Tmg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    Tmg

    Jag göder med tmg i mitt 70l kar,men hur mycket ska jag göda igentligen? jag har i 10ml i veckan,men är det för lite? jag har ingen aning om hur mycket,har väll tappat beskrivningen på hur mycket jag ska tillsätta i veckan jag tycker en del växter växer bra medans andra växer sämre.
    Senast redigerad av Hella2; 20 July 2006, 17:17.
    Man blir aldrig fullärd ....
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Du bör ju dosera så mycket som dina växter tar upp, så din fråga är ju inte lätt att svara på. Tropica har en angiven dosering för TMG men den är ju väldigt försiktigt tilltagen om man har lite mer växter. Jag föreslår att du provar dig fram!
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Du bör ju dosera så mycket som dina växter tar upp, så din fråga är ju inte lätt att svara på. Tropica har en angiven dosering för TMG men den är ju väldigt försiktigt tilltagen om man har lite mer växter. Jag föreslår att du provar dig fram!
      hmm..ja den anvisningen är ju borta för mig,men låter 10ml lite ändå?
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Ursprungligen postat av Hella2
        Jag göder med tmg i mitt 70l kar,men hur mycket ska jag göda igentligen? jag har i 10ml i veckan,men är det för lite? jag har ingen aning om hur mycket,har väll tappat beskrivningen på hur mycket jag ska tillsätta i veckan jag tycker en del växter växer bra medans andra växer sämre.
        dosering av TMG 10ml/100L vatten varje vecka. ca.30% vattenbyte var 14.e dag dosen kan justeras +- 50%. men själv kör jag dubbel dos för jag har väldigt mycket växter...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Hella2
          • July 2005
          • 1158

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          dosering av TMG 10ml/100L vatten varje vecka. ca.30% vattenbyte var 14.e dag dosen kan justeras +- 50%. men själv kör jag dubbel dos för jag har väldigt mycket växter...
          aha tack för det fina svaret åheim! jag byter 20lvatten i veckan och göder med 10ml. kanske blir för mycket för ett 70lkar?
          Man blir aldrig fullärd ....

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Hella2
            aha tack för det fina svaret åheim! jag byter 20lvatten i veckan och göder med 10ml. kanske blir för mycket för ett 70lkar?
            På din första beskrivning låter det inte som om du har problem med övergödning iallafall... Vad är det för växter som växer "sämre" i ditt akvarie?
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Hella2
              • July 2005
              • 1158

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              På din första beskrivning låter det inte som om du har problem med övergödning iallafall... Vad är det för växter som växer "sämre" i ditt akvarie?
              hmm..ja du,två vet jag,det är en javaormbunke och en svärdplanta,det finns en stjälkväxt till som jag inte vet namnet på men den skiftar lite i rött i bland och den blir svart på bladen,svårt att få bort,måste kasta växter.Den som växer bra tycker jag är vallisneran
              Man blir aldrig fullärd ....

              Kommentar

              Arbetssätt...