Växter med rötterna i vatten och resten ovanför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    • December 2004
    • 139

    Växter med rötterna i vatten och resten ovanför?

    Tänkte försöka göra en liten grej av ett gammalt terrarium med "akvariedel" i botten. Terrariumet är i glas med ventialtion på sidorna (högst upp).

    Vilka växter klarar att ha rötterna i vatten och resten ovanför ytan? Tänkte på "fredskalla" (osäker på namnet där..), hörde ngn gång att den skulle klara det. Men det finns väl fler?

    Tipsa gärna med bild om det är möjligt!

    /Erik
    Malawifreak
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

    #2
    Anubias har jag för mig funkar både som vatten växt och sumpväxt.
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Echinodorus och Anubias låter som klockrena tips eftersom du sen kan sälja dom till akvarister 8)
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag har använt fredskalla på det viset några gånger http://www.zoopet.com/index.php?opti...221&Itemid=103 men även om de har överlevt på det viset i väldigt många månader så har det i längden inte funkat så bra utan växterna har så småningom börjat tyna bort.

        Istället fungerade Echinodorus palaefolius bättre på detta sätt http://www.zoopet.com/index.php?opti...d=82&Itemid=66

        Annars kan man ju plantera växten vid sidan av och sedan låta rötterna ramla ner i akvariet - växter som funkar bra på detta sätt är bl.a. Monstera deliciosa, div. Ficusar samt Philodendron slandens
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag har använt fredskalla på det viset några gånger http://www.zoopet.com/index.php?opti...221&Itemid=103 men även om de har överlevt på det viset i väldigt många månader så har det i längden inte funkat så bra utan växterna har så småningom börjat tyna bort.
          PMDD till undsättning En så aggressiv snabbväxare som Fredskalla gör slut på näring på ett kick.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            PMDD till undsättning En så aggressiv snabbväxare som Fredskalla gör slut på näring på ett kick.
            Mycket möjligt att det är så - men "akvariet" var ju rätt litet (egentligen för litet) och innehöll rätt många guldfiskar (satt i realtion till akvariets storlek) så det fanns ju en hel del skit i vattnet (dvs näring) så det borde kanske ha räckt.
            Men du har säkert rätt - det var säkert andra grejer än kväve och fosfat som saknades och jag användet definitivt inte någon extra växtnäring i dessa akvarium.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              • December 2004
              • 139

              #7
              Tack för svaren!

              Jag funderar på att plantera några av växterna ovanför vattnet som du beskrev Kjell så det var bra tips även där!

              Jag återkommer säkert med fler frågor när projektet kommit lite längre!


              /Erik
              Malawifreak

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Listan på växter som kan växa hydroponiskt kan göras nästan hur lång som helst, och tipsen du fått är bland de bästa exemplen, andra bra exempel är Cryptocoryner, akvariemossor, Hemianthus, om du vill ha snygga växter som växer rimligt fort och är riktig hårdvaluta på föreningsauktioner. Glossostigma elatinoides växer så fort att det inte är roligt efter ett tag. De flesta "vanliga krukväxter" som trivs i terrariemiljö tenderar att fylla ut hela terrariet alldeles för fort. Om du hittar en "fönsterväxt" som du känner att du verklilgen vill ha så prova att ta en stickling och sätta den i grovt grus i syresatt vatten, alltså med cirkulation på vattnet så att rötterna får syresatt vatten, i princip alla växter kan växa så.

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  jag har anubis, dracena, javaormbunke, javamossa i terrariet och det funkar fint
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...