co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeeke
    • May 2006
    • 10

    co2?

    Det är ca 3 månader sedan jag startade mitt nuvarande akvarium och nu börjar det bli stabilt efter div problem tidigare.Köpte en fin bakgrund och tänkte ha ganska sparsamt med växter denna gång,för att slippa kladd och jobb med mäsk.Men trotts denna tanke blev ganska välplanterat till slut(men ite tillräckligt för att kallas växtakvarium).Jag tillför ingen co2 men försöker utnytja det som bildas i akvariet så gott det går,göder med TMG och har även provat pmdd.
    Nu till funderingen,har gjort ett eget filter av grov filtermatta och ökat filtervolymen ca 10 ggr mot det medskickade filtret för att få bättre funktion och längre intervall mellan rengöringarna.Det kommer ofta stora mängder av små bubblor ur pumphuvudet trotts att jag inte har någon luftslang ansluten och den sitter ca 5cm under ytan,kan filtret producera så stora mängder co2? har även en ca 1.5dm2 stor mörk lavasten som ofta täcks av bubblor som sedan stiger mot ytan?Akvariet ser bra ut och växterna växer i jämn tackt.Jag byter ca 25%vatten var annan vecka.
    Någon som vet vad det är i bubblorna? co2 /syre
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Den första frågan är sitter hela pumphuvudet under vatten så att den garanterat inte kan dra in luft där sladden går in i pumphuvudet?
    Om det luktar illa om gasen (sumpgas) har du skapat en anaerob miljö i filtret, då är pumpen underdimensionerad, eller filtret fel utformat eller bitvis för täppt, eller snarare en kombination av allt.
    För att testa om en gas är syre: samla tillräckligt av gasen för att fylla en glasbehållare, tänd en trästicka, den ska vara tillräckligt grov för att glöda synligt en kort stund, en tändsticka är för tunn för att vara praktisk. Stoppa den glödnade stickan i gasen, om det är syre kommer stickan att börja brinna igen. Det är troligtvis inte syre.
    För att kolla om det är vanlig luft, sumpgas eller Co2/kväve, gör om samma experiment utan att släcka stickan, om det är vanlig luft kommer stickan att slockna långsamt när syret i behållaren tar slut, du kan jämföra med en utvädrad behållare. Om det är co2 eller kvävgas kommer en brinnande sticka att slockna. Förmodligen är gasen inte tillräckligt ren för att kunna dra säkra slutsatser. Om det är sumpgas kan själva gasen börja brinna, iaktag försiktighet.

    Kommentar

    • zeeke
      • May 2006
      • 10

      #3
      Hela pumphuvudet sitter under ytan och det luktar akvarium och inte nå ovanligt,filtret tror jag fungerar bra,fiskarna är pigg och vattnet klart i alla fall.Tack för ditt förslag Erik men det käns lite svårt att fånga upp gasen då bubblorna är väldigt små i stora mängder och kommer i intervaller.
      Undrade mest om någon känner i till fennomenet?

      Kommentar

      Arbetssätt...