Aqua Medic Reactor 1000

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sigges
    • April 2005
    • 291

    Aqua Medic Reactor 1000

    Har precis installerat en reactor 1000, hänger på utsidan karet. Nu är det så att jag har en undring om det skall vara luft i den övre delen eller kommer det alltid att vara det?
    Har pyst ut ett par gånger redan med den lilla pysventil som sitter överst.
    Ska det vara på detta viset??
    Eller kan man ställa in den på nått vis?

    Sigge
    Senast redigerad av sigges; 09 July 2006, 18:30.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Njae, luft borde det inte vara där. Du är säker på att det inte är oupplöst CO2? Vet du var luften kan komma ifrån? Sitter den kopplad efter en pump eller filter?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • sigges
      • April 2005
      • 291

      #3
      Det är fullt från början med vattnet från karet.
      Men efter ca:1 timma så har det sjunkt i reaktorn ca:3-4 cm.
      Sitter på mitt ytterfilter som är ett Fluval 304..

      Sigge

      Kommentar

      • sigges
        • April 2005
        • 291

        #4
        Peter kör du med en sådan reaktor?

        Sigge

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av sigges
          Peter kör du med en sådan reaktor?
          Jupps, två stycken. ( http://www.pny.se/akvariedagbok/reaktor1000.html )
          Ursprungligen postat av sigges
          Det är fullt från början med vattnet från karet.
          Men efter ca:1 timma så har det sjunkt i reaktorn ca:3-4 cm.
          Sitter på mitt ytterfilter som är ett Fluval 304..
          Om du har koldioxiden påkopplad kan det givetvis bli en del koldioxid i behållaren. Detta är lite beroende på förhållandet mellan mängden tillsatt gas och vattenflöde genom reaktorn. Så länge den inte blir helt full är i praktiken inget problem. (Kör du med pH-kontroller leder det dock till större svängningar av pH-värdet kring set-point.)

          Om du får _luft_ i reaktorn betyder det antingen att din koldioxid inte är ren, eller att ditt filter rapar luft. I det sistnämda skulle jag kolla att det verkligen är tätt, så det inte står och suger in luft genom någon packning...
          Senast redigerad av petnym; 10 July 2006, 08:06.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • sigges
            • April 2005
            • 291

            #6
            Peter jag har precis plockat isär allt å satt gängtejp på alla tänkbara ställen, så att systemet inte skulle dra någon tjuvluft.
            Men kan det vara så att jag kör med för mycket co2 till reaktorn i förhållande till ytterfiltrets kapasitet?
            Filtret är ett (Fluval 403) vet ej vad det pumpar men det bör ju räcka för denna reaktor....Eller?

            Har ej någon bubbel räknare men om jag tittar i reaktorn så kan jag väl säga att det bubblar ca:5-8.

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Låter som om gasen du utger för att vara luft faktiskt är koldioxid... Det är rätt lätt att testa: Stäng av tillförseln av ny koldioxid och se om gasen i reaktorn löser upp sig. (Borde ta max 5-10 min...)
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • sigges
                • April 2005
                • 291

                #8
                Har gjort det du sa Peter å det är så att när gasen väl har slutat å bubblat i reaktorn så sjunker inte nivån i den heller.
                Vad kan man dra för slutsats då?

                Sigge

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Jag körde min reaktor 1000 över en fluval 404. Den var inte tillräcklig för att driva reaktorn. Tänk på att filtertillverkarna anger vad deras filter ger utan material i och när de står i höjd med vattenyten. I ett vanligt akvarium där man har material i filtret och placerat det en bit under vattenytan ger det sällan mer än hälften av rekomendationen. Jag tror helt enkelt att din reaktor får för dåligt flöde och därför inte löser gasen som den bör.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • sigges
                    • April 2005
                    • 291

                    #10
                    Har tagit bort nästan allt i de 3 kammarna som finns i filtret så man kan väl säga att det blåser lite mer än hälften av vad tillverkan har uppgivet.
                    Men det kanske är så att det åxå är för lite?
                    Vet dock inte vad tillverkans uppgifter är på detta filter men tror att det är ca:1200L tror jag..

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      kan ju alltid plocka bort impellern i ytterfiltret och koppla in en "aftermarket" pump och få mycket mer tryck på vattnet.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • sigges
                        • April 2005
                        • 291

                        #12
                        Ursäkta vad e en aftermarket Raven?

                        Sigge

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Water inlet: The water inlet is connected to the upper hose connection of the reactor 1000 (2). For the water supply, a separate pump ( min 1.000 l/hr , 250 gph) or the water outlet of a canister filter may be used. A stronger circulation improves the solution of the carbon dioxide. If the circulation pump is too strong, the reactor can be mounted in a bypass.



                          Edit: Fluval 304 pumpar 1000 liter i timmen enligt tillverkarens siffror. Det borde innebära 500-700 liter utan filtermaterial när den står på golvet under akvariet. Du kan mäta det verkliga flödet genom att fylla en en annan behållare på samma höjd under 1 minut, sen multiplicera med 60.

                          MVH
                          Magnus
                          Senast redigerad av Tropfrog; 11 July 2006, 08:47.
                          min zoon

                          Kommentar

                          • sigges
                            • April 2005
                            • 291

                            #14
                            Om man skulle sätta dit en Maxijet på ca:1000 L skulle det innebära att gasen längst upp försvinner/löser sig då?

                            Sigge

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av sigges
                              Om man skulle sätta dit en Maxijet på ca:1000 L skulle det innebära att gasen längst upp försvinner/löser sig då?
                              Beror på hur mycket koldioxid du försöker lösa i den...

                              Jag driver min ena med ett Eheim Pro II 2028, som sägs pumpa 1050 l/h, och det duger till mitt 980-liters. Min andra driver jag med ett Eheim Ecco 2235, som uppges pumpa 600 l/h och det duger till mitt 145-liters. Men visst, lite gas ansamlas alltid högst upp när de är igång för fullt. Det är ju liksom det den stora reaktorvolymen är till för.

                              Mer info finns på spridda platser i min blogg: http://www.pny.se/akvariedagbok/

                              Edit:
                              Kan tillägga att jag har ytterst lite ytcirkulation, och att man lätt kan överskrida lösningsförmågan på vilken setup som helst genom att kraftigt öka ytcirkulationen.
                              Senast redigerad av petnym; 11 July 2006, 11:51.
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...