Mina fiskar är vegetarianer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Mina fiskar är vegetarianer

    De äter upp varenda växt i akvariet typ.

    Hade köpt en sån fin liten blommig väöxt att ha i förgrunden, den är typ mindre än en fjärde del nu (är de inte meningen att växterna ska bli störe).
    Vallis´nerian ser ut att ha klarat sig ganska bra och svärdplantorna har små jack i sig men det är inte snyggt men dom har inte ätit upp dem helt i alla fall.
    >Sen har jag en blommig växt som växer som vallisnerian på höjden, (erller den ska göra det) men jag hittar avbitna stjälkar på ytan i stället. Vad ska jag göra,m jag trodde jag gav mina fiskar bra mycket mat, ska jag ge dem mer.

    Det är ett 20tal fiskar
    Praktbotior, neon, guppy, svärdbärare, mal, khuliål, tigerbarb
    250 Liters kar.
    Jag ger en-två alg tabletter per dag
    en kub tubifex
    flingfoder
    en-två fingfoder tabletter.

    Detta ger jag oftast samtidigt då det är mörkt när jag går hemmifrån.
    Vad kan jag göra mer
    jag ger TMG 10ml i veckan ( i 2 veckor till) sen ska jag ge lite mer som de står i bruksanvisningen.
    Jag kan inte komma på när detta problem började men det är verkligen skit tråkigt att behöva köpa växter för ca 700 kronor var 6 vecka.
    Det har ja inte råd med.
    Tror att de kan vara praktbotiorna som är problemet Vad tror ni.
    Ska jag lä'gga ner lite extra pengar på hårdare växter istället
  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    #2
    Vad är det som är mörkt, akvariet eller utomhus ?

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #3
      Ursprungligen postat av Tri-X 400
      Vad är det som är mörkt, akvariet eller utomhus ?
      Hahaha, trix, fasiken, vilken skön fråga!! Du lyste verkligen upp den mörka stämningen! Underlättar det verkligen att veta om det är mörkt ute eller i akvariet när Rubby går hemifrån?

      Rubby, du har ju själv kommit till denna insikt: antingen stryktåliga växter eller så åker växtätande fiskar ut. Beror på om du är kär i och inte kan leva utan dina praktbotior eller vem det nu kan antas vara vegetarian, eller om du föredrar att ha det grönt och skönt i karet utan att det kostar dig 700:-/mån.
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Låt mig gissa. TriX 400 är en 7-åring som hört av farsan vilken film han använder i sin kamera och tyckte det lät "fränt" och använde som alias här på sajten? =)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Låt mig gissa. TriX 400 är en 7-åring som hört av farsan vilken film han använder i sin kamera och tyckte det lät "fränt" och använde som alias här på sajten? =)
          Knappast 7 år i alla fall:
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ja jäklar, han skriver riktigt bra för att vara en 7 åring =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • ribby_girl
              • February 2005
              • 378

              #7
              Seriöst vet ju faktiskt inte om de är mina praktbotior, vad gör ni andra som har praktbotior åker dom ut, jag menar något måste man ju kunna ge dom som tillskott för att de inte ska äta upp växterna.
              Inte gör man sig av med hunden om han äter upp listerna i lägenheten ??
              Man gör något åt saken
              Så något måste de väl finnas att göra, finns det inte det så självklart får jag väl göra mig av med någon fisk sort (och då måste jag verkligen veta säkert att de är mina botior, mina botior och malen är de fiskar som ligger mig varmast om hjärtat,)
              men ni kan väl inte mena att ni som har botior har helt kala akvarier.
              Sen kan jag väl inhandla ett par hårdare växter men dessa har ju inte så varierat utbud, de e ju mest dom hära breda långa växterna ja och så svärdplantorna då som inte blir så höga, men jag menar jag bill ju ha något v växter i förgrunden, vill ju ha lite korta långa också.
              eller måste jag helt enkelt inreda mitt akvarie med bara breda höga, färgade tråkiga växter.
              Vill bara ha grönt inte massa grova röda växter som många är.

              Sen angående om de är mörkt ute eller i akvariet, det är mörkt i akvariet för dem som inte fattade det (jag var väl lite otydlig =)
              Ia alla fall min nästa fråga kan man utfodra när det är mörkt i akvariet och kommer detta att hjälpa min växter.


              Sen en sak till inte rUbby, utan rIbby.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Inte gör man sig av med hunden om han äter upp listerna i lägenheten ??
                Nej man tränar den eller godtar att ha söndertuggade lister i lägenheten.

                Du godtar inte söndertuggade växter och kan inte träna botian.

                Det sägs att dom är mindre benägna att käka växter om man matar rikligt med t ex Zuccini eller annat grönt (skär en skiva och stick en tesked igenom och släpp ner i akvariet). En form av träning kanske? *shrug*

                Sedan kan jag rekommendera växtlistan med växter som fiskar generellt inte diggar så mycket:
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • ribby_girl
                  • February 2005
                  • 378

                  #9
                  Nja tränar vet jag inte om man gör med en hund, men man aktiverar den eftersom att den tuggar för att den är rastlös.
                  eller inte vill vara ensam hemma. I alla fall vad är Zuccini

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Nja tränar vet jag inte om man gör med en hund, men man aktiverar den eftersom att den tuggar för att den är rastlös.
                    eller inte vill vara ensam hemma.
                    Hur menar du att du håller hunden inaktiv om du tränar den?

                    I alla fall vad är Zuccini
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      zuccini är en grönsak som finns i varje mataffär, förväll den och mata dina botior med den. Jag tror inte det är så lämpligt att mata när akvariet är släckt (förutom nattaktiva malar som man kan mata på kvällen efter att lyset släckts) fiskarna ser inte maten ordentligt och dem är dessutom i vila och inte så pigga på att äta då.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #12
                        Ursprungligen postat av ribby_girl
                        De äter upp varenda växt i akvariet typ.

                        Hade köpt en sån fin liten blommig väöxt att ha i förgrunden, den är typ mindre än en fjärde del nu (är de inte meningen att växterna ska bli störe).
                        Vallis´nerian ser ut att ha klarat sig ganska bra och svärdplantorna har små jack i sig men det är inte snyggt men dom har inte ätit upp dem helt i alla fall.
                        >Sen har jag en blommig växt som växer som vallisnerian på höjden, (erller den ska göra det) men jag hittar avbitna stjälkar på ytan i stället. Vad ska jag göra,m jag trodde jag gav mina fiskar bra mycket mat, ska jag ge dem mer.

                        Det är ett 20tal fiskar
                        Praktbotior, neon, guppy, svärdbärare, mal, khuliål, tigerbarb
                        250 Liters kar.
                        Jag ger en-två alg tabletter per dag
                        en kub tubifex
                        flingfoder
                        en-två fingfoder tabletter.

                        Detta ger jag oftast samtidigt då det är mörkt när jag går hemmifrån.
                        Vad kan jag göra mer
                        jag ger TMG 10ml i veckan ( i 2 veckor till) sen ska jag ge lite mer som de står i bruksanvisningen.
                        Jag kan inte komma på när detta problem började men det är verkligen skit tråkigt att behöva köpa växter för ca 700 kronor var 6 vecka.
                        Det har ja inte råd med.
                        Tror att de kan vara praktbotiorna som är problemet Vad tror ni.
                        Ska jag lä'gga ner lite extra pengar på hårdare växter istället
                        Ska försöka adressera problematiken i frågeställningen.

                        Snäckätande fiskar som till exempel praktbotior kan ibland skada växter när de tar snäckor, ibland tar de till och med snäckorna genom bladen, då blir det hål, många hål gör att växten mår dåligt. Dom kan ibland få för sig att det sitter en snäcka på andra sidan bladet utan att det gör det, har du snäckor i akvariet så kan problemet lösa sig när dessa är slut, har du inte snäckor i akvariet så får du jobba med andra saker.

                        Om vi bortser från din "mal" eftersom det finns otroligt många arter malar, plus ytterligare ett antal fiskarter som många tror är malar, så är dina tigerbarber den art som mest troligt skulle kunna ge sig på friska växter för att äta av dem.

                        Jag tror att när/om du inte har snäckor kommer problemet att lösa sig om du matar mer, riktigt hungriga fiskar kan få de mest otrevliga beteenden. Du skriver ganska utförligt vad du ger fiskarna men inte hur mycket flingor dom får. Själv kan jag i nödfall ge flingor till yngel, annars är det pellets på hink som gäller, om det är torrfoder, jag tycker du ska prova att ge fiskarna lite grovhackade räkor, delas i 3-4 delar med kniv direkt från frysen, jag ger med skal och allt, skalen brukar "försvinna" ganska snart, räkor lär vara både mycket billigare och bättre än frystorkad tubifex.

                        Kommentar

                        • mckvinnan
                          • December 2004
                          • 760

                          #13
                          Zuccini behöver inte förvällas eller skalas innan matning. Se till att skölja den väl bara.
                          Gör sedan som sagts tidigare och skär den i skivor på ca 1 cm trä en sked igenom så att den inte flyter upp när du lägger ned den i akvariet. Beroende på hur stora fiskar du har så bestämmer du mängden. Jag tar 4 skivor zuccini till 2 malar på 16 cm, 2 stora siameser, 1 fullvuxen ancistrus och 6 pansarmalar. Det kan vara vits att lägga i zuccinin för natten om du har skygga fiskar som inte vill äta i dagsljus.
                          Om din svärdsplanta ser ut som att det bara blir nät kvar av den så är det din mal som varit framme, är det hack så är det någon av de andra fiskarna. Snäckorna gör också skada på växterna och gör som små hål/hack i dem och dina botior är bästa botemedlet mot dem.

                          Växtlistan som fanns med som länk här var väldigt matnyttig. Ska själv utnyttja den i mitt 200 literskar med blåciklider. Där flyter allt förutom jättevallisnerian upp till ytan av ciklidernas styrkemätningar och malarnas vilda framfart.

                          Ursprungligen postat av åheim
                          zuccini är en grönsak som finns i varje mataffär, förväll den och mata dina botior med den. Jag tror inte det är så lämpligt att mata när akvariet är släckt (förutom nattaktiva malar som man kan mata på kvällen efter att lyset släckts) fiskarna ser inte maten ordentligt och dem är dessutom i vila och inte så pigga på att äta då.
                          Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                          Kommentar

                          • ribby_girl
                            • February 2005
                            • 378

                            #14
                            Trodde det menas att man tränar bort bitiingen på lister, men jag menade att med hjälpa av fyskisk aktivitet och hjärnstimulans att man kan få bort det, men nu blev det väldigt OFF Topic så nu lägger vi ner den diskussionen det var mest en liknelse bvara.


                            Precis vad jag tänkte att med fiskarna inte är speciellt aktiva så kanske maten bara blir ilggande ändå, har hört att de blir giftigt då ?¨

                            Okej problemet kom innan tigerbarberba kom så de är nog inte problemet, praktbotiorn är en ny art för mig och har aldrig haft problem med detta heller, nu när du säger det här med snäckorna så låter det vettigt, har inte sett några snäckor förutom några ynka, men mina botior kanske eså bra på att ta bort dem att ja inte sett dem.

                            Hur blir man av med snäckor då ???

                            Vewt inte vad de är för en mal jag har, men de e ingen vanlig fiskmal så att säga det är en slamsugare. en spleco eller nån slags ancistruts.

                            en fråga till om man lägger ner en sked i akvariet det är väl inget bra för vattnet va <+??

                            Kommentar

                            • mckvinnan
                              • December 2004
                              • 760

                              #15
                              De skedar som man brukar ha hemma är rostfria och det är ingen fara att släppa ned dem i akvariet. De skulle ju inte få säljas om de släppte ifrån sig metaller så fort de kom i kontakt med fukt. Hos mig är zuccinin uppäten inom 1 dygn och då är det bara att ta upp skeden. Du kan även prova att mata med frysta ärtor som du skalar eller med kokt brysselkål.

                              Bästa sättet att bli av med snäckor är att ha just botior vilket du har. Oftast får man snäckor med växterna. Dessa förökar sig dessutom lavinartat om man matar för mycket. Att mata sparsamt är därför vettigt, aldrig mer än mat än vad de äter upp på 2 minuter brukar vara en tumregel. (gäller inte grönsakerna) Du har rätt i att den mat som inte fiskarna äter upp antingen göder upp fler snäckor eller så förorenar det vattnet (som du uttryckte det - blir giftigt).

                              Det är antagligen en L-mal av något slag du har. Dessa älskar växter och speciellt om de inte får andra grönsaker som tillskott. Om jag inte matar med grönsaker då och då äter de hellre svärdsplanta än algtabletter. Sen beror allt på vad man tycker det är värt. Jag vet att under min semester kommer mina växter att vara decimerade, en del uppätna o en del uppdragna (cikliderna). Å andra sidan svälter inga växtätande fiskar när jag är borta.
                              Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...