Hygrophilan tappar blad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Hygrophilan tappar blad

    Undrar vad som är fel med mina Hygrophila corymbosa-plantor. Jag köpte dem till mitt nystartade akvarium för 4-5 veckor sen. Jag kör med både PMDD och TMG och alla andra växter verkar trivas. Cryptocoryne har redan anpassat sig och verkar må prima.

    När hygrophilan började tappa blad trodde jag att det berodde på att de var odlade ovanför vattenytan och att dessa blad inte mådde bra av att vara under vatten, så jag brydde mig inte så mycket. Men nu har de även börjat tappa en del av de nya bladen som de har fått hos mig.

    Har 2 lysrör till det 310 liters akvariet. 1 Aquarelle och 1 Aqua-Glo. Vattnet är något te-färgat och det är meningen.

    Någon som har tips på hur jag ska sköta dem så de trivs?

    Bifogar två bilder.
    Bifogade filer
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Min erfarenhet är att Hygrophila corymbosa kräver ganska mycket gödning och att dom (just precis) tappar bladen ganska snart om de får näringsbrist... Lyckligtvis återhämtar dom sig också väldigt snabbt....
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Va? Ännu mer gödning?? Ska ta och mäta mina nivåer. Något ämne som är särskilt viktigt för dem?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Jag har fått uppfattningen att Hygrophila corymbosa vill ha ganska mycket K, alla mina växter kan se bra ut men ändå kan det se ut som K brist på Hygrophila corymbosa.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Det ser mörkt ut, dom är inte skuggade av nånting? En av de mesta klassiska problemen med att stjälkväxter tappar blad är just ljusbrist. Dessutom ser det ut som om du har ganska surt/mjukt vatten, man jag kan ju ha fel, men har jag rätt så kan det var en bidragande orsak, skulle vara kul att veta vad du har för värden på den fronten.

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #6
            Ursprungligen postat av NE
            Jag har fått uppfattningen att Hygrophila corymbosa vill ha ganska mycket K, alla mina växter kan se bra ut men ändå kan det se ut som K brist på Hygrophila corymbosa.
            Ja, jag undrar om det inte gäller alla Hygrophila? Jag kör ganska hårt med K till mina H. polysperma för att de ska vara nöjda.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av NE
              Jag har fått uppfattningen att Hygrophila corymbosa vill ha ganska mycket K, alla mina växter kan se bra ut men ändå kan det se ut som K brist på Hygrophila corymbosa.
              Det var inte bra att de behövde K. Jag vill inte tillsätta det eftersom det är bara mjukvattensfiskar som ska bo i det akvariet.

              Ursprungligen postat av Erik...
              Det ser mörkt ut, dom är inte skuggade av nånting? En av de mesta klassiska problemen med att stjälkväxter tappar blad är just ljusbrist.
              Det är nog på grund av det te-färgade vattnet som det ser mörkt ut, men det är tänkt att jag ska ha en del flytväxter...

              Ursprungligen postat av Erik...
              Dessutom ser det ut som om du har ganska surt/mjukt vatten, man jag kan ju ha fel, men har jag rätt så kan det var en bidragande orsak, skulle vara kul att veta vad du har för värden på den fronten.
              Vattnets pH ligger runt 7, men jag har lite torvbotten under sanden så där lär det vara surare.

              Det verkar som om jag har valt fel växt av flera orsaker Jag ville ha en sydöstasiatisk växt som växer ända upp till ytan. Och så tyckte jag att hygrophilan var snygg.

              Fast på zoopets infosida om hygrophilan står det att den har svårighetsgrad 2, trivs i pH 6-8 och vad gäller ljusbehov står det 2-5. Inte särskilt ljuskrävande alltså. Man får intrycket av att den ska vara ganska lättskött...
              Senast redigerad av batski; 22 June 2006, 18:27.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                Det var inte bra att de behövde K. Jag vill inte tillsätta det eftersom det är bara mjukvattensfiskar som ska bo i det akvariet.
                K är kalium och påverkar inte hårdheten, jag tror du förväxlar det mad Ca (Kalcium), som påverkar GH.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av NE
                  K är kalium och påverkar inte hårdheten, jag tror du förväxlar det mad Ca (Kalcium), som påverkar GH.
                  Oj, ja visst förväxlade jag det med Ca Men kalium får de iom att de får PMDD.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • NE
                    • January 2004
                    • 1549

                    #10
                    Är du säker på att de får tillräckligt med K?
                    /Niklas

                    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Nej, säker är jag inte. Jag vet inte ens hur mycket K man ska dosera. De får ju K i KNO3.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • NE
                        • January 2004
                        • 1549

                        #12
                        Nu har jag för mig att du inte har någon co2 tillsats, så det borde väl begränsa upptaget en del.
                        Det man tidigare rekomenderat är att K ska vara samma som N och det får man inte via KNO3, nu är det en del som säger att K från KNO3 är tillräckligt, men jag har uppfattningen att det inte är det i alla fall och för alla växter.
                        Jag själv tillsätter K2SO4 för att få upp nivån till ca: N nivån.
                        /Niklas

                        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av NE
                          Nu har jag för mig att du inte har någon co2 tillsats, så det borde väl begränsa upptaget en del.
                          Det stämmer.

                          Ursprungligen postat av NE
                          Det man tidigare rekomenderat är att K ska vara samma som N och det får man inte via KNO3, nu är det en del som säger att K från KNO3 är tillräckligt, men jag har uppfattningen att det inte är det i alla fall och för alla växter.
                          Jag själv tillsätter K2SO4 för att få upp nivån till ca: N nivån.
                          Ok, så du tillsätter både KNO3 och K2SO4? Var får man tag på K2SO4 isf?

                          Jag mätte förresten mina nivåer i går: NO3 = 15 och PO4 = 5 (vet inte varför jag har så höga PO4 nivåer, har bara tillsatt KH2PO4 nån gång i början), så nu har jag tillsatt lite mer KNO3 och TMG.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Du kan få en hel del PO4 från fiskmat...
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av petnym
                              Du kan få en hel del PO4 från fiskmat...
                              Jo, fast än så länge bor det bara 4 fiskar i akvariet (på 310 liter) och jag har matat ganska sparsamt, eftersom akvariet är nystartat.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...