Växtrekommendationer!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #16
    Andra lättskötta växter är till exempel alla vanliga Hygrophila, och iaf den vanliga Vallisnerian.

    Jag är inte goldmember, men angående bilden kan det inte bara vara så att det råkade bli en "thumbnail" i stället för den riktiga bilden? Liknande har hänt mig, i andra sammanhang.

    Kommentar

    • ekmanjenny
      • July 2006
      • 342

      #17
      Nytt försök men med annan bild, dock samma växter!

      Ja, det var nog en thumbnail, vad det nu är. Men här är en annan bild, så får vi ser hur det går. Man ser dock inte alla växter jag skulle vilja identifiera. Jag kan ju inget om växter och har inte antecknat namnen på de jag har. Suck!
      Bifogade filer
      Så länge man lär sig, lever man!
      Ge blod, hela Sverige behöver det!

      Kommentar

      • ekmanjenny
        • July 2006
        • 342

        #18
        Hela högerhörnet!

        Så gör jag nu ett nytt försök att skicka med hela högerhörnet med de oidentiferade växterna. Hjälp mig gärna så gott det går!
        Bifogade filer
        Så länge man lär sig, lever man!
        Ge blod, hela Sverige behöver det!

        Kommentar

        • joni
          • November 2003
          • 147

          #19
          Det är fortfarande lite svårt att se på bilden tycker jag. Ta gärna en närbild på varje växt om du kan. Se även på www.tropica.dk eller www.aquafleur.nl om du kan hitta dina växter.

          MVH

          Johan
          /Johan
          http://joniaquascape.blogspot.com
          Min blogg

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #20
            Den "lilla grästuvan" ser ut som Lilaeopsis, som ansjo redan såg på den lilla bilden, stjälkväxterna kan vara Rotala indica/rotundfolia, men som sagt fortfande lite svårt att se.

            Edit: Om det ska vara en R. indica förutsätter det att den är relaitvt nyinköpt och att det är de emersa bladen som är kvar, nya blad ska bli mer långsamala.

            Angående växtnäring så kan man vänta med att ge det tills växterna ser lite "undernärda" ut, ibland räcker det med kraftig matning av fiskarna, ibland inte, växterna kommer säkert se fräschare ut om de får särskild växtnäring.

            Att köpa en flaska Tropica Mastergrow (TMG) på närmsta akvarieaffär är väl det lättaste sättet att se om du vill göda dina växter, PMDD från pmdd.se är ett annat enkelt sätt som i det långa loppet är mycket billigare och lite mer komplett. TMG är utvecklat för ganska länge sedan och avsett för lite mer normala fisk/växtakvarier, pmdd kan man justera lite själv hur mycket av varje man använder, och det är mer relevant om man har mycket växter och bra med ljus och kanske Co2.

            En liten varning vill jag tillägga, att optimera miljön för sina växter kan vara så roligt att man blir starkt beroende.
            Senast redigerad av Erik...; 27 July 2006, 12:39.

            Kommentar

            • ekmanjenny
              • July 2006
              • 342

              #21
              Ursprungligen postat av Erik...

              Edit: Om det ska vara en R. indica förutsätter det att den är relaitvt nyinköpt och att det är de emersa bladen som är kvar, nya blad ska bli mer långsamala.
              Vad bra att du nämnde det för jag trodde nämligen att växten höll på att ruttna alternativt muteras eller jag visste inte vad som hände men hela växten har förändrats. Nu är det en salig soppa av nya och gamla blad = inte snyggt. Tycker bladen var snyggare innan, men men, huvudsaken är att den inte håller på att dö.

              Ursprungligen postat av Erik...
              En liten varning vill jag tillägga, att optimera miljön för sina växter kan vara så roligt att man blir starkt beroende.
              Tack Erik! Jag har faktiskt redan märkt det när jag började optimera miljön för mina fiskar. Nu sitter jag och läser på allt om växterna. Hur ska det här sluta... kanske som ett ganska snyggt och välmående kar. Who knows?
              Så länge man lär sig, lever man!
              Ge blod, hela Sverige behöver det!

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #22
                Ursprungligen postat av ekmanjenny
                Vad bra att du nämnde det för jag trodde nämligen att växten höll på att ruttna alternativt muteras eller jag visste inte vad som hände men hela växten har förändrats. Nu är det en salig soppa av nya och gamla blad = inte snyggt. Tycker bladen var snyggare innan, men men, huvudsaken är att den inte håller på att dö.



                Tack Erik! Jag har faktiskt redan märkt det när jag började optimera miljön för mina fiskar. Nu sitter jag och läser på allt om växterna. Hur ska det här sluta... kanske som ett ganska snyggt och välmående kar. Who knows?
                Sen är det så att vissa växter odlas för akvariebruk fast ovan vatten oh de får som du säger "mutera" byta ut alla bladen till blad som är anpassat för att vara under ytan. Sen tar det ca 1 månad för dina växter att anpassa sig.
                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #23
                  Klantigt av mig att inte utveckla det där med emersa blad, Men visst är det sant en del akvarieväxter som odlats med bladen i luft (emerst) kan få problem att ställa om just dom bladen till att leva i vatten (submerst), det beror lite på art och den miljö de hamnar i huruvida de kan "ställa om" bladen, eller om de snor åt sig den näring de kan ur de gamla bladen och satsar på nya submersa blad. Tropica använder det faktum att de odlar många av sina växter emerst som ett försäljningsargument, om man är inresserad kan man läsa vidare om det; http://www.tropica.com/article.asp?t...aristic&id=201

                  Kommentar

                  • ekmanjenny
                    • July 2006
                    • 342

                    #24
                    Ursprungligen postat av Pannecke
                    Sen är det så att vissa växter odlas för akvariebruk fast ovan vatten oh de får som du säger "mutera" byta ut alla bladen till blad som är anpassat för att vara under ytan. Sen tar det ca 1 månad för dina växter att anpassa sig.
                    När man köper växterna i akvariebutiken så är de ju i vatten men de kanske nyligen satts där menar ni?
                    Så länge man lär sig, lever man!
                    Ge blod, hela Sverige behöver det!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Svar ja.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • peter78w
                        • July 2006
                        • 46

                        #26
                        Den där växtnäring, kan man köpa den där dom säljer fiskar och växter till akvarium? Kan det vara just det problem jag har fått ang att en del växter löses upp??

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          PMDD är en näring man blandar själv. Du får enklast tag på den genom att kolla här: http://www.pmdd.se
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • ekmanjenny
                            • July 2006
                            • 342

                            #28
                            Ursprungligen postat av peter78w
                            Den där växtnäring, kan man köpa den där dom säljer fiskar och växter till akvarium? Kan det vara just det problem jag har fått ang att en del växter löses upp??
                            jag vet inget om varför dina växter löses upp men växtnäring ska de ha i alla akvariebutiker. men om du går in på den länk som bifogades i förra inlägget så ser du att det är mer prisvärt därifrån.
                            Så länge man lär sig, lever man!
                            Ge blod, hela Sverige behöver det!

                            Kommentar

                            • ekmanjenny
                              • July 2006
                              • 342

                              #29
                              Rekommenderar denna sajt http://www.aquahobby.com/e_garden.php
                              Så länge man lär sig, lever man!
                              Ge blod, hela Sverige behöver det!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...