Malawi och växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    Malawi och växter?

    Hejsan!

    Har köpt ett 222 liters alu akvarium där jag från början hade tänkt ha guppys och mycket växter men med tanke på att jag redan har ett 54 liters med guppy så skulle det va kul och pröva ngt annat. Har därför tänkt göra det till ett malawi kar men med aningen mer växter än det "vanliga" malawikaret har. Hur skulle det funka med malawi ciklider och "mycket" växter? Vet att de gillar och gräva men hade tänkt och lösa det genom och borra hål i skiffersten och fästa rötterna där i så de inte flyter upp.

    Växterna jag har är vattenpest, hornsärv, javamossa, indisk hygrophila, javaormbunke, Riccia fluitans och cabomba. Vet att det inte blir biotop då men tycker det ser ganska kalt utan annars (ska även skaffa vallesnaria!)

    Men nu till problemet, det lilla 54 liters som växterna är i nu har växt som attan och det därför att jag göder det med co2 mäsk. Hade även tänkt göra så i det stora karet men har läst att malawi ska ha högt ph samtidigt som co2 minskar ph:t .

    Hur gör dagens alla malawi ägare? Många har ju vallesnaria och någon anubis-växt. Hur får ni den att gilla läget? Tillsätter ni co2 eller bara växtgödning och bra med ljus?

    Hur skulle fiskarna reagera på att det plötsligt kommer mycket växter i deras miljö? (förvisso så är de ju bara uppodlade och vet inte hur deras "riktiga" miljö ser ut och därför behöver de inte bry sig speciellt tycker jag )

    Misstolka mig inte o tro att jag ska fylla hela akvariet med växter utan bara några stänger lite här och var så man får in lite grönt i akvariet också.

    (hoppas bara jag har lagt detta under rätt ämne )
    // MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi
  • pimo
    • May 2006
    • 182

    #2
    vallisneria och anubias klarar ju högt ph, så därför har väl många dom i malawikar.
    Kolla upp så att växterna du ska köra klarar ett högt ph bara så borde det väl inte vara några problem?
    Måste du köra co2?

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Tack för det snabba svaret Pimo!

      Har kollat växterna nu och de flesta klarar upp till 9 i ph och någon till 8, men cabomban klarar bara 7 men man kan ju alltid pröva och se, funkar den inte så är det bara att ta bort den.

      Nä förmodligen behöver jag inte ha koldioxid utan det var bara för att växterna skulle växa ordentligt men nästan alla växter är ändå snabbväxande och med pmdd och ca 0,5 w/l så ska de nog kunna växa utan problem ändå

      Tack ytterligare en gång för det snabba svaret och nu har jag bestämt mig för att det får bli malawi, oavsett om de gillar växterna eller inte!

      //MVH Tulle
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Men visst gillar malawisarna växter. Det är lite beroende på art, både ciklidart och växtart om växterna bara är näringupptagare, skydd och reviravdelare eller om de blir mat, de flesta arterna du listat kan klara sig mot arter som inte är så extremt växtätande, med jag tror du kan få problem med cabomban.

        Problemet med stjälkväxter och malawis är just det med nyplanteringen, att de behöver kapas och planteras om, och lätt grävs/rycks upp innan de rotat sig ordentligt, men om du löser det så.

        Att anubias och javaormbunke används ofta är dels för att de är hårda, kan bindas fast på stenar, är snygga och bildar ganska bra skydd för småfisk, ingen av dom gillar högt pH, men de kan tolerera det.

        Vallisneria och Ceratophyllum ska ju finnas i sjön, framförallt Vallisnerian tycker jag är praktisk och gör sig riktigt bra med de skarpa färgerna hos de mer färgglada malawisarna.

        Lycka till!

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #5
          Tack för svaren Erik...!

          Jo det är ju de växternajag hade tänkt använda och cabomban får jag pröva men funkar den inte så får den tillbax till 54 liters igen.

          Jo det var precis så jag hade tänkt mig växterna skulle fungera, som avskiljare typ.

          Jo det är väl det med plantering som blir lite problem men om inte annat kan man ju lägga en lite tyngre sten över stjälkarna så fiskarna inte kan flytta den så det åker upp.

          har kollat upp några malawiciklider jag e intresserad av (får se vilka som finns i butik också) men är det kanske någon av dem som är väldigt känd för att äta växter?

          Fiskarna är:
          auratus
          maingano
          golden
          Demansoni
          Benga-aulonocara
          Röd Zebra
          Hongi
          Pindani
          Saulos

          Tyckte de såg ganska fina och färglada ut så.
          Hade tänkt mig 2 kanske 3 olika arter också en 3-4 individer av var.
          Några ni anser vara bra "malawi-nybörjar" fiskar som ni kan säga?

          Tacksam för svar
          // MVH Tulle
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • pimo
            • May 2006
            • 182

            #6
            börja med rödzebra eller golden du tycker jag.
            demasoni har jag läst är svåra och brukar mobba/jaga ihjäl varandra?

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Golden och Aulonocara är riktiga mesproppar, borde ändå gå bra med maingano och saulosi, som är lite mer mittemellan i fråga om aggressivitet.

              Lite mer aggressiva är auratus, pindani och många stammar av hongi, även dessa borde gå att blanda med maingano, rödzebra eller saulosi.

              Alla arterna utom demasoni kan väl anses som nybörjararter, dom bör man ha så många av i så att man knappt får plats med något annat i ett 222 liters. Demasoni struntar i andra arter, man måste ha massor av demasoni för att de inte ska gå åt en efter en. Den största anledningen till att jag inte skaffar demasonis till min burk på dryga 200 liter är att det verkar vara så svårt att få tag på 35 snygga individer med hela band.

              Angående hongi så är det ingen favoritart för mig, en del stammar kan vara måttligt aggressiva, andra vet inte vad måtta är. Jag hade ett 500liters "fullt" med sten, en ende hongi hane "städade bort" alla andra fiskar, den lilla skiten gick inte att få tag på med mindre än att jag lyfte ut de mer än 100kg sten som låg i akvariet.

              Kommentar

              • tulle89
                • March 2006
                • 1183

                #8
                Jopp tack för svaren!

                Håller på o fylla karet nu

                Ska kolla vidare på era förslag lite mer sen idag men får även se vad affären har inne ju.

                Jo inte kul o plocka upp 100 kg sten direkt.. :P


                Plocka ur lite växter i 54 liters och upptäckte rätt många guppy yngel och några körbärsräksungar *jippi* trodde nästan de var döda så hittar man räkungar

                // MVH Tulle
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                Kommentar

                • tulle89
                  • March 2006
                  • 1183

                  #9
                  Akvariet är nästan fullt nu. Stenarna ska i i dagarna och lite om-möblering ska ske.

                  Men har lagt upp lite bilder hur det ser ut för tillfället på min zoon.

                  // MVH Tulle
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

                  Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                  Kommentar

                  • DaTrucka
                    • September 2005
                    • 101

                    #10
                    JavaBunken funkar bra i malawikar, iaf i mitt växer hyfsat bra, dock inte lika bra som i burkar med mindre pH, har strax över 8 i pH i mitt malawikar.
                    Tycker du definivt ska slopa CO2 eftersom det sänker pH:t.

                    En del tycker att golden e fruktansvärt tråkiga, men det beror mycket på vilka fiskar dom går med i samma kar.
                    Den klart snyggaste blandning jag någonsin sett i ett malawikar är bara Golden och Demasoni.
                    Demasonin behöver inte vara så aggressiv heller bara den får tillräckligt med utrymme, man behöver inte heller ha 30 av dom. Blir ju naturligtvis bättre med fler.
                    I mitt kar har jag fn. bara fyra. 2 hanar 2 honor. Den dominerande drar runt ett par varv med dom andra ibland, men bara för att visa vem det är som bestämmer.

                    Invånarna i karet nu:
                    Demasoni
                    Azureus
                    Golden
                    Röd Rubin
                    Varför göra det idag?
                    När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

                    Mitt Malawi Projekt
                    200 liter salt
                    Våran Hemsida

                    Kommentar

                    • tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

                      #11
                      Tack för svaret DaTrucka!

                      Jo det får bli så att jag skippar co2:n. Har fixat rätt bra med ljus (3x28w t5+30w t8) och med pmdd så får växterna klara sig på det .

                      Mjo det får nog bli något liknande fiskar du har i ditt, kanske inte den där store blåa men nån annan ist.

                      Såg förrästen ditt malawiprojekt, jaivlar vad snyggt det blev!

                      *sitter och kollar på akvariet nu och jävlar vilke skillnad det e mellan ett 222 liters och enn 54 liters. Det gamla ser ut som värsta yngelkaret nu ju.

                      *edit* asså om man söker på golden här på zoopets sötvattenfiskar, vilke är det då? Den där bara står golden på kan jag inte se för det är bara goldmedlemar men har googlat på den o det e visst en diskus. Så vilken är det?
                      // MVH Tulle
                      Senast redigerad av tulle89; 22 July 2006, 23:36.
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                      Kommentar

                      • tetra 1
                        • July 2005
                        • 1225

                        #12
                        Du det finns en ruta där det står visa resultat som bilder tryck på den så kan du se på även goldmembernas fiskbilder

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          #13
                          Haha sagt och gjort!

                          Visste jag faktiskt inte, tackar för det!

                          Men vet fortfarande inte vilken det är? Ingen som har typ en bild lr ngt?
                          // MVH Tulle
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          • DaTrucka
                            • September 2005
                            • 101

                            #14
                            Ursprungligen postat av tulle89
                            Haha sagt och gjort!

                            Visste jag faktiskt inte, tackar för det!

                            Men vet fortfarande inte vilken det är? Ingen som har typ en bild lr ngt?
                            // MVH Tulle
                            bild på en golden.
                            Tyvärr lite dåliga bilder men hoppas du ser vad det föreställer.
                            Kolla oxå i artbeskrivningen på Labidochromis caeruleus, Kakusa
                            Bifogade filer
                            Varför göra det idag?
                            När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

                            Mitt Malawi Projekt
                            200 liter salt
                            Våran Hemsida

                            Kommentar

                            • tulle89
                              • March 2006
                              • 1183

                              #15
                              Aha så det är dem ändå som fanns med på artbeskrivningen under det andra namnet. Sökte på golden på artbeskrivningen här på zoopet och den som var "golden" kunde man bara se om man är goldmedlem men googla den o det var en diskus så blev lite osäker på vilken det var.

                              Okee tack tack för bilderna, nu vet jag vilken golden är! Vackra är de osså Ska läsa lite mer nu när jag vet vilka det är så förhoppningsvis blir det några sånna i karet

                              // MVH Tulle
                              Med Vänliga Hälsningar Tulle

                              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...