Lite arter i stor skala

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Lite arter i stor skala

    Vad tror ni om det, för/nack delar.
    Vart inne i zoo affären och såg att BTN bakgrunder inte var så dyra som jag trott, skulle gå på 500 kronor för mitt 250 Liters. inte så farligt tyckte jag.
    Så har nu lite planer på att skaffa sand istället för grus till mitt akvarie (har jag vart inne på innan också) och en snygg BTN bakgrund. Sen ha ett fåtal växter en rot/sten i mitten och någon snygg växt där på.
    Kanske lite Vallisneria i bakgrunden och någon gräsmatta typ och sen lite skiffer där gräsmattan inte täcker.
    Sen undrar jag kan gräsmattan gå på skiffern eller måste man ta bort skiffern efterhand, eller liksom vad händer när gräsmattan växer för mycket.

    vad tror ni om min ide, tror inte de blir så rörigt då.
    Sen undrar jag som med fiskar har de ju olika egenskaper som ger fördelar till akvariet tex praktbotior är sniglar, sv B äter alger osv, finns det några sånna fördelar med växter också så kanske man ska variera dessa tre sorter jag vill ha så att de inte ger samma fördel (rörigt där men hoppas ni förstog vad jag menar=).
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Som någon sa här för ett tag sedan, så kommer BTN att dra uppmärksamheten från *allt* annat i ditt akvarium till bakgrunden, oavsett om du har tonina eller vattenpest.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      En BTN för 500 kronor??? Trodde dom kostade många gånger mer...
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • ribby_girl
        • February 2005
        • 378

        #4
        Ja trodde jag med, hittade en för typ 375 som jag trodde skulle passa mitt akvarie bra, men sa 500 i fall jag hade lite taskigt symått men hade tyvärr inte tid att fråga.
        I alla fall undrar jag finns det sånna bakgrunder som inte är BTN men ändå lika (kan ju vart någon b produktion eller så jag såg).

        Sen undrar jag även kan man göra typ ett filter bakom BTN bakgrunden.
        har sett någon som gjort det hur funkar det, funkar det att ha både värmare och innerfilter där bakom typ göra ett hål där utblådet på pumpen kan titta ut eller är de dumt kanske, kan tänka mig att man måste silikona om man ska göra ett riktigt filter där bak..

        Vore kul att kunna dölja både värmare och filtret

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #5
          Ursprungligen postat av ribby_girl
          Sen undrar jag även kan man göra typ ett filter bakom BTN bakgrunden.
          har sett någon som gjort det hur funkar det, funkar det att ha både värmare och innerfilter där bakom typ göra ett hål där utblådet på pumpen kan titta ut eller är de dumt kanske, kan tänka mig att man måste silikona om man ska göra ett riktigt filter där bak..

          Vore kul att kunna dölja både värmare och filtret
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Är du säker på märket? Att det var Back to nature, att det inte var någon annan 3-dimensionell bakgrund? Nåväl BTN-bakgrunder är väl de mest naturtrogna bakgrunder jag har sett, dom är jäkligt duktiga, dom som gör dom. Men Patrik har rätt, första tanken brukar vara "wow", och sen, "för att vara plastbit", men vad hände med det som ett hemma-akvarium ska vara? intressant i det långa loppet, dynamiskt, levande. Jag tycker personligen att de kan göra sig mycket bra där åskådaren bara kommer att se akvariet nära en eller några få gånger, i butiker, eller "väntrumsakvarier".

            Att blanda BTN med riktig sten är riktigt riskabelt, det kan göra att BTN verkligen ser ut som en plastbit från början.

            Med "gräsmatta typ" antar jag att du menar någon växt i stil med Lilaeopsis, Glossostigma, Eleocharis, HC eller liknande, de har svårt att fästa på skiffer, för att inte säga omöjligt.

            Men om du gillar växter så varför inte täcka bakrutan med växter? Vallisneria bildar ju lätt täta vackra bestånd, kanske låta en riktig rot eller sten sticka fram ur det?

            Det här med att olika växter har olika fördelar kan man bli väldigt långa diskutioner, Förutom att det är en klar fördel att ganska gott om växter som växer snabbt i ett "prydnadsakvarium" med både fisk och växter så är det inte så mycket att orda om i ditt fall tycker jag.

            Kommentar

            • ribby_girl
              • February 2005
              • 378

              #7
              Nja gillar ju int växter igentligen, därför jag vill ha så lätt förökade växter som möjilgt. jag har en dle växter i bakgrunden nu och rötter bakåt men de blir nog inte samma sak.

              Nej e inte säker på att de var BTN, trodde bara de fanns BTN som gjorde dem så de var säkert nån annan då.

              Okej men då kan man vara plocka bort skiffern efterhand som gräset växer då så att man slipper visa sanden för mycket.

              Kommentar

              Arbetssätt...