Big time trouble..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Big time trouble..

    Nu har jag problem.. Som vanligt.. Suck..

    Från början då.. Har haft problem med mitt co2 ända från början.. Har inte inte lyckats helt o få växterna bubbla utan att fiskarna flämtar..

    Nu iallafall, senare tiden har jag legat ganska stadigt ändå, o vissa växter bubblade lite spec efter v.b och pmdd..

    Men iaf.. Ett par fiskar har jag troligen lyckats gasa ihjäl tidigare, bla en pictusmal.

    Har under hela tiden haft lite värme problem också, legat runt 28-28.5 grader, och nu (sommar o varmt) har det blivit ännu värre, låg på 29.8 igår när jag kollade, men har kopplat bort ett lysrör, och tagit bort locken helt o hållet..

    Men ialf. Idag när jag kom hem, såg jag mina scalarer flämta vid ytan (dom verkar för övrigt vara känsligast). Dom minsta var nästan i trans, gick o peta på dom utan problem.. Temp låg på 28.5. Så jag tänkte att jag skulle göra v.b Tog ur ca 40%, och körde på med bara kallvatten, ganska skaplig ståle, för o syresätta vattnet lite. Temp gick ner till 23,5 (på ca 10min).

    Då ser jag först att en kilfläcksrasb. får knäppryck o hoppar upp i reflekorn och seglar ner mob botten upp&ner, och ser nästan död ut.. Sen kommer pakistan botian farande blek som ett spöke och simmar in i rutan, och efter det ligger på botten o flämtar, sen är det praktbotians tur som ligger som en ostbåge o flämtar, och 2 scalare, en liten o en mellan stor, ser helt död ut. Sen ser jag en Kilfläcks. till som ligger på botten..

    Kul..

    Kan tillägga, att dom övriga kilfläcks. och platy, svärdbärare, ålar, eldstjärten m.m ser helt oberörda ut.. Varför?? Och hur??

    Kan också säga, att jag tvingats flytta en L027 till mitt ciklid akvarium, då det såg ut som att den skulle kola också för nån månad sen, och även en av dom 2 största scalarerna..

    Kan ha legat på konstant co2 nivå i ett par veckor, med v.b och pmdd, en en dag helt plötsligt så knasar det sig..

    Har vart jätte roligt att se att växterna växer, men har ändå vart med problem än nöje en sålänge med co2 systemet.. Trodde att det skulle vara lättare än så.. Fisk efter fisk dör, och det som växter mest är typ vattenpesten o cabomba (som för övrigt har 4-5cm mellan bladparen)..

    Ser nu att pakistan & praktbotian har piggnat till lite, men scalarerna ser inte helt friska ut, gömmer sig bakom en rot o står o flämtar, och ser ut som 4 kilfläckar försvann. Dom som segnade ner på botten blev nog mat till öronålarna..

    Kan nån hjälpa mig och ge tips vad det kan vara som ställer till det??

    Annars tar jag nog hela akvariumet snart o slänger det från balkongen

    Skulle jag kunna dra ner co2´n ytterligare, och köra pmdd tex 1/v, och det ändå skulle ge lite effekt, eller måste man köra precis på gränser för att det ska göra nytta??

    Har legat på kh 5 tidigare, ph ca 7(-7.5) på morgonen, o på dan ca ph6.5, då ca 48 ppm co2, men för ett tag sen så mätte jag kh´t till 11, samma för efter förra vb. men har inte hunnit undersöka källan det det än)

    Och en sista sak, har slut på pmdd, har inte fått nytt, har inte haft i på ca 2 v, och skulle gjort v.b igår, men antar att det inte har nånting med dagen dödsfall o göra, men iallafall)

    Hoppas att nån orkar läsa allt.. Och kanske komma med nån bra idé på vad mitt problem kan vara, eller vad jag gör fel..

    ( Måste bara säga också att innan jag började med co2, så hade fiskarna aldrig några sånna symptom som ibland nu, och aldrig att fiskar dog helt plötsligt, så nått med co2'n måste det ha o göra med)
    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Först så håller jag inte alls med om att du håller CO2 konstant... Om pH fladdrar mellan 7,5 och 6,5, (som du skriver ovan), med ett KH på 5 så varierar CO2 mellan 0 och 50 ppm... -inte alls bra. om KH sedan stigit till 11 så har du över 100 ppm CO2 i vattnet. (inte undra på att fiskarna flämtar, var glad att dom lever!)

    Tycker du skall dra ned på CO2. Håll dig på maximalt 30 ppm... Finns ingen anledning till att försöka hålla det högre. -Strunta i om det bubblar eller ej. Det är endå bara en bieffekt av att vattnet är övermättat på syre. Inte alla växter skapar så mycket syre att vattnet blir övermättat. Särskilt inte om de är "få" förhållande till vattenvolymen...
    Senast redigerad av petnym; 19 June 2006, 17:28.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #3
      Känns verkligen som BTDT (been there done that) - hehe, usch, vilka flashbacks!

      Jag tror stenhårt på att du tillsätter tillräckligt och säkert i överkant med CO2 (kanske lite jumpy, men ändå). Min kvalificerad gissning är att den koldioxid du tillsätter inte förbrukas - du tillsätter ju för fasiken ingen annan näring! Vad är nu detta, frågar jag dig?:

      Ursprungligen postat av emilio
      Och en sista sak, har slut på pmdd, har inte fått nytt, har inte haft i på ca 2 v, och skulle gjort v.b igår, men antar att det inte har nånting med dagen dödsfall o göra, men iallafall
      Kan du rättfärdiga det på något sätt (att inte dosera pmdd på två veckor)?

      Detta är inte bara "en sista sak" som man säger i förbigående, utan borde stå näst först efter dina CO2-utlägg. Tänk så här: co2 för växter är som vatten för människa, helt nödvändig, visst, men en människa måste även ha mat i form av kolhydrater, proteiner och fetter. Så även växter - i form av KNO3, fosfat osv. osv. Försök att själv överleva två veckor på bara vatten. Min uppfattning är alltså för hög (och tydligen ostabil) CO2-halt på grund av avsaknad av andra näringsämnen för växterna, något som omöjliggör/försvårar koldioxidupptag. Den koldioxid du för in gasar bara ihjäl fiskarna. Har du massa med kol (och någorlunda hyfsat med ljus) skall du ha *massvis* med alla andra byggstenar också.

      Om jag nu missuppfattat dig vad gäller pmdd-doseringen och du verkligen doserar ofta, så håller jag med petnym - du kan ha för få växter för att skapa den champagne-effekt du eftersträvar.
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • -= Emilio =-
        • April 2006
        • 226

        #4
        Ursprungligen postat av petnym
        Om pH fladdrar mellan 7,5 och 6,5, (som du skriver ovan), med ett KH på 5 så varierar CO2 mellan 0 och 50 ppm... -inte alls bra. om KH sedan stigit till 11 så har du över 100 ppm CO2 i vattnet. (inte undra på att fiskarna flämtar, var glad att dom lever!)

        Men eftersom co2'n bara är på på dagen, så blir det väll så för alla, om man inte har en timer som sätter på gasen nån timme på natten, eller har jag missuppfattat typ allt jag läst här?? Man ska ju inte mäta på morgonen innan co2'n kommer igång, eller??

        Det där med kh't har ja inte lyckats lösa, men när jag upptäckte det första gången så drog ja ner gasen för att kompensera det lite..

        Men det lustiga är ju att jag upptäckte det för ett par v sen, och det har ju funkat (mer eller mindre) bra hela tiden, tills idag, och vissa fiskar är helt oberörda, men andra hel knasiga..

        Och angående pmdd, så gjorde ja en miss, trodde jag hade en omgång till hemma, men misstog mig, och gjorde en beställning som jag inte fått än, därför blev det så.. tyvärr..

        Men men.. Kan det alltså ha med det att göra, att inte växterna får näring, då blir det för mkt co2, samma mängd som är lagom med näring??

        Kan också säga, att vissa sånna här "ryck" och knäppa saker har hänt förut också, även när jag noga doserade pmdd varannan dag, inte lika "massiva" dock..
        En pictus mal fick knäpp då och då, blev helt konstig och dog tillslut, två små scalarer har också kolat, och nån mer firre..
        Senast redigerad av -= Emilio =-; 20 June 2006, 00:24.
        - Juwel Vision 260 -

        - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

        - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Vad är det som förändrar ditt KH? Har du kollat din inredning/filtermaterial med ättikssprit och kollat vad det är som fräser?

          Första gången jag använde enbart kallvatten och sänkte från 27 till 23-24 grader så blev mina rasbora väldigt konstiga, typ extremt sega. Flöt omkring och man kunde ta upp dom i handen. Det misstaget upprepade jag inte och kom runt problemet med att ha dubbla doppvärmare under påfyllningsstället och fyller extremt sakta. Nu går inte tempen under 25.

          Man måste ha ganska rejält med snabbväxare och ganska kraftigt med ljus innan man får champange. Bilden på ditt sällskapsakvarium i din signatur ligger på gränsen, borde inte vara omöjligt att få bubbel där speciellt på snabbväxare.

          Efter vb't kan du testa att dosera 26 ml av Nutrisiflaskan, 1.5 tsk KNO3-pulver och ett halvt kryddmått KH2PO4-pulver. Du får då garanterat upp makronivåerna rejält och bubblet bör hålla i sig minst 3-4 dagar om du fjuttar i typ 5 ml Nutrisi-blandning varje dag på morgonen eller isamband med matning av firrarna.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #6
            Jag tror att ditt vb kan ha ställt till det mer än du tror. I vintras experimenterade jag lite med hur jag byter vatten, drog slangar osv. Jag provade då att fylla direkt i karen med kranvatten, som i vintras var +6C, och fick nästan alltid de effekter du skriver. Även om inte netto förändringen av temp var stor. Dvs om jag gjorde ett vb på 5% i ett 25C kar med 6C vatten så blev fiskarna knäppa iaf även om tempen i karet bara sjönk 2.0C. Mer än 2.0C brukar T sjunka när jag byter 50% med aningens värmt vatten ~15-20C.

            Jag gissar att vid för stora T skillnader blandas inte vattnet ordentligt och fiskarna simmar igenom olika varma områden med olika vattensammansättning. Ungefär samma som om vi ena andetaget andas luft +30C och nästa 99% helium 1% syre -20C. Vi överlever men blir rejält yra och kroppen blir vilsen av det. Folk som arbetar i kylrum får knäppa kroppsliga störningar på sommaren.
            mvh Mattias

            edit: nej, jag har missat att fira mitt 500ade inlägg...
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av -= Emilio =-
              Men eftersom co2'n bara är på på dagen, så blir det väll så för alla, om man inte har en timer som sätter på gasen nån timme på natten, eller har jag missuppfattat typ allt jag läst här?? Man ska ju inte mäta på morgonen innan co2'n kommer igång, eller??
              Om du lyckas vädra ut 50 ppm CO2 över en natt så har du onödigt mycket ytvattenrörelse. Det bästa är att ha ytterst lite rörelse på ytvattnet. Då håller sig CO2 halten ganska konstant över natten och din CO2-utrustning behöver inte börja från noll varje morgon.

              Ursprungligen postat av -= Emilio =-
              Det där med kh't har ja inte lyckats lösa, men när jag upptäckte det första gången så drog ja ner gasen för att kompensera det lite..
              Det bästa är nog att testa sig fram till vad det är som höjer KH och eventuellt avlägsna detta...

              Ursprungligen postat av -= Emilio =-
              Men det lustiga är ju att jag upptäckte det för ett par v sen, och det har ju funkat (mer eller mindre) bra hela tiden, tills idag, och vissa fiskar är helt oberörda, men andra hel knasiga..
              Om du inte tillsätter någon gödning så tar heller inte växterna upp någon CO2... Därför får du nu mycket mer CO2 i vattnet när din PMDD tagit slut. -Sluta plåga fiskarna med CO2-halter på 100+ ppm utan stäng av din CO2 tills du börjat göda växterna igen!
              Senast redigerad av petnym; 20 June 2006, 09:01.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • -= Emilio =-
                • April 2006
                • 226

                #8
                Tackar för alla tips, kanske borde vetat bättre

                Då ska jag först o främst försöka hitta orsaken till kh-höjningen, har haft så fullt upp med annat, så har inte hunnit prova med ättiksprit, men ska fixa det så fort som möjligt, får försöka fiska upp lite av varje o kolla, får göra om allt från början annars, o passa på o ta bort florapolen som jag misstänkte hade nått o göra med algproblem.. Nått skumt är det ju, men fattar inte vad..

                Nu verkar dom flesta fiskar må bra igen, ett par kilfläckar är nog dom enda som strök med, men det var nog som sagt ålarna som tog dom..

                Hoppas på att pmdd'n kommer idag då så man kan göra igång igen, har dragit ner co2'n till nästan noll så länge..

                Ska fylla på saktare nästa gång, och försöka minska ytrörelsen ytterligare också, och prova som defdac med gödningen..
                - Juwel Vision 260 -

                - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                Kommentar

                Arbetssätt...