Hjälp mig!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    Hjälp mig!!!

    Hjälp mig hitta växter som inte mina malar äter upp som om de vore salladsblad med kaniner!
    Har provat:
    anubias barteri var. nana
    Echinodorus bleheri (svärdplanta)
    Microsorum pteropus (javaormbunke)
    Echindorus osiris (osiris svärdplanta)
    Jätte vallsneria

    Javan har jag iof inte haft med just mina Royal L027 och Nuggetar L018 som frossar i sig växterna.
    Lite mer info:
    Akvariet är SA med diskus och malar. 30 grader, pH6-7, GH10, KH7. Jag saltar även akvariet, 1dl/400L (akvariet är 450L)

    Hur fungerar vattenspikblad med malar? Vill gärna ha lågväxande växter på rot och lite högre (akvariets höjd 60cm m. täckt ljusramp), gärna färggranna växter. Och om jag inte vill använda CO2 anläggning, vad är det bästa allternativet i gödningsväg?

    //Camilla

    PS Malarna är välgödda då de är VÄLDIGT bortskämda!!! DS
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Du kanske kan prova småbladiga stängelväxter som tex Cabomba och Limnophila sessiliflora. Har ingen aning om det funkar, men malarna kan iallafall inte ligga på bladen och gnaga på denna typ av växter på det sätt som på tex Anubias.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Glömde skriva att de gnagde av stjälkarna på osirisen.. De är helt otroliga! Anubiasen tog de endast de nya skotten, svärdplantan vart spenat... Problemet är att den stora royaln är ca 15cm+ simmar upp och lägger sig över bladen och frossar sedan på som om inget hade hänt medans arga matte står och skäller och hytter näven åt honom. Skall kolla upp de du nämnde.

      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • plorozen
        • January 2004
        • 531

        #4
        ska man verkligen salta vattnet om man har malar, eller gäller det bara pansarmalar?

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Några möjliga anledningar till att malarna äter växterna för dig:

          #1 Dom saknar något i sin kost, även om dom får mycket mat kan det vara fel sorts mat.

          #2 Växterna kanske är döendes ändå, och därför blir lätta att äta

          #3 Dom kanske bara "vill ha något att gnaga på", har du rötter i akvariet, sånt gör ibland skillnad, det har ansetts att rötter innehåller ämnen som vissa malar behöver, till exempel hårda fibrer

          Jag undrar,

          #1 Varför har du salt i vattnet? Du har redan tillräckligt högt osmotiskt tryck, din salttillsats höjer det osmotiska trycket med mer än mostavarnde 20 GH till. Vare sig växter, eller dina fiskar mår bra av att ha det så, om du inte har extrema nitrithalter.

          #2 Känner du att du måste ha 30 grader? Funkar firrarna dåligt annars? Med ditt osmotiska tryck är du knappast ute efter att odla dem, så räcker inte 28-29 grader? Kanske låter petigt, men du börjar närma dig gränsen för vad som är rimligt för väldigt många vattenlevande organismer, de flesta växter har det inte särskilt lätt i 30 grader.

          Vattenspikblad är nog en jättebra ide om du kan dra ner temperaturen en aning.

          Att häva i salt och höja temperaturen är två sätt att försöka häva sjukdomar och motverka nitritförgiftning med mera, Många odlare håller sina fiskar med ganska små marginaler och håller bland annat därför sina fiskar i sådan miljö mer eller mindre konstant. Detta brukar också visa sig på kvaliteten på djuren från dessa odlare. Du kommer få det svårt att hålla fräscha växter så länge du gör som du gör idag.

          Testa att ge dina malar andmat, det brukar föredras famför alla andra högre växter av det mesta som äter växter.

          Mitt råd är att sakta sänka salthalten genom vanliga vattenbyten och att ställa ner termostaten någon grad, så att du kan hålla dina fiskar friska och ha ett vackert akvarium, och inte kopiera dom som har helt andra förutsättningar och mål, som bara vill få upp så många fiskar som möjligt på så kort tid som möjligt på så liten yta som möjligt.

          Kanske dina malar slutar äta växter bara de slipper saltet.

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Ursprungligen postat av Erik...
            Några möjliga anledningar till att malarna äter växterna för dig:

            #1 Dom saknar något i sin kost, även om dom får mycket mat kan det vara fel sorts mat.
            De får algpiller, gurka, räkmix, oxhjärta, röda mygg (enstaka fall), pellets (diskus foder)

            #2 Växterna kanske är döendes ändå, och därför blir lätta att äta
            Helt nya växter, frächa och nästan 1000:- fattigare..

            #3 Dom kanske bara "vill ha något att gnaga på", har du rötter i akvariet, sånt gör ibland skillnad, det har ansetts att rötter innehåller ämnen som vissa malar behöver, till exempel hårda fibrer
            Har en mangroverot som de gnager på då och då.

            Jag undrar,

            #1 Varför har du salt i vattnet? Du har redan tillräckligt högt osmotiskt tryck, din salttillsats höjer det osmotiska trycket med mer än mostavarnde 20 GH till. Vare sig växter, eller dina fiskar mår bra av att ha det så, om du inte har extrema nitrithalter.
            Hmm.. Tycker att mina fiska trivs bättre med saltet än utan. Men vist kan jag skära ner mängd salt för att ev. få växterna att trivas.. Har varken nitrat eller nitrit.

            #2 Känner du att du måste ha 30 grader? Funkar firrarna dåligt annars? Med ditt osmotiska tryck är du knappast ute efter att odla dem, så räcker inte 28-29 grader? Kanske låter petigt, men du börjar närma dig gränsen för vad som är rimligt för väldigt många vattenlevande organismer, de flesta växter har det inte särskilt lätt i 30 grader.
            De är nya och fick "mata igång dem" genom att höja lite. Kan säkert sänka nån grad nu. Jag är just nu inte inne på att odla dem.

            Vattenspikblad är nog en jättebra ide om du kan dra ner temperaturen en aning.

            Att häva i salt och höja temperaturen är två sätt att försöka häva sjukdomar och motverka nitritförgiftning med mera, Många odlare håller sina fiskar med ganska små marginaler och håller bland annat därför sina fiskar i sådan miljö mer eller mindre konstant. Detta brukar också visa sig på kvaliteten på djuren från dessa odlare. Du kommer få det svårt att hålla fräscha växter så länge du gör som du gör idag.

            Testa att ge dina malar andmat, det brukar föredras famför alla andra högre växter av det mesta som äter växter.

            Mitt råd är att sakta sänka salthalten genom vanliga vattenbyten och att ställa ner termostaten någon grad, så att du kan hålla dina fiskar friska och ha ett vackert akvarium, och inte kopiera dom som har helt andra förutsättningar och mål, som bara vill få upp så många fiskar som möjligt på så kort tid som möjligt på så liten yta som möjligt.
            Jag skall prova mig fram. Skall prova sänka nån grad till. Diskus kan ju vara lite knepiga, så man får gå varsamt fram. Jag har inte nån tanke på att odla just nu. Har varken tid eller fler akvarium till det.

            Kanske dina malar slutar äta växter bara de slipper saltet.
            Är det någon som har javamossa i sitt akvarium och hur breder det ut sig?

            Sedan var det där med gödning utan CO2 anläggning? Vad är bästa gödningen då?


            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av C.Ciklid
              Är det någon som har javamossa i sitt akvarium och hur breder det ut sig?
              nu är detta inte javamossa men javamossa är rätt lik.


              längst ner finns en litenliten rot som mossan växt fast på.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Pechvogel
                • October 2005
                • 378

                #8
                Ursprungligen postat av C.Ciklid
                Är det någon som har javamossa i sitt akvarium och hur breder det ut sig?

                Sedan var det där med gödning utan CO2 anläggning? Vad är bästa gödningen då?


                //Camilla
                jag använder pmdd och ingen co2. Lätt, billigt och bra! Har också en L027 samt L201 och 4 ancistrusar i mitt amerikanske kar och de rör inte växtera alls. tråkigt att de tar dina. jag har anubias, javaormbunke, lotus och lite gräs från sjön här borta. de gnager bara algerna från bladen, så käckt så! men det kanse är som erik... säger att något fattas dem i kosten. i mitt gamla kar märkte jag att växterna gick åt när jag inte haft i zuccini och andra grönsaker tillräckligt ofta. nu får de räkmix varannan dag och däri är det massa ärtor.
                lycka till!!
                Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                ZOON

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #9
                  Jag kommer att prova javaormbunke och ev. javamossa. Vattenspikblad kommer det säkerligen bli.. och hoppas att monstrena ger nuff i dem. Sedan får vi se om det tillkommer nått mer i växtväg. Skall först hitta den perfekta roten att ha i. Vill ju inte böka allt för mycket i akvariet. Tack för svaren! Gärna mer svar på tåligare växter mottages.
                  Och jag skall nog koka ihop nått smaskigt foder åt malarna med..

                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  • plorozen
                    • January 2004
                    • 531

                    #10
                    c.ciklid: nitrat är ett för växterna nödvändigt näringsämne, så du vill nog inte ha för låga nivåer där.
                    prövat crinumlökar? mina växter snabbt som attan och de är _väldigt_ tåliga och sega växter.
                    jag har javamossa i ett av mina akvarium, fastknytet på en stor rot(den växer fast efter ett tag). har man bara inte för kraftig cirkulation så stannar den kvar, annars kan den blåsa omkring och (enligt mig) förfula akvariet genom att se ut som förvuxna trådalger.
                    min erfarenhet av javamossa är att den inte vill ha för kraftigt ljus, dvs inte ligga uppe vid ytan, utan att den trivs bäst om man har lite flytväxter som dämpar ljuset. annars så är nog javamossa den absolut tåligaste vattenväxten, min flickvän lyckades återuppliva en fasttorkad bit javamossa som legat i en källare i ett års tid.

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #11
                      Crinumlökarna är nedskrivna på en lista av växter som ev. kommer köpas. Även vattenspikblad, javamossa eller glasormbunke, javaormbunke... Hmm... de jag kommer ihåg just nu.

                      //Camilla
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        windelöw ormbunke kanske kan va nåt.

                        påminner om javaormbunke men blir mer yvig.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        Arbetssätt...