växtproffshjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brams
    • June 2003
    • 891

    växtproffshjälp!

    Efter en ganska lång period med algbekämpning av alla dess slag (ingen kemisk bekämpning eller "algdödarmedel") har jag de senaste veckorna väntat på en "nytändning".
    Att växterna inte har varit på topp under "bekämpningstiden" kan jag förstå.
    Problemet är att det inte riktigt tar sig, det ser ganska tanigt och tråkigt ut istället för frodigt och friskt. Växterna visar inga direkta bristsymtomer men dom är bräckliga och ledsna.
    Jag har en ganska skum grön alg som bara kommer på växterna som nästan ser ut som Cyano, men det är det inte. Påminner och det kan även vara vanliga grönalger men dom försvinner inte (har ganska många Ottocinclusar som borde klara av dem). Algen är mjuk och försvinner om man gnuggar bladen.

    Jag har (som kanske bekant) ett 375L med 2x150w MH, co2 med Ph controller, UVC och använder mig av PMDD.
    Jag har testat allt tror jag. Bytt 100% av vattnet, justerat co2:n både upp och ner, likadant med näringen, testat NutriSi, TMG och Micro+. Provat att köra exakt samma värden och doseringar som när det gick som bäst osv.

    Det bubblar på som attan men det växer inte med den takt det borde.

    Så, växtnissar här på zoopet:
    Finner ni nån förklaring på detta, har ni varit med om nått liknande, eller har ni några tips?????

    Jag är tacksam för alla funderingar.
    C.Brams

    Check out:
    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Okej, här kommer lite filosoferingar och förslag.

    Om det bubblar bra så borde det innebära att dom åtminstone får bra med kol. Om inte MH-ballasterna stör pH-proben, men då borde det ändå inte bubbla. Kanske.

    Om det är något skumt mikroämne som inte finns i de mikrogödningar du testat så kanske ett vattenbyte betydligt oftare skulle göra susen. Kör 50% varannan dag och dosera för hela volymen så får du snabbt kända näringsnivåer som inte kan vara begränsande.

    Jag har för mig att du doserar ganska mycket på känn, med ovanstående regim skulle det bli precis tvärtom. Inga tester, bara garanterade nivåer.

    Problemet är att du inte kommer få reda på om det bara är stabila nivåer av allt som kommer få växterna glada eller om det är något extra i kranvattnet dom behöver. Misstänker du det senare så kanske det är läge för att skaffa Seachem Flourish som innehåller en jäkla massa skrot.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #3
      Vad kör du för ppm på dina pulver, brams?
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Problemet är att det inte riktigt tar sig, det ser ganska tanigt och tråkigt ut istället för frodigt och friskt. Växterna visar inga direkta bristsymtomer men dom är bräckliga och ledsna.
        <snip>
        Jag har (som kanske bekant) ett 375L med 2x150w MH, co2 med Ph controller
        Jag tror jag vet hur du menar. Jag har också haft perioder där det är svårt att sätta fingret på *exakt" vad som är fel. Man får en känsla att karet går allmänt tröööögt...typ.

        Jag har i dessa lägen varit ganska säker på att all gödning finns i överflöd och har de senaste gångerna fokuserat på vattencirkulationen. pH-probarna har mätt ganska fina CO2-nivåer men det betyder inte med säkerhet att allt godis går in i växten. Vidare har jag inbillat mig att i dessa lägen har det även hjälpt att bryta vattenytan (öka ytcirkulation liiite) och kompensera med lite högre bubbeltakt (så inte kontrollern storknar).
        Efter några dagar med denna kur har jag upplevt en bättre vattenkvalité (m.a.p. visuell bedömning) och den onda cirkeln är vänd till en positiv bana istället. Det luriga är som du hintar om - att det faktiskt bubblar men inte tar fart. Jag har inte en susning
        Jopp, det blev lite spånerier i alla fall
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • brams
          • June 2003
          • 891

          #5
          Tackar för för det.

          Kan hända att du har rätt BluesBoy. Jag har faktiskt ändrat utblåset från en ganska ihoptryckt slang som gav mer skjuts till en helt öppen som dessutom ligger ca två cm längre ner under ytan. Rätt eller fel så kan det inte skada att testa.
          Efter en diskussion med Defdac igår beslutade jag (vi) att jag ska testa att byta vatten varannan dag. typ 50%. sen göda. Tanken var att jag skulle börja med detta idag men... jag är pisstrött. Så det får ske imorgon...

          Ang mina nivåer så har jag som sagt var testat allt... både höga å låga.
          När det gick som bäst så låg jag riktigt högt faktiskt.
          uppåt 60 ppm kno3, 0,2 ppm Fe och 4 ppm Po4... låg iof inte alls på så låga Ph då... ser att jag pendlar mellan 6.4 och 6.6 då typ,.. nu ligger jag nästan nere på 6.3!
          Hmmm, mer funderingar?
          C.Brams

          Check out:
          brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

          Kommentar

          • brams
            • June 2003
            • 891

            #6
            Jag gjorde ett vattenbyte i förrgår och ett idag, har stoppat i en fulldos efter vattenbytet.
            Vet inte om det kan vara min inbillning men jag tycker att växterna ser något gladare ut.
            Kommer försöka fortsätta byta vatten varannan dag ett tag för att se om det kanske bättrar sig.
            C.Brams

            Check out:
            brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

            Kommentar

            • Jodahl
              • March 2005
              • 298

              #7
              Ursprungligen postat av brams
              Jag har en ganska skum grön alg som bara kommer på växterna som nästan ser ut som Cyano, men det är det inte. Påminner och det kan även vara vanliga grönalger men dom försvinner inte (har ganska många Ottocinclusar som borde klara av dem). Algen är mjuk och försvinner om man gnuggar bladen.
              Nu är jag långt ifrån ett proffs men...

              Låter som algen jag har kämpat med i ett år, nästan omöjlig att bli av med. Har frågat i nån tråd här om den, tror inte ens Defdac lyckades komma fram till vad det var för alg. Du kanske kan lägga upp nån bild på bloggen? Den dök upp i samband med att jag mixtrade en hel del med PMDD när jag la av med CO2. Efter ett tag då hela akvariet mådde risigt slutade jag med PMDD och doserade endast NutriSi. En månad senare var algen borta och växterna såg ut att må bra. Testade då att åter försiktigt med PMDD (N+P) och pang så var algen tillbaka och växterna mådde kass. Mysko, men nu testar jag utan PMDD igen för att se om algen drar sig tillbaka. Kanske ingen metod som funkar i ditt hightech iofs.

              /J
              220 liter växtsoppa.
              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
              Aquarelle 0,3 W/liter

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag har under några dagar gjort ett 50% vb varje/varannan dag med en och samma puls hela tiden och dundrar på med CO2. Jag har precis publicerat skötseln under dessa dagar med en bild på akvariet som börjar repa sig:


                Prickaler börjar titta fram och jag behöver inte skrubba rutorna längre. Snart dags att dra ner på vattenbytena och bara fulldospulsa KNO3, NutriSi och KH2PO4 varannan dag som jag gjort när akvariet funkat som bäst.

                Fulldosen kommer bli 1 tsk KNO3, 10 ml NutriSi (2 msk i 300 ml där jag blandar ihop pulvret + lite batterivatten först och sedan fyller upp med mer vatten ala pankakssmet) och 10 ml KH2PO4 ( 2 tsk i 200 ml).
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Jag har under några dagar gjort ett 50% vb varje/varannan dag med en och samma puls hela tiden och dundrar på med CO2.
                  Nice to see you're back in business dude...
                  Hur mycket på fötterna har du när det gäller dessa högfrekventa vattenbyten? Jag har fått uppfattningen att det är bättre att låta både vattnet och bottnen vara men dundra på med CO2 ordentligt tills det tar sig. Nån slags extrem stabilitet (men dat kanske har med mitt brunnsvatten att göra?) s.a.s.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • brams
                    • June 2003
                    • 891

                    #10
                    Def, precis så om jag har tänkt mig de kommande veckorna... Ska nog kanske trycka ner Ph:t något till under denna period.
                    Jodahl, jag ska lägga upp biler men... dét finns inte alltid tid å ork!. Ska försöka få upp imorgon efter vattenbyte!
                    C.Brams

                    Check out:
                    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Hur mycket på fötterna har du när det gäller dessa högfrekventa vattenbyten? Jag har fått uppfattningen att det är bättre att låta både vattnet och bottnen vara men dundra på med CO2 ordentligt tills det tar sig. Nån slags extrem stabilitet (men dat kanske har med mitt brunnsvatten att göra?) s.a.s.
                      Ja bottnen låter jag vara, jag bara tömmer och fyller upp igen och använder bara kallvattnet och har t om en strumpa på slutet med aktivt kol, men den tror jag inte gör någon större nytta. För att aktivt kol t ex ska fånga upp koppar så måste man filtrera väldigt långsamt det för att det ska fungera har jag för mig.

                      Som jag skrev så ser jag bara dom här jättetäta vattenbytena som en rivstart och ett sätt för mig att kunna dosera fulldospulser så ofta jag vill utan att riskera någon som helst uppbyggnad. Nivåerna blir ju ohyggligt mycket stabilare än om jag bara fulldospulsar en gång i veckan och låter alla näringsvärden störtdyka mellan vattenbyten med lägre frekvens - eller häva ner en fulldospuls när jag tycker växterna bubblar sämre. Men det vet vi ju hur svårt det är att avgöra. Jag är mer kritisk nuförtiden med bubblet. Poppar det inte fram 5-10 bubbelband som det gör efter vattenbyte så anser jag inte att fulldospulsen gett bättre bubbel.

                      -> Jag misstänker dessutom att NutriSi, KNO3 och KH2PO4 inte riktigt ger precis allt som behövs som ett vattenbyte ger men där hoppas jag att jag har fel.

                      En annan "nyhet" jag funderat mycket över är det här med lyxupptag som t ex Edward på APC inte diggar alls, medans Barr tycker det är bra med feta glada växter och menar på att det inte spelar någon roll om växterna tar in det dom behöver på en gång jämfört med att köra lite mer kontinuerligt halvlåga nivåer så växterna får kämpa lite hela tiden som Edward verkar förespråka.

                      Jag tycker båda har rätt på sitt sätt, men om man gör på Barrs sätt så kommer man gynna några få epifyter som är snabba näringsupptagare (ogräsen) - vilket han själv erkänner här:
                      http://www.barrreport.com/forums/sho...59&postcount=2"Plant-Plant competion for the nutrients can occur in some tanks.
                      Certain plants will be more agressive and and be able to use up the CO2, PO4 faster etc."

                      Gissa varför jag satt ogräsen så långt bort från CO2-reaktorn som möjligt så att dom även får sämst cirkulation.

                      Jag verkar ha kommit in i en helt ny era i mitt växtsynsätt där lite lagom irriterande låga/perfekta nivåer kommer ge maximal ekologisk mångfald - medans superlåga/superhöga nivåer kommer gynna en eller några få epifyter (alger eller ogräs). Idén kommer JLudwig:
                      A forum community dedicated to aquatic plant owners and enthusiasts. Come join the discussion about collections, displays, tanks, styles, troubleshooting, reviews, accessories, classifieds, and more!

                      "It seems there exists an intermediate level of nutrition where biodiversity peaks. Below that level of nutrients, you effectively have a desert and sparse growth, above that level one tends to get large mono-specific colonies. Only at intermediate levels (not limiting!) do niches form and biodiversity explodes."

                      Nu sägs det ju ingenting om vilka nivåer det handlar om - dom är förmodligen skyhöga med mycket ljus och väldigt låga med mindre mängd ljus. Just nu har jag ganska sparsamt med ljus själv.
                      Senast redigerad av defdac; 08 July 2006, 13:09.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Jag tycker båda har rätt på sitt sätt, men om man gör på Barrs sätt så kommer man gynna några få epifyter som är snabba näringsupptagare (ogräsen) - vilket han själv erkänner här:

                        "Plant-Plant competion for the nutrients can occur in some tanks.
                        Certain plants will be more agressive and and be able to use up the CO2, PO4 faster etc."
                        Öh? Aftonbladet: ”Kvinnor har två könsorgan” ??? Har Barr verkligen något med den artikeln att göra?
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          En annan teori jag funderat över är om CEC kan fördröja vattenbytes-nollningar. Säg att man doserar upp skyhöga nivåer av fosfat, det soakas upp av lera/torv/rötter och fungerar som "buffert". När man sedan gör ett stort vattenbyte så släpps överskottet ut. Jag har märkt att speciellt fosfathalten har gått upp dagen efter vattenbytet även om den är låg och fin direkt efter vattenbytet. Utan att jag doserat något.

                          Typ som lera: Man märker initiala trådalgsodlingar som efter ett tag mattas ut när leran mattats ut och nått samma nivåer som vatten+gödning. Efter det så fungerar leran som buffert och ser till att hålla näringsnivåerna jämnare även om man t ex skulle glömma att göda efter vattenbytet.

                          Så alla mina vattenbyten tänkte jag skulle se till att nå denna lägre näringsnivåjämnvikt snabbare så att jag ställer in ett bättre GH och lite mer lagom näringsnivåer ganska snabbt.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Öh? Aftonbladet: ”Kvinnor har två könsorgan” ??? Har Barr verkligen något med den artikeln att göra?
                            Haha *lol* Sorry. Ehm. Spammade den länken på en trams-mailinglista jag är med på *blush*
                            Här är länken:
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #15
                              Som jag skrev så ser jag bara dom här jättetäta vattenbytena som en rivstart och ett sätt för mig att kunna dosera fulldospulser så ofta jag vill utan att riskera någon som helst uppbyggnad.
                              Ok, men vad är vitsen med att tömma och fylla på så ofta? Jag förstår inte varför man ska vippa i fulldos efter fulldos och sedan tömma ur det lika fort? Är inte det lite ostabilt?
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...