Plötsligt alger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Plötsligt alger!

    Nu var det länge sedan jag skrev här. Jag har ganska plötsligt fått ett akvarium fullt med alger. Det är svarta "skäggiga-trådiga" alger och svarta luddiga alger på växterna samt gröna "mossiga" alger på bottengruset. Detta är i 63-liters akvariumet där jag har ancistusyngel och guppy. Akvariet är lite överbelastat med fisk, men det ska ordnas så snart de är sälj-stora. Lysröret byttes ungefär i Februari och är ett "dagsljuslysrör", 15 W. Lystid 12 timmar. Filtret är ett Sigma innerfilter med rätt så stor filtervolym. Byter vatten 2-3 gånger i veckan. Växterna är javaormbunke på roten, vallisneria och snabbväxande Hygrophila polysperma.

    Finns det något att göra? Eller är det bara att starta om med nya växter? Det primära i detta akvarium är att fiskarna mår bra, men jag vill gärna bli av med algerna för det ser så trist ut.
    Förändringar då algerna kom: Värme ute=högre värme i akvariet. Mal-ynglen växte och är lika många som förut. Plus en ganska plötslig masspopulation av små guppyyngel. Bör jag byta vatten ännu oftare? Jag håller på att flytta över en del av malynglen till en annan balja och ska ge bort platysarna jag har där.
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Hehe, du har ju själv listat ut orsakerna till dina algproblem - well done! Du har alltså:

    Ursprungligen postat av Fisktjejen
    [...] svarta "skäggiga-trådiga" alger och
    svarta luddiga alger på växterna samt
    gröna "mossiga" alger på bottengruset.
    Och alla dessa fina alger beror på att:

    Ursprungligen postat av Fisktjejen
    [a]kvariet är lite överbelastat med fisk.[...] Byter vatten 2-3 gånger i veckan. Plus en ganska plötslig masspopulation av små guppyyngel.
    Tadam!! Greenwater/staghorn/cyano - here I come! (Du har inte fått grönvatten än).

    Du har alltså fått en masstillökning med fisk, något som innebär mera avfallsprodukter i form av framförallt amonium. Oavsett hur stort filter du har kan det inte lägga in en högre växel över en natt så att säga. Det vanligaste rådet man kanske får i en akvariebutik är att byta mera vatten, vilket du uppenbarligen också gör tre ggr/v. Cirkeln är sluten: svängande amoniumnivåer som triggar alger samt försumliga nivåer av koldioxid och inorganiskt kväve/fosfat som begränsar växter och vips - det bästa receptet för den finaste algodlingen! Du kan i vart fall trösta dig med att ancistrusarna har något att tugga på.

    Mitt råd är följande:

    1. Gör dig av med lite fisk, så att du har en normal population.
    2. Sluta upp med dina vattenbyten.
    (3). Vill du snabba upp processen så kan du börja göda med PMDD (sök på det på växtforumet) och tillsätta Seachem Excel som kolkälla (finns att köpa över disk på Akvarielagret i Bromma eller kan beställas från utlandet). - Just detta med Excel är under förutsättningen att du inte vill lägga ut pengar på CO2-insprutning med gastub.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • Emz
      • June 2006
      • 10

      #3
      E det inte lite ofta att byta vatten så mycket? jag menar.. asså växterna får ju näring av vattnet och du vet väl att man inte ska byta allt vatten på en gång?
      lycka till med dina fiskar!

      Kommentar

      • Fisktjejen
        • February 2005
        • 310

        #4
        Jag byter 30-40 % av vattnet, inte allt. Törs jag verkligen dra ner på vattenbytena? Det är verkligen massor av ancistrusyngel och de grisar ner så förskräckligt! Mamma och Pappa Ancistrus ska hädanefter hållas separerade!
        PMDD har jag provat och har tre flaskor ståendes i kylen, men DÅ fick jag verkligen alger och jag hade inte alger innan.

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #5
          Ursprungligen postat av Fisktjejen
          Jag byter 30-40 % av vattnet, inte allt. Törs jag verkligen dra ner på vattenbytena? Det är verkligen massor av ancistrusyngel och de grisar ner så förskräckligt! Mamma och Pappa Ancistrus ska hädanefter hållas separerade!
          PMDD har jag provat och har tre flaskor ståendes i kylen, men DÅ fick jag verkligen alger och jag hade inte alger innan.
          Jag skrev ju i den ordning:
          1. Mindre fisk
          2. Ej vattenbyten.

          Har du otroligt mkt fisk nu så kan det vara lika med självmord att sluta med vattenbyten.


          PMDD har jag provat och har tre flaskor ståendes i kylen, men DÅ fick jag verkligen alger och jag hade inte alger innan.
          PMDD är inget mirakelmedel som helt plötsligt sveper bort alla alger och ser till att växterna ser ut som Hulken på anabola. Grejen med pmdd - vilket jag utgick ifrån men kanske borde ha förtydligat - är att man har bra med växter i karet när man börjar med pmdd. Akvariet skall vara mer eller mindre *packat* med växter (helst skall man inte kunna se botten för alla växter). PMDD ser till att dina befintliga växter börjar trivas, växa och "föröka sig" och därmed konkurrera ut algerna. Har man bara ett par sorgliga stängslar och börjar med pmdd så kommer pmdd varken att göra till eller från vad gäller alger, och kan nog göra algproblematiken värre om det finns alldeles för få växter att konkurrera ut alger med.
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • Fisktjejen
            • February 2005
            • 310

            #6
            Hej! Jag har "halvfullt" med växter. Inte bara några stycken och inte helfullt så att man inte ser botten uppifrån. Jag gick och kollade; man ser ungefär 1/3 av bottengruset uppifrån och då är det ganska mycket javaormbunke på en rot, vallisneria tar bara lite plats och mest plats, nästan 1/2 av ytan tar hygrophila polysperma.

            Kommentar

            • PatrikS
              • June 2006
              • 579

              #7
              Okej, det verkar vara normalt med växter. Vad var det för alger du fick när du började med pmdd, kommer du ihåg det?
              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

              Kommentar

              Arbetssätt...