Årstider i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Årstider i akvariet?

    (Denna fråga rör även fiskar, men jag hittar ingen lämplig rubrik att placera under).

    De flesta av oss har väl tropiska fiskar/växter och jag tror (?) att även tropiska klimat har viss skillnad mellan årstider även om den inte är lika markant som hos oss nordbor. Borde man inte simulera årstider i akvariet i form av ljustid, näringstillgång, täta/glesa vattenbyten etc om man har för avsikt att efterlikna naturen?

    Somliga fiskars fortplantning är väldigt beroende av växlingar i miljön, exempelvis anuella killi-arter (har just läst på om dem vilket ledde till frågeställningen). Kanske skulle svårodlade fiskar vara lättare att få i lek om de levde i en "naturlig årsrytm"?

    Och växterna - i vår natur används ju vintern för vila för att växterna sen när solen och värmen kommer, formligen explodera i grönska. Har för mig att vanliga krukväxter mår bäst av vila under vintern för att "orka" skapa nya skott på våren. Akvarieväxter borde väl rimligtvis ha liknande behov.

    Eller? Nån som funderat eller rent utav testat detta i sällskapsakvarium?

    /Katarina
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av 30liter
    Och växterna - i vår natur används ju vintern för vila för att växterna sen när solen och värmen kommer, formligen explodera i grönska. Har för mig att vanliga krukväxter mår bäst av vila under vintern för att "orka" skapa nya skott på våren. Akvarieväxter borde väl rimligtvis ha liknande behov.
    Bortsett från vissa lökväxter, som plötligt kan ta en viloperiod, har jag inte upplevt att några av mina akvarieväxter skulle behöva detta... Akvarieväxterna blir bäst när man ger dem så konstanta förhållanden det bara går. Förändring gödning, ljusmängd eller koldioxidhalt triggar lätt alger som är mer opportutionella i sin natur...

    Vad beträffar växterna så är en viktig frågeställning om du vill ha det snyggt eller naturidentiskt. Vattenväxterna växer nog sällan så estetiskt (som vi växtakvarister vill ha det) i naturen. Framförallt så är det oftast bara en art i taget.
    Senast redigerad av petnym; 03 July 2006, 08:08.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • 30liter
      • March 2006
      • 136

      #3
      Nej, jag har inte för avsikt att försöka mig på att skapa ett naturidentiskt akvarium. Om det ens är görligt, så krävs det nog extremt mycket kunnande och diverse parametrar för att ro en sån sak iland.

      Men jag kan ändå inte släppa tanken på att växterna egentligen skulle må bra av en "tropisk vinter". De skulle förmodligen, som du säger, inte se så snygga ut, men kanske friskare. Liksom att fiskarna under en period av glesare vattenbyten och mindre mat, skulle bli stimulerade till lek när förhållandena vänder.

      Fast som sagt - det är bara en sån där fundering man kan få en varm sommardag på jobbet, och jag har inte läst/hört om att så skulle vara fallet. Till viss del så har vi ofrivilligt viss årstidsväxling ändå. Mitt akvarium är säkert varmare nu än under vintern ( är rookie så jag vet inte hur varmt/kallt det blir på vintern) och det får definitivt mer ljus från fönstret än det kommer få under vintern.

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Gör en sökning om regntidssimulering så tror jag att du hittar en del information om hur man får fisk på lekhumör. Och vad gäller växterna så är ju en hel del av dem "amfibiska" och lite trixande med vattennivåerna kan säkert inducera blomning (men nu är jag ute på osäker mark!).

        Mvh Cecilia
        Senast redigerad av cecilia; 05 July 2006, 22:28.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Hos mig följer akvariet en naturlig årstidsväxling som följer den svenska:
          Vinter, täta vattenbyten och 25 grader
          Sommar 28 grader pga varm lägenhet, färre vattenbyten och utfodringar pga semester.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • 30liter
            • March 2006
            • 136

            #6
            Tack för tipset. Ibland är det svårt att veta vad man ska söka efter även om man precis vet vad man letar efter

            Ursprungligen postat av cecilia
            Gör en sökning om regntidssimulering så tror jag att du hittar en del information om hur man får fisk på lekhumör. Och vad gäller växterna så är ju en hel del av dem "amfibiska" och lite trixande med vattennivåerna kan säkert inducera blomning (men nu är jag ute på osäker mark!).

            Mvh Cecilia

            Kommentar

            • Thomas&Anna
              • January 2006
              • 1030

              #7
              Kolla här http://www.goc.se under artiklar/övriga artiklar så kan du läsa om regntidssimulering

              Thomas
              Thomas & Anna

              www.annaothomas.com

              Kommentar

              Arbetssätt...