Samband mellan syresättning & tofsalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anti
    • May 2006
    • 30

    Samband mellan syresättning & tofsalger?

    Jag har blivit drabbad av tofsalger och har en teori som jag önskar feedback på: finns det något samband mellan tillväxt av tofsalger och syresättningen i vattnet? Jag har ett kar på 222 som varit i gång ca 6 månader. Byter 20 liter var annan vecka och har ett innerfilter som funkar rätt bra. Från början hade jag en luftslang kopplat till utblåset på filtret som sög in luft och en massa bubbel i vattnet. Tröttnade dock på ljudet för en månad sedan och tog bort slangen. Fiskarna tycks inte bry sig men däremot så har tillväxten av tofslager tagit fart. Köpte två Siamencis för en vecka sedan men tillväxten av tofsalger fortsätter. Granulat är standard maten och sker sparsamt genom foderautomat. Kan det finnas något samband mellan effekten av luftslangen eller är det bara en ren tillfällighet?
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Dom som håller koll på alla värden brukar väl säga att svajande Co2-halter kan sätta igång tofsalger, om jag inte missminner mig helt. Själv tycker jag att det ofta dyker upp i akvarier med "låg fart", lite tillväxt på växterna, lite mat, lite vattenbyten.

    Du skriver ingenting om belysning, vilka växter, hur mycket, eventuell gödning.

    Om du har mycket fiskar rekommnederar jag defenitivt att ha bubblet, bygg en ljuddämpare om ljudet besvärar dig, det mesta ljudet går att dämpa bort enkelt. Bubblet minskar risken för hinna på vattenytan, hinna kan snabbt resultera i livshotande situation om det händer nånting, dessutom ser man lättare när det är dags att rensgöra filtret.

    Kommentar

    Arbetssätt...