Optimalt värde på Nitrat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annehult
    • January 2006
    • 149

    Optimalt värde på Nitrat?

    Hej!

    Undrar vad ni som kör med CO2 och PMDD brukar ha, eller strävar efter att ha, för att få en optimal tillväxt samtidigt som det är ok för fiskarna?
    Mäter själv med JBL:s test och brukar ligga mellan 40-60 ppm.
    Det ser ut som om växterna vill ha lite mera gödning, men finns det någon vedertagen limit för tillväxten där det inte "hjälper" att öka doseringen?
    Tar tacksamt emot alla ev. tips och åsikter!

    Peter
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Grejen med nitrattest är väl att du mäter både det som är organiskt (läs: otillgängligt för växterna) och oorganiskt (läs: växtgödning). Doserar man pmdd brukar jag själv sikta på typ 20-40 ppm tre ggr/v. Har du ett större akvarie så kan du kanske köra mindre, beror lite på växtmängd, CO2, växtarter osv. om du inte vill slösa med pmdd.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Det nitratet räcker gott åt växterna. Faktum är att många fiskar kan vänja sig vid mycket högre nitrathalter än vad de flesta vattenväxter kan. Fast det beror på vad man har för fisk förstås. Självklart ska man inte släppa upp nitrathalten allför högt även om man bara har fisk.

      Det kan ju vara så att de behöver mer av något annat än nitrat, vilket är mer troligt, det finns "alltid" nånting växterna vill ha mer av

      Kommentar

      • tetra 1
        • July 2005
        • 1225

        #4
        Men en dum fråga kanske vad menar ni med ppm?

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #5
          ppm = parts per million. Se exvis:

          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • tetra 1
            • July 2005
            • 1225

            #6
            Men mitt nitrat test visar bara mg/l hur ska jag göra då?

            En fråga till bara är kno3 nitrat? dum fråga kanske men jag är nybörjare på gödning så det är bäst man lär sig lite.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              mg/l är samma sak som ppm. Som redan sagts så kan man inte riktigt lita på testerna, men däremot hur mycket du doserar. Du vet alltid hur många ppm/mg/l nitrat du doserar (med t ex KNO) och kan därför utesluta testresultat.

              KNO3 är kaliumnitrat. En atom kalium (K) och en molekyl nitrat (NO3) som sitter ihop. Nitratmolekylen ser du består av en atom kväve (N) och tre syreatomer (O*3).

              För att slippa tänka på en massa kemi så kör efter receptet på www.pmdd.se. Göd enligt receptet efter varje vb så vet du att du får ner allt i rätt mängder, oavsett vad testen visar.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • annehult
                • January 2006
                • 149

                #8
                Tack för svaren alla!

                Kommentar

                • tetra 1
                  • July 2005
                  • 1225

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  mg/l är samma sak som ppm. Som redan sagts så kan man inte riktigt lita på testerna, men däremot hur mycket du doserar. Du vet alltid hur många ppm/mg/l nitrat du doserar (med t ex KNO) och kan därför utesluta testresultat.

                  KNO3 är kaliumnitrat. En atom kalium (K) och en molekyl nitrat (NO3) som sitter ihop. Nitratmolekylen ser du består av en atom kväve (N) och tre syreatomer (O*3).

                  För att slippa tänka på en massa kemi så kör efter receptet på www.pmdd.se. Göd enligt receptet efter varje vb så vet du att du får ner allt i rätt mängder, oavsett vad testen visar.
                  Jo då jag kör efter pmdd:s recept men jag ville bara veta.

                  Men det jag menar med mg/l är att om 1.0mg/l är en 1ppm? kanske låter konstigt för dig för du verkar ju kunna det här

                  Kommentar

                  • tetra 1
                    • July 2005
                    • 1225

                    #10
                    Du defdac du har riktigt nica växter på din blog!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Men det jag menar med mg/l är att om 1.0mg/l är en 1ppm?
                      Japp, ganska exakt. Det skiljer någonstans i fjärde-femte decimalen beroende på temperatur/tryck så inom hobbyn är 1 mg/l = 1 ppm.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • tetra 1
                        • July 2005
                        • 1225

                        #12
                        Ok då fattar jag.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...