Är det på rätt väg eller nåt annat djävulskap på G?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    ye snygg algodling och så klagar en annan på 3-4 toffsar
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • 30liter
      • March 2006
      • 136

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      För att inte tala om 310-liter. Här är min "illa" algodling jag hade för ett tag sen:
      Åhh vad det är skönt att se andras algburkar . Egna problem känns genast lättare att ta när man vet att man inte är ensam. Mina 160 liter är inte på långa vägar så ingrodda. Skillnaden är att jag inte har en aning om vad jag pysslar med egentligen.

      Ursprungligen postat av defdac
      160-liter är ju ganska stort att sprida mist på. Har du märkt att det växer betydligt bättre runt misten?
      Nej. Snarare att algerna växer mer kring misten och att både växter och alger. Tillväxten tycker jag själv är god oavsett placering, men det är ju ett relativt begrepp. Om jag ska ge lite "växtmått" så växer bacopan 4-5 cm på 2-3 dagar, Ludwigian 2-3 cm på lika länge. Är det bra eller dålig tillväxt?
      Snabbväxare rev jag ju ur häromdan, men de sköt ju iväg flera cm per dag och vart himla fula.
      Sen är det svårt att veta vad som är syre och vad som är mist. De jag tror är syrebubblor kommer ur från kanter och undersida av bladen så det bildas stora bubblor under bladen. Ibland kan man se hur syrebubblor tränger ur bladen. Sen kommer det strid ström från skadade partier förstås. Ovanstående inträffar efter lunch när ljuset och co2 varit på några timmar.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        Ursprungligen postat av 30liter
        Åhh vad det är skönt att se andras algburkar .
        vill du se mer och värre så hittar du en länk i länkgalleriet under alger.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #19
          Ursprungligen postat av 30liter
          Om jag ska ge lite "växtmått" så växer bacopan 4-5 cm på 2-3 dagar, Ludwigian 2-3 cm på lika länge. Är det bra eller dålig tillväxt?
          Om man kollar på dina maxmått, typ bacopans 5 cm på 2 dgr, så börjar man undra: har killen metallhalogen och/eller runt 1w/l? Och verkligen perfekta CO2-nivåer (vilket är ganska otroligt med mäsk)? Och inte snålar med/inte glömmer pmdd?

          Annars kan det låta det lite som en fiskehistorie - att händerna dras mer och mer isär när man skall återge storleken.. Enligt min erfarenhet är det väldigt lätt och känns väldigt coolt att inför nybörjare säga om någon växt "Jaha den, ja - jäkla ogräs, hos mig växte den något bissart fort.." Kan ibland själv drabbas av det, men försöker lägga band på mig. Lite svårare att skryta dock inför mer erfarna växtfreaks, hehe.
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Mina 160 liter är inte på långa vägar så ingrodda.
            Det kan vara lite svårt att avgöra när man är nybörjare vad som menas med "algfritt". För mig är det t ex godtagbart algfritt om jag bara behöver dra av framrutan en gång i veckan och växterna till största delen (80-90%) är helt algfria. Äldre blad ser alltid risiga ut både för att dom håller på och dö och för att dom är algbevuxna, även för de absolut främsta experterna. Det är där aquascaping-kunskapen kommer in så man lär sig gömma de fula partierna med stenar/rötter/lågväxare osv.

            I övrigt tycker jag det låter som det är en jäkla fart på din burk =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • 30liter
              • March 2006
              • 136

              #21
              Ursprungligen postat av PatrikS
              Om man kollar på dina maxmått, typ bacopans 5 cm på 2 dgr, så börjar man undra: har killen metallhalogen och/eller runt 1w/l? Och verkligen perfekta CO2-nivåer (vilket är ganska otroligt med mäsk)? Och inte snålar med/inte glömmer pmdd?
              Jag var tvungen att kolla på en linjal för att måtta ut fem cm när jag läste det där! Men fem cm är ungefär lika långt som förut. Om inte akvarieglaset förvränger saker så stämmer tillväxten ungefärligt. Fast jag står nog på säkrare mark om jag säger att bacopan växer cm 4 cm på 3 dagar, eftersom jag måttade med ögonen förrförra vb och tänkte att nu når den snart vattenytan. Då kommer jag kanske få små blå blommor . Nu har den nått ytan men inga blommor än.

              For the record - jag är en tjej

              Ursprungligen postat av PatrikS
              Annars kan det låta det lite som en fiskehistorie
              Vad skulle fiske va bra för om inte för historierna som följer?

              Kommentar

              • 30liter
                • March 2006
                • 136

                #22
                Häromdagen tappade jag filtrets rotor så det sjönk till botten (fråga mig inte vad jag sysslade med). När jag plockade upp den var den täckt av
                "Aquaclay-kulor" och jag insåg då att mitt bottenmaterial måste innehålla en hel del järn, därav magnetismen. Tror du det kan bidra till algtillväxten?
                Har lite vaga minnen av att ha läst om just höga järnhalter och alger här på forumet.
                Eller innehåller de flesta bottenmaterial järn?

                Ursprungligen postat av defdac
                Det kan vara lite svårt att avgöra när man är nybörjare vad som menas med "algfritt". För mig är det t ex godtagbart algfritt om jag bara behöver dra av framrutan en gång i veckan och växterna till största delen (80-90%) är helt algfria. Äldre blad ser alltid risiga ut både för att dom håller på och dö och för att dom är algbevuxna, även för de absolut främsta experterna. Det är där aquascaping-kunskapen kommer in så man lär sig gömma de fula partierna med stenar/rötter/lågväxare osv.

                I övrigt tycker jag det låter som det är en jäkla fart på din burk =)

                Kommentar

                • PatrikS
                  • June 2006
                  • 579

                  #23
                  Ursprungligen postat av 30liter
                  Jag var tvungen att kolla på en linjal för att måtta ut fem cm när jag läste det där! Men fem cm är ungefär lika långt som förut. Om inte akvarieglaset förvränger saker så stämmer tillväxten ungefärligt. Fast jag står nog på säkrare mark om jag säger att bacopan växer cm 4 cm på 3 dagar, eftersom jag måttade med ögonen förrförra vb och tänkte att nu når den snart vattenytan. Då kommer jag kanske få små blå blommor . Nu har den nått ytan men inga blommor än.

                  For the record - jag är en tjej


                  Vad skulle fiske va bra för om inte för historierna som följer?
                  Absolut, det är hela tjusningen med vilken hobby som helst!! Vad ska man säga i övrigt: härmed upphöjs du till rangen "Miss Bacopa 2006"
                  Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...