Nyinköpta växter - Snabba svar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Nyinköpta växter - Snabba svar

    Nu vill jag göra allt rätt, mina växter har typ blivit uppätna innan så nu vill ja att allt ska bli rätt så jag slipper lägga ut 700 kronor till om två veckor.

    Jag har köpt lite växter ett par som ser ut som gräs, ett par valisneria tror ja de heter
    en låg som ser ut lite som en blomma
    en svärdplanta typ
    och två som är lite blomaktiga ockaå fast högre

    Har även köpt fyra tiger barber (två albino, två vanliga)
    Undrar nu hur ja ska göra för att växterna inte ska dö/bli uppätna

    Ska ta bort alla krukor och sköla av dem nu och ta bort all stål ull, men hur ska ja göra när jag planterar dem.

    I affären sa de att jag skulle göra ett vattenbyte på 10% varje vecka räcker detta
    jag har ett tio tal Sv bärare, tio tal neonisar
    tre prakt borito
    fyra tigerbarber
    en mal och två khuli
    någon guppy också.

    Akvariet är på 250 Liter

    Så råd och tips på hur mina fiskar/växter ska må bra är tacksamt emot taget.
    LIte andmat har jag redan på ytan men håller borta detta så mycket som möjligt.

    Ska göra rent filtret nu med så de blir fart i det.

    något annat som kan vara bra att göra, ska ja göra ett vatten byte ??

    Idag är även dags med gödnings medel lägger i hälfen av angiven dos har hållt på med tmg innan men slutade ska börja med det nu igen.
    Då PMDD är lite svårt att få tag för mig.
    I alla fall står det att man ska ge 10ml per 100Liter och de första fyra veckor bara hälkften av detta.

    Så tips.........
    eller om ni behöver veta något mer ja gör med mina fiksar/växter
    de får mat en gång om dagen, då får de fling, tubifex, alg tablett och foder tablett inte allt varje dag ja brukar variera ibland får de lite av varje, ibland får de kanske två alg tabletter och inget mer ibland får de bara fling foder ilbnad får de två foder tabletter eller en tubifex och en foder tablett de e lite olika.
    Ska jag lägga upp någon strategi hur ja ska göra med detta eller kan man hålla på och flaxa så som jag gör.
    Ska jag ge fler gånger och mindre istället.
    När jag går hemifrån på morgonen är de nämligen mörkt i akvariet.
  • Wile.E
    • March 2006
    • 80

    #2
    PMDD är inte svårt och få tag...prova på ... http://www.pmdd.se/
    Allt brinner vid rätt temperatur
    http://www.plantswap.se/

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      Jo jag har vart inne där och det är svårt att få tag på det för MIG för vissa skäl som jag inte vill gå oin på

      När jag ändå håller på att sätta i de nya växterna tänkte jag göra om lite undrar hur ni har utsuget på innefilter (kanske även yterfilter) och hur ni har placerat värmaren,.

      Jag har placerat utsuget så de blåser ut på långsidan (bvak)
      värmaren har jag precis jämt utblåset

      Har sett en delha utblåset på kortsidan och värmaren i mitten längst bak
      För delar / nackdelar med både och.

      Kommentar

      • ribby_girl
        • February 2005
        • 378

        #4
        De växter jag köpte var


        Lånad bild här från zoopet lånad av Shagrat


        Sen hittade jag inte den andra den heter i alla fall Eleocharis Vivipara

        OIngen som har lite tips på hur ja ska plantera dem ?

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #5
          Är akvariet inkört sedan länge och du har massa fiskar + matar ordentligt kan du kanske klara dig utan pmdd. Sluta bara göra vattenbyten! För mer info sök på "low tech" om du inte har tillgång till pmdd överhuvudtaget från någon annan källa än www.pmdd.se heller. Vad gäller planteringen så verkar det som om du har köpt endast bakgrundsväxter/stjälkväxter, som också skall planteras som sådana, dvs. längst med akvariets bakruta.
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • PatrikS
            • June 2006
            • 579

            #6
            P.S. Såg inte att du hade nålgräs (Eleocharis) - den kan planteras som förgrundsväxt i akvarier av din storlek. I små nanokar kan den funka istället för vallisnerian längst bak.
            Senast redigerad av PatrikS; 01 July 2006, 21:20.
            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

            Kommentar

            • ribby_girl
              • February 2005
              • 378

              #7
              Okej, fast placeringen är nog ingen fara, placerade dem dära svärdplant liknande i ett hörn framför pumpen ( i affären så sa de att dem inte blir mycket höga), de blommiga planterade jag i de andra bakre hörnet med de andra jag hade innan som såg ungefär lika dana ut skilde sig lite.
              Nålgräset placerade jag jämte roten next to de blommiga
              sen var det ju den dära jätte blommiga som ja planterade framför den andra roten långt fram i mitten av akvariet
              sen valisnerai placerade jag längst med baksidan.


              Det är mest de här med att jag är rädd att skada rötterna, men tror de gick bra idag, en del har ju så små rlötter att man måste nästan plantera dem så djupt att de knappt syns, speciellt nålgräset och den dära jätte blommiga
              Valisnerian och den blommiga höga var lätta att plantera.

              Kommentar

              Arbetssätt...