Är detta ricca

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Är detta ricca



    De bolliga växterna, och undrar är detta lätt/svårt att få tag i, är de dyra/&billiga
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Japp, en riccia. Förvänta dig en ganska jobbig växt att hålla under vattnet (för den är egentligen en flytväxt). Beställ i din närmaste akvariebutik eller på www.pwss.se
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      Jaha ok är de typ en växt som sitter på rötter/stenar eller för kan inte tänka mig att den har lagt sig i detta mönster själv eller ???

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Man brukar binda fast den för att den ska växa på saker under vattnet, ju mer ljus desto bättre/längre funkar det. Arten finns faktiskt i Svensk natur, inte särskilt ovanlig i kalkrika vatten, men i norrland är den förmodligen sällsynt. Köp från handlare som Patrik säger eller från hobbyist. Det enda försök jag gjort att "hålla den nere" visade sig att det var mycket lättare än jag trodde, nu flera månader senare är större delen av den yta jag band riccia på fortfarande täckt. Den brukar kosta runt 20 kr för en relativt liten mängd, men den kan fördubblas på ca en vecka.

        Kommentar

        • Thomaslj
          • May 2003
          • 704

          #5
          Använde mig av riccia under en tid ( bilderna ja har här på zpet ) och det va enligt mig mer besvär än va D va värt.. Visst va D fint men eftersom riccian som finns o köpa här i europa vägrar växa fast får man binda om den titt som tätt.. O beskärningen,.. puhhh.. massa smådelar flytandes runt i hela karet, ständigt!

          Varianten somm finns här i Sverige har jag inte testat men skulle tro att den är ännu värre än den som finns i butiken.
          Däremot ska det nog finnas yttligare en variant.. japansk om jag inte minns fel. Va dock galet svår o få tag på under den tiden ja syssla me d.. Kanske lättare nu, så googla på!

          keep it up!
          http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

          Kommentar

          Arbetssätt...