L. sessiliflora

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crazyfish
    • March 2006
    • 63

    L. sessiliflora

    Jag har bara en liten, ganska ful, tuss kvar av min Limnophila sessiliflora, sen tiden då jag hade glödlampor i armaturen (har bytt till lågenergilampor nu). Vad jag undrar är om denna växt kan återhämta sig helt med hjälp av det nya ljuset och den växtnäring som jag har börjat tillsätta vattnet? Har nämligen läst på vissa internetsajter att L. sessiliflora kan komma igen fast det ser ut som om det är kört för en planta....
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Vet inte med Limnophila sessiliflora men ofta kan man känna på en planta om den har någon chans. Växter har ett inre vätsketryck som kallas turgor och om det är helt borta känns hela växter helt sladdrig och mjuk. Då har de oftast ingen chans.

    Kommentar

    • crazyfish
      • March 2006
      • 63

      #3
      Ok, har märkt att den varit lite sladdrig nere vid rötterna, vissa stänglar har lossnat av sig själva, och flutit upp. Men helt sladdrig är den inte så det kanske finns hopp.. Tack för svaret. Men om man bara har några få stänglar kvar av en växt, kan den växa sig stor igen?

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Jadå om du ger den näring, ljus och inga bitska fiskar eller snäckor kan det gå att skrämma igång den igen.

        Kommentar

        • crazyfish
          • March 2006
          • 63

          #5
          Håller tummarna för att det funkar med näringstillskottet och ljuset nu då, fast jag vet inte hur bra den tåler att platysarna och guppysarna är på den hela tiden, även om de bara äter alger, även de nya skotten som kommer verkar inte tåla nafsandet, bladen är sköra.

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Mina guppysar håller på och tuggar av de gamla bladen av en Myriophyllum. De nya bladen låter de bli. Men du borde skydda plantan om den är dålig.

            Kommentar

            • Pannecke
              • January 2005
              • 1325

              #7
              Jag hade en sådan som vissnade pågrund av inget ljus. Men jag tog ut det som såg friskast ut och hjälp vad det tog sig när den fick lite ljus och lite näring...
              Senast redigerad av Pannecke; 22 June 2006, 00:07.
              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

              Kommentar

              Arbetssätt...