Chlorophytum bichetti

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Chlorophytum bichetti

    Känner ni till denna växt? Finns här nån som haft den i sitt akvarium och fått den att trivas?
    Bifogade filer

    Mina bilder
    Min zoon
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag är inte säker, men det är nog en sumpväxt/krukväxt som kommer att klara någon/några veckor för att sedan tyna bort. Se bara till att ta bort skräpet som då blir så det inte blir för mycket "bös" på en gång.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Nu när jag googlade efter den hittade jag inga svenska sidor, men den omtalas ofta med akvarieväxter, så kanske du har tur och det blir bra ändå.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Ok, jag ska tänka på det. Jag köpte den i en stor zooaffär som akvarieväxt.
        Helt säkert var den en sån, sa det. Men när jag sökte på nätet hittade jag bara ett ställe där det stod om den som akvarieväxt. Då blev jag misstänksam.

        Den har som små minilökar som rötter, ser ut som små syltlökar faktiskt. Jag tycker nu att det börjar släppa några blad. Som man ser på bilden är det lite brunt/gult vid roten.
        Tror du det kan skada vattnet på ngt sätt? Den står nämligen i mitt nystartade akvarium och jag vill inte riskera något.
        Jag gillar dess utseende, stilig och ovanlig.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Mycket riktigt, Det är samma släkte som Ampellilja, Chlorophytum comosum, och har ungefär samma chans helt under vatten. Inte för det faktum att de tillhör samma släkte på något satt säger att har samma chans under vatten.

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Så vad tror ni? Ingen vidare bra växt med andra ord, kanske tynar bort.
            Nå, kan den skada på ngt sätt? Jag kanske bör ta bort den redan nu.

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • Sintei
              • May 2006
              • 501

              #7
              jag var i en affär och såg en likadan. Personen som sålde den sa direkt att den var en sumpväxt..
              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Det tycker jag är mer juste! Hade jag fått veta det hade jag avstått.

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Jag har studerat den visuellt ganska noga, jag bestämde mig för att inte prova den i akvarium, den är väldigt lik ampellilja om man tittar nogrannt på bladen, att den även har rotknölar som ampelliljan har för att spara vatten och näring antyder att den skulle göra sig bättre i en kruka på fönsterbrädan, och den säljs mycket riktigt även som vanlig krukväxt. Helt omöjligt är det inte att den klarar sig även om det inte är troligt, jag skulle inte ta bort den innan den visar tecken på att dö, nu när den väl sitter där. Den kommer dock förmodligen att behöva skolas om till krukväxt om du låter den sitta kvar, och försöker rädda den i ett senare läge.

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Jaha, så var den borta. Denna tjusiga växt visade sej hålla endast några veckor, sen började den ruttna underifrån. Bladen såg hyfsade ut.

                    Häromdan drog jag upp den och blev tvungen att suga rejält där den stått. Det var mycket grums och lökarna var ruttna.

                    Varning varning, denna växt passar ej i akvarium vad de än säger i zooaffären.

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...