startaväxtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    startaväxtakvarium

    Ja eftersom jag har börjat blivit lite trött på mitt 112 l fisksoppa så tänkte jag göra om det till växtakvarium! så jag har lite frågor nu.
    1.ljus mh eller lysrör?
    2.gödning har pmdd,tmg och co2 men behöver lite doserings hjälp.
    3.co2 upplösning funkar det bra att dra ner co2:en i mitt eheim 2213 ytterfilter?
    4. info om hur det ser ut (det har ju varit igång i 2 år satt det är ju biobalans i det.Det är grusbotten (engelsksjösten 5mm) och en heltäckande ljusramp i plast. Så kom med GODA råd!
    Senast redigerad av tetra 1; 22 June 2006, 21:46.
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    #1 MH och lysrör är relativt likak i effektivitet, MH vanligtvis lite dyrare, ger de där snygga sgugg-effekterna, och oftast ett ljus som är starkast i mitten. Lysrör kan man lätt byta för att prova olika spektran, ger ett jämnt ljus över hela ytan, inga mörka hörn.
    #2 Prova dig fram, det kan gå åt mer än vad man tror.
    #3 Det brukar var ett effektivt sätt att lösa co2 på, men det blir svårt att stänga av det på nattnet om man har mäsk-co2.
    #4 Gruset duger bra att planterna i om du bara ska köra med gödning löst i vattet vilket kanske är att föredra, 5 mm engelsk är kanske inte så bra om du planerar att bottengöda, men det finns väl ingen anledning? Hur gruset ser ut i sig spelar väl mindre roll, det slipper du ju ändå se om du täcker det med växter.

    Kommentar

    • tetra 1
      • July 2005
      • 1225

      #3
      Ok tack för rådet erik jag har beställt två sera plant colur så jag kör på det och kanske upgraderar till mh senare.Men nu. när man ska göra om det ska man starta om hela akvariet eller ska jag bara möblera om?

      Kommentar

      • tetra 1
        • July 2005
        • 1225

        #4
        Och du vad menar du med dom snygga sgugg-effekterna?

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Skuggeffekter, kanske?
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Ursprungligen postat av Sonja
            Skuggeffekter, kanske?
            Ja det var nog det värsta skrivfel jag gjort på länge! Tack Sonja.

            Hoppas att jag inte skapat en massa falska förhoppningar om magiska spektralfördelar eller liknande.

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Ursprungligen postat av tetra 1
              Ok tack för rådet erik jag har beställt två sera plant colur så jag kör på det och kanske upgraderar till mh senare.Men nu. när man ska göra om det ska man starta om hela akvariet eller ska jag bara möblera om?
              Fördelen med att "starta om" skulle kunna vara att du vet vad som finns i akvariet, att själv kan bestämma alla näringsnivåer. Men jag skulle nog titta i gruset, är det mycket skit mellan gruskornen kan det vara ide att i alla fall slamsuga det översta lagret, om det är svart "skit" så tyder det på anaeroba förhållanden, och så fall vill jag nog råda till att ta ut gruset och rengöra det.

              Engelsk sjösand är annars väldigt förusägbart, det har i princip givit ifrån sig de mineraler det kan, och kornens runda form gör att risken för anaeroba förhållanden blir lite mindrte eftersom det inte packas så lätt.

              Så om gruset inte är jätteskitigt och om du kommer att köra full gödning inklusive co2 och någurlunda mycket växter redan från början så ser jag ingen direkt anledning att starta om burken.

              Kommentar

              • tetra 1
                • July 2005
                • 1225

                #8
                Ja det är inte så skitit så jag möblerar nog om bara inge grusrengöring.

                Kommentar

                • tetra 1
                  • July 2005
                  • 1225

                  #9
                  Jag har dragit ner gödning och allt nu. satt få ser hur det går.

                  Kommentar

                  • tetra 1
                    • July 2005
                    • 1225

                    #10
                    Du erik har du ett växtakvarium? isåfall få se det.

                    Kommentar

                    • tetra 1
                      • July 2005
                      • 1225

                      #11
                      Ska manköpa några speciella vattentester? jag har redan kh,ph,no2 och gh.

                      Kommentar

                      • NE
                        • January 2004
                        • 1549

                        #12
                        Det du kan ha nytta av i växtsammanhang är pH, KH, NO3, PO4 och Fe.
                        /Niklas

                        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Ursprungligen postat av tetra 1
                          Du erik har du ett växtakvarium? isåfall få se det.
                          Lite långt att åka från Sundsvall kanske Men jag har en ett antal akvarier, jag lägger inte ner nån energi på ett snyggt helhetsintryck, jag är mer intresserad av att växterna och djuren ska växa, föröka sig och trivas. Men jag har iaf tagit några bilder på ett av mina 54 lit:






                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            #14
                            Men jag har iaf tagit några bilder på ett av mina 54 lit:
                            Frestare där. Du kunde väl ha backat liiiiite med kameran så man fått se hela burken...
                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • tetra 1
                              • July 2005
                              • 1225

                              #15
                              Ursprungligen postat av NE
                              Det du kan ha nytta av i växtsammanhang är pH, KH, NO3, PO4 och Fe.
                              Vad är no3,po4 och fe för nåt???

                              Kommentar

                              Arbetssätt...