mangrove

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #31
    Klart han pratar om levande äkta mangrove, det som säljs som mangoverötter är ofta teak, iaf var det så förut. Rizophora mangle (osäker på stavningen) kallas även röd mangrove, används en del i saltvattensakvarier för att ta upp nitrat, mycket spännande växt som efter vad jag läst ska tåla allt mellan rent sött och rent saltvatten. Mycket speciella frön som växer till medans dom sitter kvar på moderplantan till små spjut, som sedan faller ner och vid lågvatten kan fastna direkt i slammet och börja växa.

    Mangrove, R. mangle och dess släktingar bildar tillsammans en egen mycket speciell biotop, de binder partiklar genom sitt växande på platser där floder rinner ut i hav, de anses otroligt viktiga för hela jordens eko-system. Väldigt få andra växter kan växa på dessa platser där salthalt och andra förutsättningar varierar kraftigt. Denna biotop, mangrovebiotopen har många typiska arter som är vanliga eller bara förekommer just där, eller mest under viss del av livscykeln. Några grupper av arter som många kommer att tänka på är sprutfiskar, slamkrypare och vinkarkrabbor.

    Markus vet nog mycket mer, han kan nog fylla i.

    Kommentar

    • mff
      • January 2006
      • 91

      #32
      Mangrovebusken/trädet växer vid tropiska tidvattenzonskuster. Mangroven har de där karakteristiska styltrötterna. Det är väl den enda växt som trivs i bräckt/saltvatten. Jag har fått tag på skotten som ser ut som några decimeter långa pinnar med några tjocka blad längst upp. Jag har tryckt ner dem i finkornig sand ihop med närings-lerkulor där vattennivån endast är nån centimeter. Jag vet dock inte vad jag ska göra när de slår i täckglaset...utan täckglasen kanske slamkryparna klättrar upp och ut via mangroven...

      De stod i sötvatten när jag fick dem. Kanske man kan få dem att trivas i sötvatten med? Belysningen så här långt är ett par vanliga dagsljus-rör.
      De kostade 169:-/st och jag hoppas att de klarar sig.
      Tyvärr vet jag inte så mycket mer men e de nån "expert" som råkar läsa detta så berätta gärna!

      Kommentar

      • mff
        • January 2006
        • 91

        #33
        Erik!
        När jag skickat in mitt senaste inlägg såg jag att du redan skrivit om mangroven - mer än så vet jag inte om växten merän att avverkningen av den får katastrofala konsekvenser för allt levande, djur som människor...

        Kommentar

        • anna7607
          • November 2005
          • 1440

          #34
          måste man ha den i lågt vatten för att den ska klara sig?
          lev livet medans de är värt att levas

          Kommentar

          • mff
            • January 2006
            • 91

            #35
            I naturen kan, vad jag förstått,vattennivåerna i vissa områden variera metervis, antagligen resulterar detta i att mangroven ibland hamnar helt under vatten, men jag tror inte att mangroven fixar en ständig tillvaro helt täckt av vatten.

            Kommentar

            • anna7607
              • November 2005
              • 1440

              #36
              okej, då e de nog dumt att stoppa ner en i akvariet sen =)
              lev livet medans de är värt att levas

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #37
                Jag är tyvärr ingen expert, har inte haft dom själv, har funderat på dem många gånger, och läst en del om dem. Jag har fått för mig att de vill ha ganska ljust, hellre fullt solljus än halvskugga, däremot verkar de kunna överleva och växa i klenare ljus än ditt, om än så sakta, men det kanske passar bra, förutom att de lär växa fortare ju närmre lysrören de kommer.

                Jag är övertygad om att mangrove kommer att bli vanlig, inte bara hos oss fanatiker utan även som krukväxt, tänk er själva, en riktigt stor ytterkruka halvfull med sand, vatten nästan ända upp till kanten, fyll på vatten med näring i kanske varannan månad och växten mår prima! Den tål att stå i syrefattigt substrat, den tål saltanrikningen. Kan vara nästa fluga efter att hoya-fanatismen lagt sig. Jodå, det finns flera arter av mangrove, fast R. mangle är nog den mest eftertraktansvärda.

                Kommentar

                • davidb
                  • December 2005
                  • 125

                  #38
                  Hur är det med temperanturer. Den tål knappast minusgrader eller ??

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #39
                    Nä, de gillar inte köld nått vidare.

                    Wiki - Engelska
                    B!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...