Växter från naturen ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solle
    • December 2005
    • 40

    Växter från naturen ??

    Hejsan
    Funderar lite hur funkar det att ta växter från ex en älv ?
    Hittade en massor av växter här i älven som såg ut som Hornsäv.
    Någon fara att ta dessa och plantera i karet ?
  • Axeru
    • January 2006
    • 105

    #2
    Det är nog ingen "fara" med att plantera dessa, frågan är bara om de klarar övergången från en kontinuerlig ström av nytt vatten och näring, till ett akvarie där man byter vatten lite då och då. Men det är bara till att försöka...
    Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

    Kommentar

    • Solle
      • December 2005
      • 40

      #3
      De bör inte vara någon fara för ev fiskar i karet heller då ?

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        De kan föra med sig lite otrevligheter, såsom snäckor, iglar, hydror osv, men man kan stoppa dem i ett eget akvarium ett tag för att kolla, det räcker egentligen med en transparent behållare med akvarievatten i fönstret.

        Utgår från att du menar hornsärv, bättre att ta en mindre mängd som du lätt kan kontrollera, det växer mycket fort om det får rätt förutsättningar.

        Kommentar

        • Solle
          • December 2005
          • 40

          #5
          Hejsan
          Ja jag tror att iaf en av växterna kan vara hornsärv, den andra har jag inte en blekaste aning vad det är.
          Finns "Svenska" släkten av hornsärv ? lägger in en länk här under med bilder på växterna ja fick med mig hem kanske någon vet mer om dem ?

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Om växterna klarar sej är väl ok - men risken för t ex hydror är en klar nackdel.
            Här en sajt att kolla med om du har aningar om vad du har:

            Den första växten kan nog vara en hornsärv i alla fall.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • tetra 1
              • July 2005
              • 1225

              #7
              Vad är en hydra?

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Växt #1 på dina bilder är en Myriophyllum sp. En slinga.

                Växt #2 Är en Potamogeton sp. En nate.

                Exakt vilka arter det rör sig om får du själv ta reda på med hjälp av länken erikthur gav, det är lite svårt att se på bilderna, om du tvekar mellan två olika arter så kan både hur allmän den är och utbredningakartorna vara till hjälp.

                Myriophyllum är normalt sett lättskötta arter, din ser inte ut att vara en problemart. Myriophyllum är riktiga akvarieklassiker.

                Potamogeton används inte särskilt ofta, men har börjat dyka upp hos växtfanatiker, nån eller några Potomgeton-arter ska enligt uppgift finnas i den ur floroistiskt synpunkt rätt fattiga malawisjön. Troligtvis är det svårt att hålla dem riktigt snygga i akvarium.

                Växter som tenderar att växa ganska glest i fullt solljus blir ofta rätt trista i akvarium. Jag tar mig friheten att gissa att Myriophyllumen på bilden inte växte 100% solexponerat, och om dom gjorde det så växte dom i så tjocka sjok att bara delar av växtmassan var riktigt solexponerad.

                Det vore roligt om du berättade vad du kom fram till vad det är för arter, och hur du upplever dem som akvarieväxter, allrahelst angående Potamogetonen, skulle vara roligt om än oväntat om det gick att hålla den snygg i akvarium utan extrem belysning.


                Hornsärv är en art som tillhör släktet Ceratophyllum, arten heter C. demersum, jag känner bara till en art till, och den finns också i sverige, hornsärv är kosmopolit, finns utbredd över stor del av världen, inkusive sverige. Vill du ha tag på den så leta i eutrofa sjöar, gärna med hårt vatten, det var som sagt inte hornsärv du hittat.

                Kommentar

                • Solle
                  • December 2005
                  • 40

                  #9
                  Tack för ditt svar Erik
                  Jag har nu tvättat alla växterna och har satt ner dessa i "växtakvarium" skriver vidare hur det går framöver med dem. Samt om ja kommer fram till vad det exakt är för art, ska leta runt på nätet lite =).
                  Myriophyllum som ja hittade växte solexponerat men i MYCKET tjocka sjok som du sa.

                  En fundering hur funkar Svenska vattenväxter i ett akvarium som håller samma temperatur året om, klarar dom sig utan att övervintra ?

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    När jag ofta plockade in växter på 1980-talet märkte jag att i alla fall en del gick ner sej på vintern och till och med bildade viloknoppar. Jag tror det var hornsärv.
                    Men fösöka duger - det är det som gör akvaristiken roligare.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Ju mindre avancerad övervintringsmetod de har desto större chans att kan köra för fullt året runt, de flesta stjälkväxter bara tutar och kör så länge de tycker att det är sommar, oftast har de ett sätt att "mäta årstid" på, jag tror det oftast (alltid?) är dagslängd, annars kan det vara temperatur, så länge man har 12 timmar ljus eller mer ska de inte få för sig att dvala. De flesta växter som är av rimlig storlek för akvarium går att hålla fart i året runt, förutsatt då belysning om 12 timmar om dagen. Det är värre med de växter som alltid har särskilda delar för lagring, knölar och rotstockar, tex näckrosor.

                      Själv har jag Hornsärv som jag samlade i en sjö för flera år sedan, som växt sen dess, myriophyllumen ska inte vara några som helst problem heller.

                      erikthur, antar att du hade akvariet i fönstret, eller iaf så att antingen fotoperioden minskade eller temperaturen sjönk?

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #12
                        Ursprungligen postat av tetra 1
                        Vad är en hydra?
                        Ett litet nässeldjur, det finns många arter, de är ganska små, fungerar lite som mycket små anemoner, de större arterna kan fånga och äta riktigt små fiskyngel.

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik...
                          erikthur, antar att du hade akvariet i fönstret, eller iaf så att antingen fotoperioden minskade eller temperaturen sjönk?
                          Ja, vattentemperaturen sjönk väl en aning eftersom akvariet stod i källarvåningen på Säves väg och vintrarna var stundtals häftiga i Uppsala på den tiden.
                          Men väl över 18 grader var det ju i alla fall.
                          Och det är ju inte alltid svensk sommar kan bjuda på det.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Ursprungligen postat av tetra 1
                            Vad är en hydra?
                            gammal tråd om hydra med bild:
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Solle
                              • December 2005
                              • 40

                              #15
                              Ok får tänka på detta med ljuset, hornsärv hittas dom endast i sjöar ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...