Växtproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walentine
    • May 2006
    • 48

    Växtproblem

    Jag har ungefär samma problem med alla mina växter, de växer men blir samtidigt fula och bruna och glesa. Jag började göda med pmdd och satte samtidigt i nya rör i mitt Juwel för några veckor sedan, men märker ingen skillnad än så länge. Växterna växter men verkar förlora all sin gröna färg. Det är inga alger utan det är mer "visset" så att säga.

    Ska jag klippa ner allt och börja om eller ska jag låta det vara? Behöver jag mer näring i kanske? Enligt pmdd ska jag ge 24ml från varje flaska varje vecka och det har jag gjort. Har inte vågat lägga i mer då jag är rädd för att fiskarna ska ta stryk av det.
    Ska väl tilläggas att jag har vanlig ganska finkornig sand i karet och inget annat.

    Så vad gör man när man vill att ens växter ska bli gröna. Jag blir sååå avis på alla här vars bilder skriker om gröna stora växter.

    *snyft*
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    som det är svarat flera ggr. så är grundrecept från pmdd rätt så svag , så du kan öka dosen till det dubbla utan problem
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      janne dansk har helt rätt, särskilt om det är fiskarna du är orolig för så är det inga problem att öka dosen.

      Lättare att uttala sig ju mer information man har, vilka växter det rör sig skulle ge mer kvalificerade gissningar, även bilder kan vara bra.

      Dör växterna underifrån så kan det vara ljusbrist, har du reflektorer på rören? Som sagt mer information ger bättre svar.

      Kommentar

      • desiredillusion
        • February 2006
        • 512

        #4
        Er det noen tegn man kan se etter hos fiskene hvis man undrer om man gir/har gitt for mye pmdd til tanken?
        Går ut fra at det kommer an på arten, men er det noen almenne tegn?
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Vad var det för lysrör du köpte?
          Har du reflektorer till dessa?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            Ursprungligen postat av desiredillusion
            Er det noen tegn man kan se etter hos fiskene hvis man undrer om man gir/har gitt for mye pmdd til tanken?
            Går ut fra at det kommer an på arten, men er det noen almenne tegn?
            jag tror att man kan nog inte se det ,om man inte hällar 1/2 kg i åt gången ,
            det är inte direkt giftigt för fiskarna ,men om man konsekvent överdoserar en längre tid så kanske det blivar det
            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            Arbetssätt...