Ta bort torkade alger på glas...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidis
    • July 2006
    • 85

    Ta bort torkade alger på glas...

    Har köpt en beg. akvarium där de inte gjort rent det så himla bra utan det är en del torkade alger på glaset. Hur tar man lättast/repfriast bort det?
    Vill inte ha repor

    SÅg att ngn använt väteperoxid på en bakgrund för att ta bort alger
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #2
    Heisann!

    Jeg kjøpte en brukt tank for et halvårs tid siden, det var heller ikke rengjort så bra, så det var også tørkede alger på mange av flatene. For å få dem bort brukte jeg først en fuktig klut og tørket lett over, så brukte jeg en sånn skrape man bruker til å rengjøre keramiske topper på komfyrer med. Man må jo selvfølgelig være forsiktig, men det ble ingen riper, så du kan jo kanksje vurdere det? En sånn skrape får du kjøpt på butikker som selger nevnte komfyrer
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Repor är dåligt, svinto är bra, måste vara blött, och måste sköljas noga efteråt. Vanligt glas är ganska repbeständigt. De flesta, i princip alla repor i glasakvarier kommer genom att man fått grus eller sand mellan det man rengör med och glaset. Försäkra dig om att det inte finns några som helst sand eller gruskorn innan du rengör. Jag har akvarier som jag haft i 10 - 15 år utan att satt en repa i dom, man blir måttligt glad om gäster börjar leka med en algmagnet när man inte ser det. Diskborste eller rakblad brukar även vara användbara vid rengöring, intorkade alger som man blöter upp ordentligt brukar lossna lätt, det är värre med kalk.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Jag använde mig av rakblad att dra bort det med funkade alldeles utmärkt,Kalket tar du lättast bort med ankalkningsmedel som man använder till kaffe kokaren
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          citronssyra funkar okcså mot kalkavlagringar
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            I med vatten, låt det stå över natten, och fram med rakbladen, har alltid varit min taktik. Det tar både kalk, alger, och annat gojs (papegojskit hör till sakerna jag har städat ut ur akvarium)

            B!

            Kommentar

            • ribby_girl
              • February 2005
              • 378

              #7
              Låt det stå i vatten och kör med sån där fönster puttsare man har i akvariet, funkade fint i mitt begagnade jag köpte.

              Kommentar

              • ciklidis
                • July 2006
                • 85

                #8
                Tack för alla råd. Nu ska här städas

                Kommentar

                • Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

                  #9
                  Ursprungligen postat av ribby_girl
                  Låt det stå i vatten och kör med sån där fönster puttsare man har i akvariet, funkade fint i mitt begagnade jag köpte.
                  Jag antar att du menar de vanliga magnetblocken, som man drar utmed glaset. Jag måste bara passa på o fråga, är du medveten om att de är den i särklass vanligate anledningen till repor? Så länge du är ruskigt försiktig fungerar det, men minsta lilla gruskorn som hamnar i sidan på blocket, riskerar glaset. Eftersom akvariefiskar har en tendens till att flytta på grusen är det inte helt sällsynt att olyckan hälsar på.

                  B!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...