Inget bubbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sintei
    • May 2006
    • 501

    Inget bubbel

    Trots all information man kan läsa sig till så slår det ju aldrig erfarenhet.
    Och det är det jag saknar.
    Jag har nu CO2 i massor, 3x18w ljus samt gödning så det står härliga till.
    Och ändå så bubblar det bara efter vattenbyte! Jag kör ju med ett lite överdrivet stort ytterfilter till mitt akvarium, men på vattenytan är det knappt rörelse på. Men kan ytterfiltret käka upp näringen? Jag har inte kol i det (makaroner/filter/biobollar).
    En tanke är att jag inte har tillräckligt med växtmassa. Kan det stämma?
    Den enda glada behållningen jag har är att min HC ser ut att börja föröka sig
    www.akvascape.se - design i vattenvärlden
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Sintei
    En tanke är att jag inte har tillräckligt med växtmassa. Kan det stämma?
    Ja, det kan ju stämma. Hur mycket växter har du? (bild?)
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Sintei
      • May 2006
      • 501

      #3
      tog en snabb bild: http://hem.bredband.net/b221217/20060720156.jpg
      Inte så mycket nu.. men när jag var borta på semestern så växte det igen och man skulle knappt kunna få plats med mer.. bubblade ändå inte.
      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av Sintei
        tog en snabb bild: http://hem.bredband.net/b221217/20060720156.jpg
        Inte så mycket nu.. men när jag var borta på semestern så växte det igen och man skulle knappt kunna få plats med mer.. bubblade ändå inte.
        Hade du även CO2 då??? Är du säker på att du har CO2 i massor? Vad har du för KH och pH?
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Sintei
          • May 2006
          • 501

          #5
          jag testar inte så ofta, men exempelvis hade jag KH 7 och pH strax ovanför 6.4 igår. Jag vet att det är mycket men fiskarna simmade på som vanligt (dock var malen var lite slö). Jag kör CO2n genom syresten i trä till ytterfiltret. Äsch, jag får väl avvakta tills HCn tar sig och bildar matta sen så ska jag även i med lite fler växter. Då borde den felkällan vara borta.

          Doseringen kan det väl inte vara fel på (?) då jag göder till:
          NO3 20ppm
          PO4 2.49ppm
          K 17.6ppm
          Mg 3.52ppm
          20-30ml TMG

          Och detta 2(!) gånger i veckan.
          www.akvascape.se - design i vattenvärlden

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Micranthemum umbrosumen borde ha stora bubblor på topparna nära ljuset om CO2:n är bra oavsett växtmängd. Du ser ut att ha tillräckligt mycket växter för att det ska bil väldigt bra bubbel. Eventuellt kanske lågväxarna inte kommer bubbla, men bladen nära ljuset bör absolut få en del bubbel.

            jag testar inte så ofta, men exempelvis hade jag KH 7 och pH strax ovanför 6.4 igår. Jag vet att det är mycket men fiskarna simmade på som vanligt
            Om fiskarna är pigga och du inte har något växtbubbel kan du vara helt lugn över att något av dom värdena är totalt fel.

            Det är alltid riskabelt att ge tipset att man ska öka CO2-insprutningen tills fiskarna är märkbart påverkade innan ljuset slocknar, men det är väldigt effektivt.

            Hur många bubblor/sek kör du?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Min växtbalja bubblar knappt alls, antagligen för att jag har bara långsamväxare.

              Har du några riktiga ogräs så borde det nog däremot bubbla en del.
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • Sintei
                • May 2006
                • 501

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Micranthemum umbrosumen
                Har inget sånt.. du menar rotalan till höger i bilden?
                Ursprungligen postat av defdac
                Om fiskarna är pigga och du inte har något växtbubbel kan du vara helt lugn över att något av dom värdena är totalt fel.

                Det är alltid riskabelt att ge tipset att man ska öka CO2-insprutningen tills fiskarna är märkbart påverkade innan ljuset slocknar, men det är väldigt effektivt.

                Hur många bubblor/sek kör du?
                Det är ca 2bub/sek. Men imorgon ska jag köra på. Dock tror jag malen är påverkad. Den hänger ganska stilla i nått hörn. Och igår kunde jag pilla på den utan att den stack iväg.

                Och på något mysko sätt försvann 2 kardinaltetror inatt/imorse. Skumma är att jag inte ser nått skelett. Kanske de sugits in i ytterfiltret..
                www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sintei
                  Och på något mysko sätt försvann 2 kardinaltetror inatt/imorse. Skumma är att jag inte ser nått skelett. Kanske de sugits in i ytterfiltret..
                  Vad är det för mal?

                  Kommentar

                  • Sintei
                    • May 2006
                    • 501

                    #10
                    en pytteliten (4cm) vanlig 40 kronors mal. gul.. dvs den är väl albino. Så jag kan nog inte riktigt skylla på den Dock är guldgurami hannen en riktig alfahanne. jagar flickan och naffsar lite på allt han tycker är intressant. På kvällarna åker han runt när man ser kardinaltetrorna "lägga" sig på botten o sova. Kanske han passa på då..
                    www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                    Kommentar

                    • Sintei
                      • May 2006
                      • 501

                      #11
                      åter till topic.
                      Jag drämde på med CO2 tills fiskarna låg vid ytan.. inget bubbel
                      Att jag haft varmt i akvariet visste jag om eftersom det blivit långt mellan noderna på mina cabomba. Men nu när jag verkligen eliminerat allt annat (gödning, co2, snabbväxare) så måste värmen vara det enda kvar som jag ser som hinder. Köpte en tempmätare och den visar på 33grader. Någon som håller med att detta förmodligen är problemet?
                      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        På ett sätt borde det bli mer bubbel när det är varmare eftersom vattnet klarar att hålla mindre syre och växterna har snabbare metabolism när det är varmare (vilket borde innebära mer fotosyntes, mer syre).

                        Så jag tror inte att jag håller med tyvärr.

                        Långt mellan noderna på Cabomba tyder på för lite ljus och det syns även iom att du har svårt med dynamikomfånget i bilden (när man har väldigt lite ljus över ett akvarium så blir antingen högdagrarna utfrätta (som på din bild) eller skuggorna väldigt mörka).

                        Vad är det för rör?
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Sintei
                          • May 2006
                          • 501

                          #13
                          Det är 2st aquastar och 1 grolux (á 18w samt 2 reflektorer).
                          Får knappt plats med mer under kåpan till akvariet.
                          www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                          Kommentar

                          • Sintei
                            • May 2006
                            • 501

                            #14
                            Bubblet har kommit! Min HC sprider en jämn o fin bubbelpelare från varje tuss i akvariet.
                            Hur?
                            Jag hade en massa rapningar från ytterfiltret så jag testade sänka flödet. Ungefär 1h senare kom bubblorna!
                            Det konstiga är att ingen fisk var vid ytan och flåsade som den var när jag ökade CO2n vid mina testförsök. Minskat flöde måste ju göra CO2n mer löst i vattnet och det borde ju fiskarna reagera på ju (som i mina tidigare försök). Eller kan det vara så att de blir mindre känsliga mot höga CO2 nivåer efterhand?
                            /Nöjd
                            www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Eller kan det vara så att de blir mindre känsliga mot höga CO2 nivåer efterhand?
                              Ju bättre växterna växer desto mer syre producerar dom. Ju mer syre i vattnet desto mindre känsliga för höga CO2-nivåer.

                              Det stämmer att man "ser" syreutvecklingen bättre om man stänger av cirkulationen - å andra sidan så blir det ju sämre tillgång på både näring och CO2.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...