Växterna löses upp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #16
    Ursprungligen postat av batski



    Generellt sätt så stämmer detta, men det finns undantag. Vissa cryptocoryne som är röda på undersidan av bladen är faktiskt ganska lättskötta och behöver inte heller så mycket ljus. Men de behöver alltid en tillvänjningsperiod vid miljöombyte. Då smälter bladen, men det kommer nya ganska snart: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=61
    Vist...
    Jag har några sådana som är lättskötta. Det finns den till variant på denna som är lättskött och som måste ha en omställningsperiod.

    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #17
      När du planterade växterna tog du bort de långa rötterna eller du planterade ner allt i grusen?

      har du bara bökat ner rötterna(brukar vara långa) så e risken stor att de ruttnar och därför dör även växten...

      Crypto kan man ge lite luft när man planterar dvs att man sprider dem med en två cm avstånd så de får utrymme att växa...

      Tagit ur dem ur krukan?
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • peter78w
        • July 2006
        • 46

        #18
        Japp, jag tog ut dem ur krukan, men tog aldrig av några långa rötter. och jag tog dem ur krukan.
        Satte dem inte särskild djupt i gruset, bara så att dom höll sig kvar där nere.
        Växterna håller på fortfarande att lösas upp. Någon har klarat sig utan problem men dom andra blir det mindre av hela tiden. Några växter har redan försvunnit fullständigt.
        Nya lampor ska inhandlas och nu väntar jag på pmdd.
        Så jag hoppas på att detta hjälper.

        Några tips tar jag gärna emot om hur och vad ska man göra med växterna när man planterar dom i akvariet?

        Varför ena bothian dog tror jag på att det var för lite syre i akvariet. Men nu lever dom bra igen.
        Funderar på att köpa minst en bothia till. den som finns kvar ser så ensam ut.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ja det tycker jag du ska göra. Skaffa gärna mer än en till. Botior är stimfiskar och trivs inte så bra ensamma.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • peter78w
            • July 2006
            • 46

            #20
            Vet någon hur man ser skillnad på hona o hane?

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Det är nog lätt om du själv är en botia
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • peter78w
                • July 2006
                • 46

                #22
                Istället för att köpa nya lösrör så köpte jag reflektorer till lysrören. Det fanns inga. Det ser ut som det blivit lite ljusare i akvariet.
                Nu är det så att jag får plats med bara 43cm lysrör som är på 15w x2st=30w
                Nu kollade jag i affören men hittar inga 43 cm lysrör som är starkare än 15w!!
                Och jag som hade tänkt mig ha minst 50w sammanlagt. Vad gör jag åt det? Är det stor skilland på olika sortens lysrör? Vilka SKA man helst köpa som är då bra för växter och även för fiskar?
                Kan lysrör ha sämre med tiden?

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ja de flesta lysrören blir mycket sämre med tiden. Egentligen ska man byta ut dem efter 1 år. Aquarelle eller Aquastar är enligt många växtakvarister väldigt bra växtrör. Fungerar även bra för fiskarna. Dessa två rören har även fördelen att de inte tappar så mycket effekt med tiden.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #24
                    Jag tror att ni har lite felfokus här. En nybörjare bör inte tipsas i första hand om att öka på ljusmängden. Ju mer ljus man har desto svårare är ett akvarium att sköta. Istället tycker jag att det är mycket bättre att tipsa nybörjare om växter som fungerar bra i ett försiktigt belyst nybörjarakvarium. När man så småningom blir värm i kläderna och vill ha lite svårare växter så kan man ju fundera på att uppgradera.

                    Peter: Hur gammalt är akvariet och hur mycket fisk är i? Har du kollat nitritvärdet? Jag tror att ditt problem är makrobrist som inte går att lösa med varken mer ljus eller spårämneslösningar.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...