Växterna löses upp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter78w
    • July 2006
    • 46

    Växterna löses upp

    Hej

    Köpte lite nya växter för 1 vecka sedan...
    dagen efter blev vattnet alldeles grå dassigt.men sen blev det bättre,men nu verkar det som att växterna löses upp..och detta är de nya, de 2 växterna som har vart sen vi fick akvariumet är inget fel på?????? Vad är detta????.

    Sen var en av våra botior död imorse med,han hade konstigt betende hela dagen igår....simmade uppe vid ytan hela dagen.

    Tacksam för hjälp med detta.
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    svårt att svara när man inte vet hur stort kar du har, vilka växter det handlar om.. ja typ...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • joni
      • November 2003
      • 147

      #3
      Vissa växter kan "kollapsa" när de är nyplanterade och kan ta några veckor innan de repar sig. Vad är det för växt?
      /Johan
      http://joniaquascape.blogspot.com
      Min blogg

      Kommentar

      • peter78w
        • July 2006
        • 46

        #4
        Jag är nybörjare så jag köpte växter som jag yckte var snygga. nån var med grön ovansida och röd undersida på bladen. Kan man lägga upp bild här? För då hade jag kunnat vissa hur dom ser ut. Nu i fortsättningen kommer jag skriva upp namn vad dom heter. Köpte idag växtnäring till akvariet så jag hällde i det idag. Dom trodde att det berodde säkert på det. Sen såg jag hos dom att dom hade både namn och info om växterna och svårighet att ha dessa i akvariet. Kommer nu att handla där vad det gäller växter.

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Har du tittat i växtarkivet? Dom kanske finns med där.
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Ursprungligen postat av peter78w
            Jag är nybörjare så jag köpte växter som jag yckte var snygga. nån var med grön ovansida och röd undersida på bladen. Kan man lägga upp bild här? För då hade jag kunnat vissa hur dom ser ut. Nu i fortsättningen kommer jag skriva upp namn vad dom heter. Köpte idag växtnäring till akvariet så jag hällde i det idag. Dom trodde att det berodde säkert på det. Sen såg jag hos dom att dom hade både namn och info om växterna och svårighet att ha dessa i akvariet. Kommer nu att handla där vad det gäller växter.
            Växter som innehåller röda färger är mycket svårare att sköta. För det första kräver de mycket ljus, Vissa växter kräver tillförsel av CO2, så de är inte helt lätta.

            Jag skulle råda dig till att skaffa snabbväxande växter i början (eller växter som är lätta att sköta) och till sätta växtnäring och hitta en balans. Sen sulle jag plocka in lite svårare växter.

            Jag kan säga att jag också provade lite "snygga" röda äxter och det gick åt skogen. Nu när jag ändrat förutsättningarna för att röd växter kunna trivas testar jag dessa på nytt.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              En kanske lite långsökt tanke, men kan det möjligtvis ha varit en Hemigraphis colorata? Den är på bild i den här artikeln: http://www.zoopet.com/index.php?opti...236&Itemid=117 Och i så fall kan man precis där läsa sig till varför den löstes upp. På bilden syns tyvärr inte de mycket snygga bladundersidorna bra, kan förstå om man inte ens frågar hur den är om man får syn på den

              Kommentar

              • peter78w
                • July 2006
                • 46

                #8
                Ja denna växten Hemi...löstes upp först!
                Nu har jag någr med långa blad där dom också börjar lösas upp!
                KÖpte växtnäring i akvaruim buitk nåt med "SERA".
                Det hjälpte ett tag men nu börjar det igen!
                JAg ska ta och beställa den där pdmm eller vad det nu heter.
                Några tips på växter som är lätta att sköta om och ser bra ut i akvarium?

                Kommentar

                • Ainon
                  • August 2006
                  • 83

                  #9
                  Hade också problem med det i mitt kampfisk-kar, försvann då jag bytte till bättre belysning (anpassade lampor) och förlängde ljustiden med någon timme.
                  42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
                  4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
                  +Amazonpapegoja och undulat

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Växtnäring, bra. Ljus, mycket viktigt, Vad har du för belysning? I många akvariepaket sitter det ingen reflektor, eller så sitter det bara reflektor över en liten del av röret/rören. Att skaffa reflektor kan mer än fördubbla ljuset för växterna, billig, enkel och mycket bra åtgärd om man inte redan har bra reflekor.

                    Så vad har du för belysning? Hur stort är akvariet?

                    Bra växter som brukar klara att växa är till exempel alla arter ur släktet Hygrophila och den vanliga Vallisnerian. Om du har riktigt dåligt ljus kan Cryptocoryner (förutom de ljusgröna) vara lämpliga, och javaormbunkar, men om de är de enda som överlever tycker jag du ska göra något åt belysningen.

                    Kommentar

                    • peter78w
                      • July 2006
                      • 46

                      #11
                      Akvariet är på 54*54*70 så det blir runt väl 200liter
                      Har 2st lysarmaturer med var sin 15w lysrör= 30w
                      Det är nog för lite eller hur? Armaturen har ingen reflektor.
                      vad ska jag köpa? nya armaturer med inbyggd reflektor eller 2 st starkare lampor på 30-50w/st?

                      Kommentar

                      • Matsvin
                        • April 2006
                        • 254

                        #12
                        När växterna "smälter ner" brukar det röra sig om för lite ljus, har jag fått lära mig. 30 W till 200 liter räcker väl bara till växter som klarar sig med lite ljus...

                        /Matsvin.
                        Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                        Kommentar

                        • peter78w
                          • July 2006
                          • 46

                          #13
                          hur högt i Watt bör jag gå upp då?
                          Akvariet är ju rätt djupt om man jämför med andra akvarier.

                          Kommentar

                          • Pannecke
                            • January 2005
                            • 1325

                            #14
                            Ursprungligen postat av peter78w
                            hur högt i Watt bör jag gå upp då?
                            Akvariet är ju rätt djupt om man jämför med andra akvarier.
                            Någonstans mellan 50-100 Watt. Jag kör 144 Watt i mitt 310 liters kar vilket motsvarar 0.46 Watt / liter vatten.
                            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av peter78w
                              Sen var en av våra botior död imorse med,han hade konstigt betende hela dagen igår....simmade uppe vid ytan hela dagen.
                              Simmade vid ytan? Har ingen annan fisk visat några besvär? I fall akvariet är nystartat måste du hålla koll på nitriten.

                              Ursprungligen postat av Pannecke
                              Växter som innehåller röda färger är mycket svårare att sköta. För det första kräver de mycket ljus, Vissa växter kräver tillförsel av CO2, så de är inte helt lätta.
                              Generellt sätt så stämmer detta, men det finns undantag. Vissa cryptocoryne som är röda på undersidan av bladen är faktiskt ganska lättskötta och behöver inte heller så mycket ljus. Men de behöver alltid en tillvänjningsperiod vid miljöombyte. Då smälter bladen, men det kommer nya ganska snart: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=61

                              Kan det vara såna du har peter78w?
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...