kassa växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    kassa växter!

    jag beställde 5 vallisneria från nätet, nu när jag skulle plantera den så upptäckte jag att två var helt rutten,fick slänga dom.Dom andra tre fick jag klippa ner till rötterna nästan för att dom var så fula. Kan man klaga på detta? eller får man skylla sig själv när man beställer från nätet och växterna får fraktas långt? hoppas att dom tar sig
    Man blir aldrig fullärd ....
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    om det är en seriös försäljare så är han/hon mån om sitt rykte.., JAg skulle inte skicka dåliga växter tex. OM jag inte skrev.. typ, slaskväxter eller liknande (beror ju lite på vad man betalat för)....
    var det någon på ZP så kan man skriva detta under personens .. annonssida.. typ :&...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      Det är en känd sida på nätet som är väldigt seriösa,jag meilade dom om problemet och hoppas att dom svarar,Det kostade mig nästan 300kr dessa växter och med frakt då så klart.
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Växter är ofta känsligare för värme än för kyla - just Vallisneria brukar vara lite extra känsliga, men bara rötterna är friska (dom brukar ofta klara sig) så kommer de sig säkert
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Vad jag har upplevt är att vallisnerian kan få för sig att dvala, hittade några plantor som jag glömt i en bytta med vatten både mörkt och periodvis kallt, under några månader, det lilla som fanns kvar av plantorna planterade jag, och de fick en väldig fart.

          Verkar konstigt om dom ska vara "helt ruttna" efter några dagar på posten, även om delar av bladen kan bli lite fula.

          Kan även inflika att de har varit så fräscha att man blir sugen på att äta sallad när jag har varit med och packat upp sändningar från asien, man tycker inte det borde vara ett problem inom Sverige då.

          Kommentar

          • Hella2
            • July 2005
            • 1158

            #6
            Ursprungligen postat av Erik...
            Vad jag har upplevt är att vallisnerian kan få för sig att dvala, hittade några plantor som jag glömt i en bytta med vatten både mörkt och periodvis kallt, under några månader, det lilla som fanns kvar av plantorna planterade jag, och de fick en väldig fart.

            Verkar konstigt om dom ska vara "helt ruttna" efter några dagar på posten, även om delar av bladen kan bli lite fula.

            Kan även inflika att de har varit så fräscha att man blir sugen på att äta sallad när jag har varit med och packat upp sändningar från asien, man tycker inte det borde vara ett problem inom Sverige då.
            två av plantorna var så illa åtgången att dom inte gick att rädda,dom var som slajm hela plantan,även rötterna.Men jag hoppas att dom andra tre tar sig.
            Man blir aldrig fullärd ....

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Erik...
              Verkar konstigt om dom ska vara "helt ruttna" efter några dagar på posten, även om delar av bladen kan bli lite fula.
              Kan även inflika att de har varit så fräscha att man blir sugen på att äta sallad när jag har varit med och packat upp sändningar från asien, man tycker inte det borde vara ett problem inom Sverige då.
              En sändning från Asien tar aldrig mer än 24 timmar - men ett postpaket tar ofta någon dag längre.
              Jag köpte själv fina Vallisneria och en del andra växter på en auktion i vintras och de blev liggande några dar innan jag planterade dom - alla var bra utom.... ja just det
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                En sändning från Asien tar aldrig mer än 24 timmar - men ett postpaket tar ofta någon dag längre.
                Jag köpte själv fina Vallisneria och en del andra växter på en auktion i vintras och de blev liggande några dar innan jag planterade dom - alla var bra utom.... ja just det
                ¨

                Jag har ju inte varit med när de packar växterna i asien, så jag vet inte om de väntar med att skörda och packa växterna tills precis innan flyget går och om odlingarna ligger vägg i vägg med flygplatsen, men det gjorde iaf inte firman jag jobbade på, de fick åka tåg sista biten, bara det kunde ta nästan ett dygn i Sverige med tranportmedelsbyten. Visst är de effektiva när de packar, men växternas transporttid blir inte riktigt som för fiskarna, som du kan packa om med rent vatten och nytt syre hos exportören, växternas transporttid blir om man tänker lite, från det att de tas från sin riktiga växtplats, från den tidpunkten förbrukar de av sina reserver, och det kommer de att göra tills de erbjuds en miljö som är god nog för dem att börja bygga upp sina reserver, det får dom sällan mellan "risfältet" eller var dom är producerade, och där de packas upp, sen att fiskar hålls i miljö hos exportören där man kan räkna transporttiden från det att de packas hos exportören, det kan jag hålla med om. Om man bara skickar växter antar jag att inte tiden prioriteras riktigt lika högt.

                Lång utläggning, men, jag tror iaf att växterna Hella2 köpte var i dåligt skick när de skickades, utan reserver att klara transporten, men det är min teori, och inget går att bevisa, och det har faktiskt varit varmt. Jag tror fortfaranade att de även var i tveksamt skick så vi får ha varsin teori, inte för att det hjälper Hella2, men det är kul att diskutera.

                Det är möjligt att Vallisneria är mer transportkänslig än vissa andra akvarieväxter, men även om resterna påminner om en rostad kronärtskocka i miniatyr efter tranport, lagring eller vad det kan vara brukar de komma igång om de får bra förhållanden.

                Kommentar

                • Hella2
                  • July 2005
                  • 1158

                  #9
                  Denna butik jag skickade efter ifrån ligger i svergie......
                  Man blir aldrig fullärd ....

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hella2
                    Denna butik jag skickade efter ifrån ligger i svergie......
                    Jo det var lite det jag menade, om de är fräscha efter transport från asien plus en inrikestransport, borde de klara en inrikestransport, om de inte är i dåligt skick innan de skickades.

                    Vad säger personalen? Har dom svarat?

                    Kommentar

                    • Hella2
                      • July 2005
                      • 1158

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik...
                      Jo det var lite det jag menade, om de är fräscha efter transport från asien plus en inrikestransport, borde de klara en inrikestransport, om de inte är i dåligt skick innan de skickades.

                      Vad säger personalen? Har dom svarat?
                      ja där håller jag med att dom var i dålig kondition innan dom skickades,men det var jätteunga plantor,så dett kanske inte var så konstigt.

                      Nej dom har inte svarat,dröjer nog lite,dom skulle ha semester.
                      Man blir aldrig fullärd ....

                      Kommentar

                      • Hella2
                        • July 2005
                        • 1158

                        #12
                        måste fråga,nu har växterna som jag satt fått helt genomskilniga blad. det lilla blad som var kvar. ska jag ta bort det? tänkte om det försämrar kvaliten på vattnet?
                        Man blir aldrig fullärd ....

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Det lilla kan inte ställa till med mycket, låt det sitta.

                          Kommentar

                          • Hella2
                            • July 2005
                            • 1158

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik...
                            Det lilla kan inte ställa till med mycket, låt det sitta.
                            ok..
                            Man blir aldrig fullärd ....

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik...
                              Det lilla kan inte ställa till med mycket, låt det sitta.

                              Att det ställer till i vattnet vet vi. Hur mycket det ställer till med vet vi däremot inte eftersom det är individuellt och beror på vad hur stor växten är/vad den består av, hur stort karet är, hur bra filtret ät osv. En sak är dock helt säker: Blad som har genomskinliga blad kommer aldrig att överleva, att ta bort dem kommer att göra att växten får lättare att ta sig. Altså, oavsett om bladen påverkar vattnet lite, lagom eller mycket så kommer det att påverka vattnet, desutom hjälper du växten genom att ta bort döende delar.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...