Vattenväxt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kix
    • July 2006
    • 7

    Vattenväxt

    Hejsan!
    Jag är en tjej som läser miljökunskap nu, och jag har en del funderingar som du kanske kan svara på!
    Om jag planterar två vattenväxter (tex vattenpest) i separata glasskålar med lock, tillför 5 msk näringslösning i den ena och sedan ställer dem ljust i 8 veckor, vad händer?
    Rubriken på detta kapitel är "vatteväxter och störning av bärkraft", så jag antar att det kanske blir en övergödning i den skålen som jag häller i näringslösning i? Vad händer med ph-värdet?
    Skulle vara supertacksam för lite tips och ideer då ni på detta forum verkar himla duktiga!
    Tack på förhand, Mvh Kristin

    ps) Du får mer än gärna maila mig eventuellt svar på Kristin_nu@hotmail.com ds)
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Sluta spamma börja läsa. Sådant här beteende - posta flera trådar i samma ämne, komma in med samma autotext i andras trådar samt dessutom skicka privata meddelande med exakt samma innehåll - borde leda till permanent ban.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Hoppsan. Svarade ju på det privata meddelandet väldigt ingående. Vi som svarat privat kan ju posta svaren här så får alla ta del av det? Det är ett ganska kul experiment som skulle vara kul att jämföra med lite olika kranvatten och krukväxtgödning kontra PMDD.

      Man kanske kan få se biogen avkalkning på nära håll sas om burkarna får direkt solljus.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Vi som svarat privat kan ju posta svaren här så får alla ta del av det?
        Detta skulle å andra sidan uppskattas väldigt mycket.
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Om jag planterar två vattenväxter (tex vattenpest) i separata glasskålar med lock, tillför 5 msk näringslösning i den ena och sedan ställer dem ljust i 8 veckor, vad händer?
          Det kommer bli en rungande fin grönsoppa - grönvatten eller Chlorella som diatom-alger heter.

          Borde inte ta många dagar om dom står i direkt solljus.

          Nu förutsätter jag iofs att din "näringslösning" innehåller ammonium, som de flesta näringslösningar gör. Hade du gjort din egen näringslösning enligt PMDD (http://www.pmdd.se) så märker du att man inte tillför något ammonium, just för att alger reagerar så kraftigt på det.

          Tillför du PMDD enligt receptet kommer du på din höjd märka att glasskålarna blir grönbelagda på innersidorna men vattenväxterna kommer trivas fint. Förmodligen så pass bra att näringen kommer ta slut ganska omgående och isåfall kommer du märka många nya skott på vattenpesten de första dagarna och sedan "kollapsar" den och ruttnar bort när näringen snabbt tar slut.

          Det beror även lite på vattnet du hade tänkt använda. Bor du t ex i Uppsala så kommer vattenpesten vara extra lycklig då du har massivt med karbonater i vattnet som den kan använda som kolkälla, medans om du gör experimentet här i Linköping så kommer det vara betydligt sämre tillväxt för att vi har så lite karbonater här.

          Kol är det viktigaste för alla växter som du vet och finns inte det kommer det inte bli mycket action utom på algerna som med sin större yt:volym-ratio kan extrahera mycket lägre näringsnivåer/karbonater från vattnet.

          Vad händer med ph-värdet?
          Har du lågt KH kommer det eventuellt bli biogen avkalkning (förutsätter starkt ljus, dagsljus) så att bufferten försvinner och pH:t börjar gå jo-jo upp och ner på natten/dagen.

          En mycket noggrann beskrivning av fenomenet som är ganska komplext:



          (Anmärkning nu i forumet: Att "bufferten försvinner" är lite luddigt då man inte säkert kan mäta upp någon KH-förändring)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Förutom de klassiker Patrik nämner så är det en av netiquettens äldsta grundregler att inte be andra göra ens skolarbete, en annan att är att läsa på själv så mycket att man kan formulera frågorna så att man kan få relevanta svar. Jag hjälper gärna andra med problem, men det blir inte riktigt lika roligt när det sker på mass-medelande-basis, när det är ett skolarbete och personen i fråga med största sannolikhet inte har något som helst intresse i själva frågeställningen förutom att kunna få ett godkänt resultat på en kurs.

            Att det med största sannolikhet _bara_ handlar om att få godkänt på en kurs, och hon själv inte bemödat sig tillräckligt att samla information nog att förstå att det finns mer än en "näringsslösning" gör det hela ganska ointressant att bemöda sig i, det skulle faktiskt vara mer inressant att hjälpa någon ignorant person som verkligen hade 2 stjälkar vattenpest.

            Fenomenet är i princip lika gammalt som internet, en elev får frågor av sin lärare som eleven sedan "skickar vidare" utan att ens riktigt förstå frågorna. Man gör ingen direkt nytta om man hjälper en person att klara en kurs utan förstå vad det gäller. Dessutom verkar det inte så troligt att man får någon matnyttig feedback, så om jag verkligen skulle vilja veta hur många matskedar "näringslösning" i " en skål med vatten" vattenpest överlever så skulle jag ta reda på det själv, då skulle jag få relevant feedback, det är inget avancerat experiment.

            Kommentar

            • PatrikS
              • June 2006
              • 579

              #7
              Heh, japp, det tar emot att svara på sådant överhuvudtaget, däremot kan man med viss kortvarig glädje spekulera varifrån hon har fått sitt alias.. Kan det vara kosmetikbutiken "Kicks" hon så fyndigt syftar på, må tro?
              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

              Kommentar

              • Josefine
                • June 2005
                • 164

                #8
                men vafan ! man kan väll hjälpa till..
                På ett sätt så söker hon ju information eller hur?
                Min Zoon! http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=472551

                Kommentar

                • kix
                  • July 2006
                  • 7

                  #9
                  Bittra? Tråkigt.

                  Jag ber om ursäkt om jag har förolämpat er eller på ngt sätt gett er skäl att tro att jag är en korkad idiot som endast är ute efter godkänt på en kurs. Riktigt så illa är det inte. Däremot är det så att jag om en månad flyttar till England för att börja läsa till psykolog, vilket innebär att jag för tillfället läser i en studietakt av 400 %. Jag har helt enkelt inte något annat val än att vara väldigt målinriktad - dvs jag vänder mig direkt till människor jag vet med säkerhet har relevant kunskap om ämnet jag läser just nu. Jag har inte tid tyvärr att sitta och söka i timtals. Det var aldrig min mening att bryta "netiqette"-reglerna, men jag vill påminna er kära vänner om att internet är ett öppet forum för människor som troligtvis kan lära sig ngt från varandra.
                  Jag är i vilket fall som helst tacksam och glad för de svar jag fick, jag HAR skålar med vattenpest hemma, men då experimentet skall ta 10 veckor och jag flyttar om 4 kommer jag inte kunna utvärdera det utan måste skriva en hypotes ( som jag självklart vill ha relevant stöd för.)

                  Och nej; mitt smeknamn kommer inte från någon kosmetikbutik (?) utan jag har kallats det sedan 3 års ålder eftersom min bror inte kunde uttala mitt namn. Så enkelt var det med det, fokusera på det denna sida handlar om istället för att komma med fåniga antydningar.

                  Ni är duktiga, tack för de svar jag fick!
                  Mvh Kristin

                  Kommentar

                  • brams
                    • June 2003
                    • 891

                    #10
                    heh, kul att faktiskt få reda på vad som kommer att hända med experimentet.
                    Kix - borde vara din skyldighet att genomföra det och visa med bilder och beskrivning vad som faktiskt sker.
                    Erik... - Om det är så som du säger skulle det vara kul att se henne förklara det Defdac skriver för sin lärare...

                    Edit: (efter kix andra inlägg som kom under tiden...)
                    Kanske vore bättre att du läste till en sak och gör det ordentligt istället! Jag skulle inte vlja gå till en Psykolog som skummat sig igenom studierna fyra ggr så snabbt...
                    Tur att du inte ska bli Kirurg!
                    Senast redigerad av brams; 11 July 2006, 00:13.
                    C.Brams

                    Check out:
                    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                    Kommentar

                    • kix
                      • July 2006
                      • 7

                      #11
                      perspektiv..

                      Det verkar inte finnas särskilt mycket distans och perspektiv här. Jag trodde inte detta var klubben för inbördes beundran utan att det var ok även för oss som de facto inte är särskilt intresserade men ändock behöver lära oss detta.
                      Jag har inga problem med att redogöra hur experimentet kommer avlöpa, utan jag behövde få "bolla" saken med kunniga människor då detta inte är mitt huvudintresse. Denna kursen läser jag upp eftersom jag vill lämna Sverige med 20.0 och i nuläget har 19.6. Jag har verkligen inte "skummat" igenom mina kurser och förstår inte riktigt varför jag skall behöva försvara det faktum att jag bad om hjälp?
                      Då jag skall hålla en muntlig presentation om just detta experiment vore det relativt dumt att inte lära sig saken ordentligt. Men till nästa gång jag behöver veta ngt om alger eller tetrafiskar så vet jag var jag INTE skall vända mig
                      ( Vill ni däremot veta ngt om human behaviour så ställer jag gärna upp - utan fördömande och grinig attityd.)

                      Återigen, tack för hjälpen från de håll som den faktiskt bjöds.
                      Ni andra - slappna av. Världen går inte under för att man sträcker ut en hand åt nåt håll.

                      Kix

                      Kommentar

                      • brams
                        • June 2003
                        • 891

                        #12
                        du kanske har rätt... el så gillar vi kanske bara att jävlas lite?
                        C.Brams

                        Check out:
                        brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                        Kommentar

                        Arbetssätt...