Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalawiAnna
    • July 2006
    • 215

    Alger

    För några veckor sedan började jag få små prickiga mörkgröna alger på mina växter vilket kanske inte var så konstigt eftersom jag hade akvariet tänt från tidigt på morgonen till sent på kvällen, så nu har jag bara akvariet tänt ca 8h om dagen men det verkar inte hjälpa så mycket. Har dessutom börjat få små tofsalger på bladens kanter. Vad är detta för alger och hur får jag bort dem?

    Tcksam för alla tips!
    Mvh Anna
  • MalawiAnna
    • July 2006
    • 215

    #2
    Ingen med tips?
    Mvh Anna

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Jag har för mig, men vet inte säkert, att prickalgerna har med höga ammoniumhalter att göra och att tofsalgerna gynnas av instabila Co2-halter,

      För att översätta till malawi-språk, gör små täta vattenbyten, rengör filtret bara när det börjar pumpa märkbart mindre än när det är nyrengjort, rengör filtermatrialet i gammalt akvarievatten, byt inte mer vatten när du rengör filtret än det vatten som går till att rengöra filtret.

      Vad man dessutom kan göra, tyvärr mycket dyrare, är att skaffa ett filter till, som bygger mer på mycket filtervolym än på många liter/timme, typ ytterfilter.

      Växter som växer fort är också bra, Vallisneria och Ceratophyllum till exempel kan fungera i en malawiburk, men jag lämnar inga garantier.

      Kommentar

      • MalawiAnna
        • July 2006
        • 215

        #4
        Tack så mycket för tipsen! Har mycket anubiasväxter som växer ganska långsamt, så jag har faktiskt funderat på att införskaffa mig lite vallisineria. Jag byter ca 20% varje vecka, det är väl ok? Däremot har jag nog rengjort filtret lite för ofta... Tack iaf!
        Mvh Anna

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Gröna små hårda prickalger på t ex framrutan och slöväxare betyder för låg fosfathalt. Minska vattenbytesfrekvensen.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • MalawiAnna
            • July 2006
            • 215

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Gröna små hårda prickalger på t ex framrutan och slöväxare betyder för låg fosfathalt. Minska vattenbytesfrekvensen.
            Har inte alls mycket alger på rutorna utan nästan enbart på växterna (anubias). Har släckt ner akvariet ett par dar nu för att se om det hjälper något. Tror du att jag byter för mycket vatten? Kör med ganska täta delvattenbyten eftersom jag hört att malawi trivs med det. Ska jag fortsätta med delvattenbyten en gång per vecka men ist byta en mindre andel vatten? Tack för svaret!
            Mvh Anna

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ska jag fortsätta med delvattenbyten en gång per vecka men ist byta en mindre andel vatten?
              Ja det låter som en bra strategi. Såfort du märker mer vanliga alger på rutorna kan du hejda dig. Det blir en lite svår balansgång om du bara har Anubias eftersom dom växer så sakta. Eriks tips var bra, några snabbväxare.

              Toffsalgerna kan du eventuellt komma undan genom att göra vattenbytet när ljuset slocknat över akvariet. Dom går igång på den eventuella koldioxid som kan finnas i kranvattnet. Om det är så så är det ju ett ganska enkelt trick för att bli av med dom.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...