Anubiasväxter tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalawiAnna
    • July 2006
    • 215

    Anubiasväxter tips

    Hur får man anubiasväxter att trivas och växa snabbare?
    Mvh Anna
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är svårt att få de att växa snabbare om man inte kör med Co2, och inte ens då har jag fått riktig fart på dessa.
    Det viktigaste är att du inte planterar ner rotstocken under gruset/sanden då den kommer att tyna bort. De får även lätt alger om de får mycket ljus, eftersom de växer så sakta.
    Du kan även testa att sätta fast den på en rot eller sten som man gör med javaormbunken.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • MalawiAnna
      • July 2006
      • 215

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det är svårt att få de att växa snabbare om man inte kör med Co2, och inte ens då har jag fått riktig fart på dessa.
      Det viktigaste är att du inte planterar ner rotstocken under gruset/sanden då den kommer att tyna bort. De får även lätt alger om de får mycket ljus, eftersom de växer så sakta.
      Du kan även testa att sätta fast den på en rot eller sten som man gör med javaormbunken.
      Hur tillsätter man Co2?
      Tack för tipsen!
      Mvh Anna

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #4
        I mitt lilla räkkar verkar de trivas till tusen, blommar ofta och växer på riktigt bra. Men jag vet inte vad för något i just den akvariemiljön som gör att de trivs bättre där än i mina andra kar. Har blästersand på botten, räkor och snäckor i karet. Ingen gödning.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av MalawiAnna
          Hur tillsätter man Co2?
          Tack för tipsen!
          Det finns många olika sätt att göra det på. Antingen genom en syresten i alträ, med hjälp av ett ytterfilter eller med hjälp av ett pumphuvud. Sök på "mist" och "co2" i forumet så får du lite att läsa.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Anubias växer tyvärr långsamt jämfört med de flesta andra akvarieväxter, Co2 är ingen dålig ide. Tyvärr gillar anubias lite surt, någor mjukt vatten bäst, vilket dina malawisar inte gillar, men du kanske inte ska ha dem i samma burk? Anubias brukar gå att få att växa även i malawi-vatten om än så långsamt. Om du vill odla fram större mängder riktigt fin anubias så kan du odla den emerst, den kräver dock riktigt hög luftfuktighet.

            Kommentar

            Arbetssätt...