Echinodorus lite frågetecken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davidb
    • December 2005
    • 125

    Echinodorus lite frågetecken

    Bortsett från att många av dem är relativt ljuskrävande, räcker det med ett näringsrikt bottenmaterial (gärna lerkulor) för att de skall trivas och frodas.
    Taget från Zoopets beskrivning av släktet.

    Nu är det så här att jag köpt ett nytt kar, det gammla skall bort och Jag har haft en hel del problem med mina Echinodorus bleheri som inte riktigt vill ta sig. De uppvisar ett konstant näringsbrist främst från Kalcium, fått höra att lite magnesium löser den krisen. Men jag har fastnat vid frågan om lerkulor lite grann. Jag har förstått att de är omöjliga att få att sjunka. Vilket betyder att om de skall ner i botten matrialet bör de vara där innan man lägger över sanden.

    Läste lite här och nu på Zoopet om det, och det verkade som om även alger tycker mycket om leca kulor eller iaf järnet(spårämnen) som frigörs ifrån dom.

    Så vad tycker ni?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av davidb
    Taget från Zoopets beskrivning av släktet.

    Nu är det så här att jag köpt ett nytt kar, det gammla skall bort och Jag har haft en hel del problem med mina Echinodorus bleheri som inte riktigt vill ta sig. De uppvisar ett konstant näringsbrist främst från Kalcium, fått höra att lite magnesium löser den krisen. Men jag har fastnat vid frågan om lerkulor lite grann. Jag har förstått att de är omöjliga att få att sjunka. Vilket betyder att om de skall ner i botten matrialet bör de vara där innan man lägger över sanden.

    Läste lite här och nu på Zoopet om det, och det verkade som om även alger tycker mycket om leca kulor eller iaf järnet(spårämnen) som frigörs ifrån dom.

    Så vad tycker ni?
    Om du har Kalciumbrist (det vill säga förvridna blad) så bör du tillsätta just Kalcium... Att tillsätta en massa Magnesium gör ingen nytta (förr tvärtom, då hög magnesiumhalt kan blockera Kalciumupptaget hos växter)...

    Vad beträffar lerkulorna så är det fullt möjligt att stoppa ned några kring växterna i ett befintligt akvarie. (Ps: Det är inte Lecakulor som avses om man skall göda växterna...)
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    Arbetssätt...