Trenger hjelp ang. pmdd og co2-tilførsel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    Trenger hjelp ang. pmdd og co2-tilførsel?

    Heisann!

    Siden plantene mine bare visner, har jeg kommet frem til at jeg skal begynne å tilføre pmdd og co2. Problemet mitt er bare at jeg ikke skjønner helt hvordan jeg skal tilføre co2'en... vet det høres rimelig tåpelig ut, men er det noen som kan gi meg en kjapp gjennomgang? Hva jeg trenger, etc? Eventuelt en lin til en tråd som beskriver det, eller en link til en side som beskriver prosessen vil hjelpe kjempemye!

    Så til spørsmålet om pmdd... akvariet er på 120 liter, skal jeg da dosere ut ifra den vannmengden, eller ut ifra den aktuelle vannmengden i akvariet?

    Alle svar mottas med takk!
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det är skrivit mängder om co2 tillsats i forumet, en sökning ger förmodligen mer än ännu en tråd.

    Det du behöver för co2 är: tub, manometer, nålventil, magnetventil och någon form av reaktor. Som reaktor funkar befintligt ytterfilter om du har. Har du gott om pengar och vill ha en idiotsäker anläggning så lägg till en elektronisk controller.

    Pmdd doserar du efter växternas upptag, inget annat.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Den här paketet kanske:


      219 Euro så har du all CO2-utrustning du behöver. Vi Svenskar brukar köpa utan tub och köpa en brandtub separat.

      PMDD vet jag inte var ni Norrmän köper det, men en lämplig dosering 3 ggr i veckan vore:

      0.5 tsk KNO3
      0.5 tsk K2SO4
      1/3 krm KH2PO4
      8 ml TMG
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Det är ínte så himla noga om du går efter netto- eller bruttovolym vid pmdd-doseringen, man får ändå prova sig fram till rätt mängd i slutändan.

        Kommentar

        Arbetssätt...