Hygrophila difformis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crazyfish
    • March 2006
    • 63

    Hygrophila difformis

    Hejsan. Jag har nyligen köpt lite Hygrophila difformis och redan när jag köpte den var de nedre bladen ganska fula, lite bruna och genomskinliga, tog iaf den plantan som såg bäst ut. Är det nån som vet olika sätt som den förökar sig på, bildas det nya "stänglar" nerifrån roten också, förutom att de befintliga stänglarna kommer att växa kraftigt på höjden? Växtens nedre del kommer ju förbli ful annars.
    Hygrophila difformis ska vara alghämmande, men det bruna på bladen ser faktiskt ut som en typ av alg . Brunalger? Liksom ett tunt brunt skikt på bladen, gör att de ser "skitiga" ut.
    Jag har lågenergilampor t belysning och göder bara med sera florena. Kräver den här växten mer än så för att hålla sig grön och fin eller kan det räcka?
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Är det nån som vet olika sätt som den förökar sig på
    De förökar sig genom utlöpare och kan vid rätt förutsättningar bilda täta "mattor":


    Kräver den här växten mer än så för att hålla sig grön och fin eller kan det räcka?
    Som de flesta verkar de må bra av mycket kol(dioxid) men jag tror säkert denna enkla växt klarar sig bra om man kör a'la "low-tech" men minimala vattenbyten och mycket foder/fiskar eller pmdd (www.pmdd.se).
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • crazyfish
      • March 2006
      • 63

      #3
      ok, tack för svaret jag har många fiskar, men tror jag måste göra rätt stora vattenbyten ändå för att de ska må bra. litet akvarium + många fiskar innebär ju att man måste byta mkt vatten ganska ofta.. men antar att halterna av nitrat/fosfat och det som växten behöver fortsätter att vara hyfsat höga ändå.

      Kommentar

      Arbetssätt...