Brist eller förgiftning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Brist eller förgiftning?

    När jag för en tid sen behandlade fiskarna i mitt SA-kar med Myxazin blev mina vallisneria gula och slutade växa, även om de fortfarande förökar sig lite. Nu är det nog 2 månader sen jag avslutade behandlingen men vallisnerian har fortfarande inte återhämtat sig.

    Nu har även Sagittaria subulatas nya blad börjat bli gula. Det mesta tyder på nån sorts förgiftning (har hört att vallisneria skulle vara känslig mot mediciner), men vad? När medicineringen var avslutad gjorde jag ett 50%-igt vattenbyte och har bytt vatten sen dess. Dessutom bryts medicinen ner naturligt, så det lär inte vara nånting kvar i vattnet nu.

    När mina Limnobium laevigatum började få nya blad som var nästan vita antog jag att det rörde sig om brist på micronäring så jag började tillsätta mer TMG. Men de har inte återhämtat sig alls. Snarare tvärt om, så jag börjar undra om de vita bladen inte berodde på förgiftning istället.

    Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra... Idéer och tips?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    koppar ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av Raven
      koppar ?
      Kan det vara så att medicinen innehöll koppar? Men nu har jag bytt så pass mycket vatten att det inte borde vara ett problem längre. Eller?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Leonard
        • January 2006
        • 2352

        #4
        Tropfrog har ju något liknande problem i sitt low-tech akvarium, mikrobrister med mycket mycket tillsatt mikronäring
        18år. . . . . .<¨,)))--{
        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Nu är jag ganska säker på att det rör sig om någon form av förgitning.

          Det har blivit växtkatastrof i det akvariet. Vallisneria håller på och dör, limnobium är så gott som försvunna, sagittaria har börjat få gula blad. Detta trots att jag göder. Nu har jag börjat få encelliga alger på ytan. Antagligen för att algerna kalasar på all näring som växterna inte kan ta upp.

          Det hela började som sagt när jag behandlade akvariet med Myxazin, men hur kommer det sig att det bara blir värre nu när jag har hunnit byta så mycket av vattnet? Hjälp! Vad ska jag göra?

          Här är ett par bilder:
          Bifogade filer
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          Arbetssätt...