watt per liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _stiffe_
    • March 2006
    • 520

    watt per liter?

    kommer med en liten fråga nu eller två....

    *hur många watt per liter ska man ha??

    *någon som vet hur man fäster extra lysrör på en juwel 60 ramp??
    A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
    Skåne biotiop, + sebrafisk..
  • _stiffe_
    • March 2006
    • 520

    #2
    är det olika tjocklek på 15w och 20 w??
    A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
    Skåne biotiop, + sebrafisk..

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Watt per liter beror ju på vilken typ av akvarium du ska ha? Rent växtakvarium fodrar ju bra med ljus. Vet inte om jag läst 0,5 W per liter men det kan va helt fel... Prova att göra en sökning här p åforumet i den frågan så kommer du få massa läsvärt med dig!

      Får du verkligen plats med ett extra lysrör på ett juwel 60? Verkar vara smidigare och säkrare att köpa till en separat dubbelramp i så fall juh? Eller nåt... ...hur snyggt det nu kan bli??

      Skilnaden mellan 15 och 20 W är väl dels i watt men sedan i längd. Eller? Inte tjockare utan längre? Nån annan kan säkert berätta.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        T8:or var i grunden 3cm per watt, sen har watt-talen justerats lite, 15watt=45 cm, 18 och 20 watt=60 cm.

        Vet inte exakt hur din ramp ser ut, men det brukar vara svårt att få in extra rör i standard formpressade plastramper, kanske några kompaktlysrör/energisparlampor?

        Kommentar

        • _stiffe_
          • March 2006
          • 520

          #5
          vad jag har sett så finns det ingen dubbel ramp som är 60cm lång

          ja ska ha det som växtakvarium med co2
          A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
          Skåne biotiop, + sebrafisk..

          Kommentar

          • _stiffe_
            • March 2006
            • 520

            #6
            ska fota den imorn o lägga in en bild så kan ni se
            A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
            Skåne biotiop, + sebrafisk..

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Jag tror du kommer ganska långt med enkelrör och en bra reflektor men vad vet jag? Jag är ju inte nån växtakvarist... bara en helt vanlig fiskakvarist...
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • _stiffe_
                • March 2006
                • 520

                #8
                det finns reflektor i rampen som du själv säger att du "bara" är en helt vanlig fiskavarist men du svarar på alla frågor varesig du vet eller inte
                A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                Skåne biotiop, + sebrafisk..

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  sorry men då är man ju i gott sällskap om man hänger här! I mina 60 liters kar och även i mitt Juwel 110 räcker det gott och väl med de lysrör som finns i ramperna för att växterna skall "växa ur" karet. Det var bara det jag egentligen ville ha sagt. Och om du tog dig lite tid att leta igenom gamla trådar skulle du hitta t ex svaret på din första fråga!
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    0.3-0.6w generellt sett med co2, sen är ju vissa växter mer krävande andra mindre.
                    sen är ju olika rör olika effektiva för växter.

                    reflektor är inte fel, minskar ju spilljus.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av Raven
                      0.3-0.6w generellt sett med co2
                      Second that. Högre än så - större krav på erfarenhet av växtakvarier.
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...