Växterna blir gula och trasiga i kanterna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dannes akvarie
    • March 2006
    • 21

    Växterna blir gula och trasiga i kanterna

    hej mina växter börjar bli gula och trasiga i kanterna,
    sen jag byte ifrån grus till sand.

    Har haft i en ful dos pmdd och två tabletter för rötterna.
    är det bara att vänta och se?

    Återanvände 50%av vattnet och filtret i pumpen rörde jag inte

    mitt akvarium är på 54 liter Länk

  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    råkat ut för samma sak. var så att jag hade för dålig rotation i sanden så att det bildades sumpgas.
    slamma sanden när du byter vatten.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Friska växter syresätter botten så att ingen sumpgas bildas. Sumpgasen är altså en effekt av att växten mår dåligt inte en orsak.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Dannes akvarie
        • March 2006
        • 21

        #4
        Fotade lite idag, är nu en vecka sen jag byte till sand.
        Växterna ser lite vissna ut.
        Jag klippte bort lite av rötterna, har läst att man ska göra det , hur gör ni??
        klippte bort det, när jag planterade om dem för en vecka sedan.

        Gå in på länken, det kommer flera bilder 5sec intervall.

        Mina visna växter

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Hur mycket vatten bytte du i samband med substratbytet? Vad göder du med?
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Dannes akvarie
            • March 2006
            • 21

            #6
            Ursprungligen postat av Tropfrog
            Hur mycket vatten bytte du i samband med substratbytet? Vad göder du med?
            MVH
            Magnus
            Jag sparde ca 30liter, så blev det bera bottenmatrial nu.

            Så det kan ju var 40% vattenbyte

            Jag göder med pmdd enligt deras beskrivning fast jag är dålig på vatten byterna brukar hälla i en dos varan vecka kanske, utan vattenbyten .
            Byte inte vatten i det akvariumet på kanske "svårt att minnas" 2månader
            plus järntillskott #FERROGAN fluid 2droppar nästan varje dag enligt förpackningen.

            mvh Daniel

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              pmdds doceringar är mycket sparsamma och räcker sällan. Dubbla det en gång och se vad som händer.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • davidb
                • December 2005
                • 125

                #8
                Jag kör fyradubbel och jag har inte CO2 anläggning... däremot bubblar mina växter lite då och då ändå. Alltid efter vattenbyte men även i perioderna mellan. Kan bero på torvbotten vad jag hört..

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Fyrdubbel dos tillsammans med all näringen i torven låter väääldigt mycket.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av davidb
                    Jag kör fyradubbel och jag har inte CO2 anläggning... däremot bubblar mina växter lite då och då ändå. Alltid efter vattenbyte men även i perioderna mellan. Kan bero på torvbotten vad jag hört..
                    Det är *ytterst* tveksamt att det kan bubbla utan vattenbyte om du inte har CO2-insprutning. Att det bubblar vid vattenbyten beror på att du tillför CO2 via det nya vattnet.
                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    • davidb
                      • December 2005
                      • 125

                      #11
                      TropFrog: Jo det är mycket, men du kommer kanske ihåg min tråd om att hade lite vissna blad och så, de har inte blivit sämmre men de blev inte heller bättre innan jag fyrdubblade upp dosen (innan körde jag med dubbeldos). Kan inte fatta att de suger upp så mycket näring. Nu har det börjat komma kraftiga nya blad på mina plantor Echindorus Blehri och tillväxten på mina Cryptocoryne undulata (som klarat sig bättre) har även de fått en nytillväxt som är mycket kraftigare och bredare. Mina Crinum thaianum har också de fått mycket bredare blad. Däremot mina Aponogeton crispus är i stort sett helt oförändrade, de har fått inte "skador" eller vuxit något över huvudtaget.

                      Jag läste någon stans att en Torven i sin nedbrytningsprocess bildar CO2.
                      Jag har ett litet svartvattensakvarium sedan tidigare där jag har engelskt sjögrus och en torvmatta under, jag gick genast dit och pillade runt i gruset och det bubblade upp. Det stank inte som sumpgas utan luktade i princip ingenting mer än vad ett akvarium brukar lukta. Antar att det kan ligga sanning i det. Däremot, det är inget våldsamt bubbel, det är skillnad på bubblet som kommer vid vattenbyte(våldsamt varenda litet blad bubblar i små små fina bubblor) och bubblet som då och då uppstår. Bör också tilläggas att det endast är två specefika stycken växter som då och då sätter igång och bubblar den ena är en Echindorus Blehri och den andra en Echinodorus osiris.

                      Kommentar

                      • PatrikS
                        • June 2006
                        • 579

                        #12
                        Okej, men ändå, det låter smått otroligt.. Det finns folk som tillsätter CO2 med tub och ändå inte lyckas få växterna att bubbla, något som beror på att de har för lite CO2, för lite ljus och för lite växtmassa. Det jag har svårt att tänka mig är att en torvbotten skulle vara en så *snabb* och effektiv CO2 producent att det tillgodoser växternas behov av kol i sådan omfattning att dessa börjar bubbla. Hmm, kanske om man har verkligen massvis med torv och ett väldigt litet akvarium...har inte testat.
                        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                        Kommentar

                        • Dannes akvarie
                          • March 2006
                          • 21

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tropfrog
                          pmdds doceringar är mycket sparsamma och räcker sällan. Dubbla det en gång och se vad som händer.
                          MVH
                          Magnus
                          okey är ju en vecka sedan sist, ska hälla i en dubbel dos nu så får jag se vad som händer.

                          Kommentar

                          • davidb
                            • December 2005
                            • 125

                            #14
                            PatrikS: snarare är det tvärtom, i det kar där jag har redigt med torv så är det inte så, i detta kar är det mindre torv / l vatten men som sagt, det är inget våldsamt bubbel, det är en bubbla lite då och då.. Hur som helst, jag är fortfarande inte nöjd, vissa växter ser fortfarande risiga ut, får ansa bort alla tråkiga blad än gång till och efter semestern kör jag igång ett mäsksystem

                            Kommentar

                            Arbetssätt...