540l low-tech efter 3 mån

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jegt
    • March 2006
    • 173

    540l low-tech efter 3 mån

    För några månaders sen ställde jag en massa frågor här inför köpet av mitt nya 540l-akvarium. Det har nu varit igång i tre månader och jag tänkte visa lite bilder på hur det har blivit:



    Någon som vet vad de stora växterna till höger heter? Ska bli intressant att se vad som händer när de når vattenytan.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    God damn, ett av de snyggaste low-techs jag sett =D Använder du verkligen ingen CO2? Helt otroligt isåfall =)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Snyggt! :-)

      Ursprungligen postat av jegt
      För några månaders sen ställde jag en massa frågor här inför köpet av mitt nya 540l-akvarium. Det har nu varit igång i tre månader och jag tänkte visa lite bilder på hur det har blivit:



      Någon som vet vad de stora växterna till höger heter? Ska bli intressant att se vad som händer när de når vattenytan.
      Tja, de fortsätter antagligen över ytan, med lite annorlunda färg och form på bladen... Jag tycker du skall hålla växterna i vattnet för det är snyggare så.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • jegt
        • March 2006
        • 173

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        God damn, ett av de snyggaste low-techs jag sett =D Använder du verkligen ingen CO2? Helt otroligt isåfall =)
        Inget co2 och inget pmdd. Är lite förvånad själv över hur bra det har växt. Jorden jag använde är Rölunda såjord och sanden är som du kanske ser aquaclay.

        Kommentar

        • jegt
          • March 2006
          • 173

          #5
          Ursprungligen postat av petnym
          Tja, de fortsätter antagligen över ytan, med lite annorlunda färg och form på bladen... Jag tycker du skall hålla växterna i vattnet för det är snyggare så.
          Det är ju lite charmen med öppna akvarier att det växer upp saker över ytan tycker jag. Men det är ju helt klart en smaksak. =)

          Kommentar

          • Sintei
            • May 2006
            • 501

            #6
            har sagt det innan och säger det igen: jag vill ha större akvarium!!
            Mitt lilla ynkliga 112 liters.. snyft. Jag stoppar in 1 växt och sen tar det ju stopp. Nåja, får väl fortsätta öva på aquascaping i liten skala än så länge
            www.akvascape.se - design i vattenvärlden

            Kommentar

            • StefanA
              • March 2006
              • 124

              #7
              Ursprungligen postat av jegt
              För några månaders sen ställde jag en massa frågor här inför köpet av mitt nya 540l-akvarium. Det har nu varit igång i tre månader och jag tänkte visa lite bilder på hur det har blivit:



              Någon som vet vad de stora växterna till höger heter? Ska bli intressant att se vad som händer när de når vattenytan.

              Ingen aning men vackert och fy tusan vilket jobb att hålla dom vackra alla växter. Bleheri ,javaormbunke, vallisneria samt bruna cryptocorynner är lätta och funkar utan större besvär. Lite enformigt blir det.

              Kommentar

              • ZakatH
                • July 2004
                • 126

                #8
                Sick! Man tycker ju att man borde se några bristsymptom eftersom du inte använder pmdd. Iofs kan man se att bacopan polysperman är lite röda i dom nyare bladen på bilderna från maj, men bara lite. Tummen upp!

                Edit: Lite närbilder kanske?
                540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                Min Zoon

                Kommentar

                • jegt
                  • March 2006
                  • 173

                  #9
                  Ursprungligen postat av ZakatH
                  Sick! Man tycker ju att man borde se några bristsymptom eftersom du inte använder pmdd. Iofs kan man se att bacopan polysperman är lite röda i dom nyare bladen på bilderna från maj, men bara lite. Tummen upp!

                  Edit: Lite närbilder kanske?
                  Bacopan är röd i topparna men så fort de kommer över ytan så är de gröna igen. Tror inte det är pga nån brist. (?)

                  Kommer mer bilder. Har köpt ett stativ så det ska bli lite enklare att fota.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    När jorden tappat krutet om några månader kommer tillväxten säkert avmattas. Men hittills ser det ju kanon ut. Skönt att se ett så bra exempel på ganska avancerad design och lite halvsvåra växter i ett lowtech!
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • ZakatH
                      • July 2004
                      • 126

                      #11
                      Har du gjort något som helst vattenbyte? Vattnet ser ut att vara aningens mer tefärgat på fotot från maj, men det kan vara inbillning.
                      540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Makasu
                        • June 2004
                        • 400

                        #12
                        Grymt fint lowtech!! Vad är det för ljusramp du har? Den var riktigt snygg.
                        /Makasu

                        http://green.colorize.net/

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ja det glömde jag också fråga, jäkligt fin ramp! Det är stort habegär på hela setupen förövrigt. Clean bänk med limmat akvarium osv.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sintei
                            Mitt lilla ynkliga 112 liters.. snyft. Jag stoppar in 1 växt och sen tar det ju stopp.
                            va har du för växt egentligen, får in rätt mycke i min lilla 37litare
                            javaormbunke som börjar bli rätt stor nu 2 smårötter med windelöw ormbunke samt lite lilaeopsis och "lysimachia nummularis "aurea"" och en grupp vattenpest och lite taiwanmoss på det.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Sintei
                              • May 2006
                              • 501

                              #15
                              har precis luskat ut hur man får bubbel.. så efter semestern (är det skryt om jag säger att det blir snorkelsemester i egypten? ) ska jag försöka fixa in lite snygga växter. Och ha det MINST lika fint som Jegt har det
                              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                              Kommentar

                              Arbetssätt...