salt i karet, tycker växterna om det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    salt i karet, tycker växterna om det?

    Hej, jo jag funderar på att tillföra salt till mina fiskar men då slog det mig: vad tycker växterna om det? Tål de salt eller är det bara vissa som tål det?
    / dtoppen /
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Skulle inte tro att dom gillar det, men så länge det är väldigt låga koncentrationer (som jag antar det är frågan om du har sötvattensfisk) så klarar nog de allra flesta arter det... Men varför skall du ha salt i akvariet? Om det bara är för en kort period så spelar det nog ingen roll.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Som Petnym skriver så beror det på mängden.

      De växter som tål salt kan du söka på i Zoopets växtarkiv (accepterar bräckvatten) så får du en lista på sådana.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Scalara
        • June 2006
        • 415

        #4
        Varför ska du tillsätta salt? På grund av sjukdom? Det är isåfall i högre doser som det kan vara skadligt för vissa växter.

        MVH: Scalara
        Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

        "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          Ursprungligen postat av Scalara
          Varför ska du tillsätta salt? På grund av sjukdom? Det är isåfall i högre doser som det kan vara skadligt för vissa växter.

          MVH: Scalara
          läste att de olika molly varianterna helst vill ha salt
          / dtoppen /

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Men det måste väl ändå bero på vad du har för salthalt i kranen?
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Micke999se
              • December 2005
              • 15

              #7
              Det här med salt i akvarium för sötvattensfiskar är tydligen en väldigt het fråga där åsikterna går väldigt isär. Jag tror det beror helt på ifall man har fiskar för odling eller enbart som ett vackert blickfång i rummet. Många ungfödare som t ex segelfensmolly lever ju både i sötvatten, bräckvatten och vissa t om i bräckvatten/saltvattenzonen vid flodutloppen mot havet. De flesta zoohandlare håller ju enbart sina fiskar i sötvatten och då har dessa ofta i många generationer anpassat sig till sötvatten och då finns det ju ingen som helst anledning att tillsätta salt. Håller man däremot vildfångade fiskar så kan det ju vara bra att kolla upp hur de haft det i sin naturliga miljö och försöka efterlikna den i akvariet och då kan det vara möjligt att man måste tillsätta salt för att de skall trivas. Jag odlar själv segelfensmolly i bräckvatten, men låter avkomman växa upp i sötvatten så att det inte ska bli några problem för zoohandlaren. Detta har visat sig fungera utmärkt.

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Generellt sett så ogillar växter salt, även om en del arter inte dör av det, de flesta labyrintfiskar och malar, gillar inte salt, som du har skrivit att du har pansarmalar och kampfisk. Kuhlii gillar inte heller salt.

                Jag hörde en akvariebutiksinnehavare som sa att han hade salt i alla sina akvarier, med motiveringen att man måste, och att sa att "alla" butiker gör så, jag kan ju också nämna att han inte har butiken kvar längre.

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke999se
                  Jag odlar själv segelfensmolly i bräckvatten, men låter avkomman växa upp i sötvatten så att det inte ska bli några problem för zoohandlaren. Detta har visat sig fungera utmärkt.
                  hm...jag får väl fråga i djuraffären hur de gör...använder inte de salt så gör inte heller jag det, tack för svaret
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • rödtoppen
                    • June 2006
                    • 3148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik...
                    Generellt sett så ogillar växter salt, även om en del arter inte dör av det, de flesta labyrintfiskar och malar, gillar inte salt, som du har skrivit att du har pansarmalar och kampfisk. Kuhlii gillar inte heller salt.
                    att malarna inte tycker om det visste jag men kuhlii visste jag inte
                    / dtoppen /

                    Kommentar

                    Arbetssätt...