Slemliknande sjögräs...alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sara85
    • June 2006
    • 1

    Slemliknande sjögräs...alger?

    Hej! Jag har fått något väldigt konstigt i akvariet som jag aldrig har varit med om under de många åren jag haft akvarium.
    Från mina växter växer det något grå/brun-aktigt sjögräsliknaden slem. Tar man bort det från bladen så ser det nätliknande ut. Jag har ingen aning om vad det kan vara. Jag har bytt allt vatten och slängt mina växter och köpt nya. Sedan så har jag rengjort stenar osv (börjat om med allt), så jag vet inte hur jag ska gör för att få bort det från mitt akvarium. Det kommer alltid tillbaka. Finns det någon som vet vad det kan vara? och vad man kan göra åt det?
  • ovsor
    • November 2004
    • 104

    #2
    Har fått samma skit i mitt kar i köket. Tror det är trådalger, växer hejdlöst snabbt o lägger sig på vattenytan som en kraftig hinna om man låter det vara för länge. Jag kan snurra upp algerna på en pinne o bli av med det mesta, men det kommer tillbaka igen. I mitt fall beror det på för mycket ljus utifrån och alldeles för dålig cirkulation, igensatt fluval ytterfilter. Vattnet står i princip still i ena änden av karet. Har slarvat med detta karet, det är barnens egentligen men dom bryr sig inte om det längre. Åtgärd: slamsug botten noga, gör rent filtret, byt 30% vatten, dra ner på ljustiden, ansa bort växter som är angripna, sen e det bara o vänta o se om det hjälper. Det finns säkert några mer på forumet som e duktiga på växter, jag har mest ciklider o är inte så bra på just växter, gödning, co2 mm. Se till att du har hyffsad cirkulation åtminstonde, stillastående vatten e inte bra.

    Mvh Ove

    Kommentar

    • Glimsan
      • June 2006
      • 24

      #3
      Hände nått liknande för mig också, jag flyttade då undan akvariet från solljus och "trådarna" kom inte tillbaka sen...

      Här kan man läsa om olika sorters alger m.m:
      Senast redigerad av Glimsan; 22 June 2006, 15:24.
      300 liter

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Låtar som trådalger, finns massor av information om det här i forumet, om orsakerna till att de dyker upp, jag har för mig att höga järnhalter och låga eller fladdradne co2-halter är vanliga förklaringar.

        En kompis till mig stoppade i 4 Äppelsnäckor, Pomacea bridgesii i ett akvarium på 54 liter som var så igenvuxet med dessa alger att det knapppt fanns fritt simutrymme, några dagar senare var akvariet helt rent från trådalger.

        Kommentar

        Arbetssätt...