Skott

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isuxs
    • December 2005
    • 796

    Skott

    Hur gör ni när ni tar "skott" från era växter?? T.ex Cabomba??
    Kanske en korkad fråga men jag får inte mina att "ta".. Hehe..
    360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
    180L Ghost / Black skalar
    60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano
  • Sintei
    • May 2006
    • 501

    #2
    Klipp precis ovanför noden (kransen). Stick ner skottet så långt ner så första noden kommer under gruset. Dra sedan upp skottet så noden kommer precis ovanför gruset. klart.
    www.akvascape.se - design i vattenvärlden

    Kommentar

    • Isuxs
      • December 2005
      • 796

      #3
      Precis så gör ja men jag får inga rötter...
      360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
      180L Ghost / Black skalar
      60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av Isuxs
        Precis så gör ja men jag får inga rötter...
        Cabomba tar lång tid på sig att utveckla rötter... och växten behöver dom egentligen inte. Den växer bra endå.

        Jag har massor av Cabomba. Både den gröna och den röda varianten... Har märkt att jag måste kapa av dom flertalet gånger innan den nedre delen hinner rota sig.

        Det spelar ingen roll var man klipper av dom. Jag brukar bara riva av dom var som helst och det går bra. De ser jättebra ut... se tex bilden överst på min blogg: http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok31.php
        Senast redigerad av petnym; 28 June 2006, 10:37.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Isuxs
          • December 2005
          • 796

          #5
          Snyggt!! Ok Får prova en gång till nu då..
          Grymt snyggt Regnskogsterrarium du har! Har du någon groda där också eller??
          360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
          180L Ghost / Black skalar
          60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Isuxs
            Grymt snyggt Regnskogsterrarium du har! Har du någon groda där också eller??
            Nope, endast växter. Får se om jag köper pilgiftsgrodor efter semestern kanske...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Hur fort de utvecklar rötter tror jag har att göra med miljön i akvariet, främst då näringsämnen. Och visst det är bara att kapa, Sinteis beskrivning tycker jag var en mycket bra beskrivning av hur man bäst gör med alla stjälkväxter, iaf där internoderna är så långa att det spelar roll.

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av Erik...
                Hur fort de utvecklar rötter tror jag har att göra med miljön i akvariet, främst då näringsämnen. Och visst det är bara att kapa, Sinteis beskrivning tycker jag var en mycket bra beskrivning av hur man bäst gör med alla stjälkväxter, iaf där internoderna är så långa att det spelar roll.
                I princip är det säkert bäst som du (eller sintei) skriver, men i ett akvarie med koldioxidtillsats blir det lätt i praktiken så mycket lyftkraft av alla syrebubblor på växten att det kan vara bra om de nedersta bladen är under gruset, som ett slags ankare, tills rötterna hunnit utvecklas. Annars flyter växten gärna upp till ytan.
                Senast redigerad av petnym; 28 June 2006, 11:26.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                Arbetssätt...