Trasiga växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesyca
    • July 2006
    • 62

    Trasiga växter!

    Jag har 3 olika växter i mitt akvarium. Javaormbunke, Siamesisk Hygrophila och en som jag inte vet namnet på...men den ser nästan ut som en Tätbladig Rotala.

    Av Tätbladig Rotala har jag ett par stycken, speciellt på den blir bladen som spindelnät, och undre delen är helt bladlös.

    I karet har jag 1 ancistrus och snäckor (planorbider). Karet är också helt algfritt. Jag vet att ancistrus kan äta växter om den får för lite alger, med den får inte rum på Rotalans små blad. Däremot gör snäckorna det, därför tror jag att det är snäckorna som äter upp mina växter! Eller vad tror ni?

    Länktips:
    Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
    Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Kan det vara dåligt med ljus? Om de nedersta bladen blir dåliga först så är det mycket troligt att det rör sig om ljusbrist.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Ursäkta Erik, men jag är av annan åsikt. Ingen av växterna i karet är särskilt ljuskrävande.

      Visst kan sniglar och malar äta lite på växter, men det blir sällan några större skador om det inte rör sig om kombinationen ancistrus/svärdsplantor.

      Jag gissar på att ditt kar är ganska så svultet på näring. Jag tror att de kassa växterna visar tecken på brist på kalium och/eller kväve. Berätta mer om hur du sköter ditt kar så kan vi hjälpas åt att hitta den riktiga anledningen. Att fläska på med mer ljus kommer troligtvis bara att öka det befintliga problemet, så se till att ha en trovärdig analys innan du gör åtgärder.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Jesyca
        • July 2006
        • 62

        #4
        :

        Okej då ska vi se...

        Mitt kar är på 100 liter (ca 75 l om man inte räknar med gruset).

        Jag byter vatten ungefär var 14:e dag, en tredjedel av vattnet.

        Medel jag har i efter bytet:
        2 krm Ektozon
        1 tsk Aqua Sana
        1 tsk - varannan v. Nutron Flora, varannan v. Plant Gro

        Hoppas det kan leda till något.
        Länktips:
        Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
        Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

        Kommentar

        • Jesyca
          • July 2006
          • 62

          #5
          :

          Angående mina snäckor (planorbider), finns det något snäck-dödar-medel som man han köpa och ha i karet utan att fiskarna tar skada av det?
          Länktips:
          Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
          Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Ursprungligen postat av Tropfrog
            Ursäkta Erik, men jag är av annan åsikt. Ingen av växterna i karet är särskilt ljuskrävande.

            Visst kan sniglar och malar äta lite på växter, men det blir sällan några större skador om det inte rör sig om kombinationen ancistrus/svärdsplantor.

            Jag gissar på att ditt kar är ganska så svultet på näring. Jag tror att de kassa växterna visar tecken på brist på kalium och/eller kväve. Berätta mer om hur du sköter ditt kar så kan vi hjälpas åt att hitta den riktiga anledningen. Att fläska på med mer ljus kommer troligtvis bara att öka det befintliga problemet, så se till att ha en trovärdig analys innan du gör åtgärder.
            MVH
            Magnus
            Ursäkten mottagen, men nu får jag nog ursäkta mig när jag står fast vid min teori om att Rotala macrandra brukar tappa bladen underifrån pga ljusbrist oftare än näringsbrist, nån guru som kan uttala sig?

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Ursprungligen postat av Jesyca
              Angående mina snäckor (planorbider), finns det något snäck-dödar-medel som man han köpa och ha i karet utan att fiskarna tar skada av det?
              Det brukar inte rekommenderas delvis eftersom snäckliken kommer att ligga och ruttna i akvariet efteråt, om det nu är snäckorna som äter upp växterna för dig så borde det finnas en hel del., och det vore inte så bra om det låg och ruttnade i akvariet.

              Har du inte skaffat några botior eller kuhlii-ålar
              Senast redigerad av Erik...; 23 July 2006, 19:32.

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Ursprungligen postat av Jesyca
                Okej då ska vi se...

                Mitt kar är på 100 liter (ca 75 l om man inte räknar med gruset).

                Jag byter vatten ungefär var 14:e dag, en tredjedel av vattnet.

                Medel jag har i efter bytet:
                2 krm Ektozon
                1 tsk Aqua Sana
                1 tsk - varannan v. Nutron Flora, varannan v. Plant Gro

                Hoppas det kan leda till något.
                Vad har du för belysning?
                Låter inte som näringsbrist, om du inte har väldigt mycket ljus, och/eller väldigt mycket växter. Att stjälkväxter "offrar" sina nedersta blad när de får för lite ljus är tätbladig rotala det mest klassiska exemplet på, och det faktum att du har mycket snäckor antyder att du har en del näring i vattnet.

                Jag känner inte till någon av de växtnäringar du använder, men om du doserar efter doseringanvisningarna kan det vara i minsta laget, _förutsatt_ att du har mycket ljus.

                För att Hygrophilan och javaormbunken ska tappa blad på grund av ljusbrist ska det vara väldigt dåligt med ljus, Hygrophilan kan tappa de nedre bladen på grund av ljusbrist om man planterar dem för tätt och har "normalstark" belysning. Men som jag förstod var det mest din tätbladiga rotala (Rotala macrandra) som du var bekymmrad över,

                Tropfrogs påstående om att "Ingen av växterna i karet är särskilt ljuskrävande. " kan man ju fundera över efter att ha läst dessa artbeskrivningar.





                Så, hur var det med ljuset, vad har du för belysning?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Hos mig kan jag se direkt samband mellan att Ludwigior tappar äldre blad med fosfatbrist - förutsatt att ljusnivån är hyffsad. Längst in i mörka buskage så tappas det naturligtvis alltid en massa blad (varför ha kvar dammsamlare när man kan äta upp dom ; )

                  (Kör man CO2/PMDD så är de flesta "ljuskrävande" växterna skuggväxter. Utan CO2 är däremot de gamla Tropica-ljusmängderna hyffsat on target)

                  Nutron-gödning innehåller inte kväve och fosfor:

                  http://www.akwarystyka.aplus.pl/foru...pic.php?t=3207 (översätter man sista inlägget så är det "ett proffs" som listat ut att snubben som använder Nutron-gödningen har fosforbrist).

                  Hagen Plant Gro finns i en NPK-variant som du kan be din försäljare ta hem om dom inte har hemma den.

                  (Jag tippar alltså ljusbrist+fosforbrist)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Jesyca
                    • July 2006
                    • 62

                    #10
                    :

                    Ursprungligen postat av Erik...
                    Så, hur var det med ljuset, vad har du för belysning?
                    Jag har: Sera Blue Sky Royal, 18 watt.
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Jag tippar alltså ljusbrist+fosforbrist
                    Okej, så kanske det är...
                    Länktips:
                    Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                    Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Defdac brukar veta vad han pratar om, så visst kan det mycket väl även vara fosforbrist, även om snäckorna antyder att du matar ordentligt. 18 watt är inte mycket på ett akvarium med 100liters bruttovolym, risken är stor att du blir tvungen att ge upp tanken på snygga "tätbladig rotala" om du inte skaffar mer ljus, de andra växterna ska växa mer än de dör bort med det ljuset, särskilt om de inte skuggas.

                      Angående planorbiderna så brukar de inte kunna äta växter som verkligen trivs, men de skyndar nog på processen när bladen börjat vissna.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Oj 18 watt på 100 liter är verkligen inte mycket. Vill du att den svåra Rotala macrandran ska behålla alla blad får du nog lägga den som flytväxt direkt under ljuset.

                        Sera Blue Sky är ett rör som liknar Aquarelle/Triton/Aquastar (och alltså är riktigt bra tryck i).
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Jesyca
                          • July 2006
                          • 62

                          #13
                          :

                          Okej, då får jag prova att ha den som flytväxt.
                          Länktips:
                          Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                          Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                          Kommentar

                          • dalajr
                            • October 2007
                            • 8

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Oj 18 watt på 100 liter är verkligen inte mycket. Vill du att den svåra Rotala macrandran ska behålla alla blad får du nog lägga den som flytväxt direkt under ljuset.

                            Sera Blue Sky är ett rör som liknar Aquarelle/Triton/Aquastar (och alltså är riktigt bra tryck i).
                            Oj, jag ser att denna tråden var väldigt gammal, körde en sökning på Google.se.

                            Jag skulle idag köpa marine-glo till mitt SA-kar, men djuraffäreren hade inte det inne utan blev istället Sera Blue Sky i hopp om att få samma blåa effekt då hon djuraffären inte hade erfarenhet av lysrör.
                            Har sedan tidigare Hagen Flora-Glo avsedd för växterna och med detta så blev det väldigt ljust i karet och kallt.
                            Tänkte lämna tillbaka Blue sky och åka och leta efter marine-glo imorgon.

                            Undrar då om det är dumt av mig att lämna tillbaka, har ett 250l SA med c: 5-6 plantor i som behöver ljus.

                            Mvh
                            Patrik

                            Kommentar

                            Arbetssätt...