Cyano pga yttefilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MoZZe
    • August 2005
    • 529

    Cyano pga yttefilter?

    Tjosan!
    Har haft problem med cyano o grönalger dem senaste månaderna.
    har inte förstått varför dem kommer tillbaka. Har gödit som jag skulle osv.
    Men så slog det mig igår! jag har ju inte gjort rent ytterfiltret på gud jag vet inte hur många månader.

    Kan det vara så att det är från ytterfiltret cyanon och grönvattnet aldrig velat försvinna helt. utan kommit tillbaks efter ca 1vecka.

    Har verkligen rengjort något så fruktansvärt.
    dem senaste 3ggr har jag bytat vatten 70%, 50% & 70% igen. (under ett o samma vattenbyte)
    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

    Min Blog
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Ett väl inkört filter ger inte cyano, eller andra alger för den delen. Däremot så kan du trigga alger rätt så bra genom att tvätta filtret. Berätta mer om mditt kar, skötselrutiner,växt/fisk belastning, ljus osv
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • MoZZe
      • August 2005
      • 529

      #3
      har inte lärt mig det dära med ppm. Men jag doserar:

      2-3tsk KNO3
      1tsk K2SO4
      2-3tsk MGSO4
      ingen KH2PO4
      ca 1krm NutiSi
      2ggr/v

      bytar vatten ca 1gng/v på toppen varannan vecka.

      Karet är 375l med 4x36w (aquarelle)
      Co2 ner till ~6.2Ph

      Har inte mycket fisk, knappt några växter heller, har slängt i lite gamla växter från andra kar också. Men jag hade1 snabbväxare o i princip gräs resten...
      240l Växtkar | 112l Sälskapskar

      Min Blog

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Kanske dags att lära sig "det dära med ppm"? Du docerar altså 4-6 tsk kno3 per vecka? Det innebär att du docerar ca 40-60 ppm i veckan. Dina nivåer bör ligga på 10ppm. Frågan är då om ditt sparsamt planterade akvarium verkligen kan konsumera så mycket nitrat, jag tror det inte. I mitt 375 liters gick det åt 70 ppm i veckan, men då hade jag tokmycket metallhallogenbelysning och proppfullt med växter.

        Men i vilket fall så är det svårt att hålla ett akvarium algfritt utan ordentligt med växter. Jag förstår inte varför du använder både pmdd och co2 om du inte har ett växtkar.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • MoZZe
          • August 2005
          • 529

          #5
          har ett växtkar... men försökte ge mig på att bara har gräs o någon annan lite planta... vilket resulterade i kaos. Har haft karet SMOCKfullt med växter... vilket jag saknar ypperligt.

          finns ju ppm kalkylato på internet, där jag knappar in mina värden o där det står att jag ska ha så här mycket gödning :/
          har
          240l Växtkar | 112l Sälskapskar

          Min Blog

          Kommentar

          • MoZZe
            • August 2005
            • 529

            #6
            har ett växtkar... men försökte ge mig på att bara har gräs o någon annan lite planta... vilket resulterade i kaos. Har haft karet SMOCKfullt med växter... vilket jag saknar ypperligt.

            finns ju ppm kalkylato på internet, där jag knappar in mina värden o där det står att jag ska ha så här mycket gödning :/
            har satt i en svärdplanta, seamesis (tror jag den heter) o några andra snabbväxare.

            vet om att det e ortroligt/omöjligt att hålla karet fri från alger. Men dessa 2 är det jag har haft störts problem med.

            Vad anser du att jag ska göda ist då?
            240l Växtkar | 112l Sälskapskar

            Min Blog

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Jag har också en kalkylator och den säger att du tillsätter 42-63 ppm om du har 375 liter vatten. Troligare är dock att du har mindre vatten pga inredningen och då blir det ännu högre. Sen för att värdera det behöver du mer än en kalkylator, då krävs erfarenhet. Min erfarenhet av lika stort kar är att det är alldeles för mycket.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • MoZZe
                • August 2005
                • 529

                #8
                okej. Så vad rekommenderar du att jag göder?
                helst i tsk o krm
                240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                Min Blog

                Kommentar

                • Jodahl
                  • March 2005
                  • 298

                  #9
                  Mozze: Är doseringen du anger torr form, dvs pulver, eller är det lösningen som du blandat med hjälp av kalkylatorn? D.v.s doserar du 2-3 tsk KNO3-pulver eller 2-3 tsk KNO3-lösning?
                  220 liter växtsoppa.
                  Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                  PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                  Aquarelle 0,3 W/liter

                  Kommentar

                  • MoZZe
                    • August 2005
                    • 529

                    #10
                    pulver
                    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                    Min Blog

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      OK, tänk så här:
                      Innan hade du knökfullt med växter och doserade runt 50ppm i veckan. Sen tog du bort....Ja hur mycket? Vi antar att du tog bort 50% av växterna. Det innebär ju att du bara behöver ca 50% av gödningen. Jag ger aldrig doseringsrekomendationer om jag inte själv har sett akvariet och dess utveckling över tiden. Men jag gissar att en minskning av kno3 skulle inverka positivt på ditt kar.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • MoZZe
                        • August 2005
                        • 529

                        #12
                        okej, får testa då... slänge i 1tsk 2ggr i veckan då... ist för 2-3tsk 2ggr i veckan
                        240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                        Min Blog

                        Kommentar

                        Arbetssätt...