det käns som om växterna går bättre för mig nu på senare år mycket tack vare all information på nätet blandannat från alla på detta forum,så tack allesammans!!!

        Kommentar

        Arbetssätt...