Fosfat mot Cyano - skumt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    Fosfat mot Cyano - skumt...

    Måste bara rapportera en skum grej jag testade i mitt 300L akvarie.

    Jag kör Hi-tech med C02 och 50-60% vatten byten varje vecka. Doseringen av gödning ser ut så här:

    fosfat - Nästan ingen allt eftersom jag alltid antagit att jag har förmycket av det. (haft en del cyano som har kommit och gått under 6-7 månader)

    Nitrat - 4 tsk per vecka.

    Nutrisi - 1 krm per vecka. (upplöst i vatten med PH 4)

    Nu till det som jag uppfattar som skumt. Jag har som jag skrev tidigare haft en del problem med cyano och dessa har jag försökt bli av med genom att kasta i mer nitrat. Detta har inte fungerat, så för två veckor sedan tänkte jag att, vafan har jag att förlora! Så jag skickade i en betydande mäng fosfat ca 3 krm rakt ner i burken. Och gissa om jag blev förvånad två daar senare när nästa all cyanon hade dragit ihop sig i små mörka klumpar och var på väg att försvinna.

    Kan det vara så att man får cyano även av för mycket nitrat? I sånna fall är det helt nytt för mig men jag kanske har missat något.

    Eller finns det någon som har en annan teori om vad som hände?

    /Marcus
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Eller kan det bero på att all den mängd nitrat som du doserat togs inte upp av växterna pga. fosfatbrist? Jag syftar på den där Liebigs lag som säger att växterna bara kan växa så mycket som den faktor som det finns minst av. När du väl doserat fosfat så kom även nitratupptaget igång. Den fosfat du hade i karet kan mycket väl endast ha varit till stor del organiskt, och kör det med mycket CO2 och ljus så hinner inte fiskarna producera i samma takt som det behövs.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • mgrant
      • July 2003
      • 475

      #3
      Kan var så men jag har alltid trott att cyano kommer krypande när fosfat mänden överstiger nitrat med en faktor av ca 1/10. Och jag köper resonemanget som du har men detta borde "bara" ha givit mig dålig tillväxt inte cyano enligt min mening. Men du kan ha rätt.

      Jag kommer i alla fall bli lite mindre snål med fosfat från och med nu.

      /Marcus
      Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
      Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        2 dagar är snabbt med bara en enda förändring. Det påminner lite om när jag hade brun smutsalger (kiselalgsklumpar) blandat med lite Cyano. När jag ökade fosfathalten efter att ha kört snålt med fosfat i det läget försvann dom båda - tyvärr kommer jag inte ihåg hur snabbt.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • mgrant
          • July 2003
          • 475

          #5
          Tyvärr verkade det som det bara var en tillfällig förändring för nu är de tillbaka igen. Eller så är det så att fosfaten redan är slut och det är dax för en till uppdosering men det låter lite farligt. Man vill ju inte komma i det läget att man pyttsar i lite hur som helst.

          Tänkte försöka hålla mig till att köra 1 krm fosfat, 1 msk nitrat och 1 krm nutrisi i veckan ett tag framöver och hoppas på att cyanon håller sig lugna. Om det funkar så blir det mörkläggning och sedan är det bara att köra vidare med samma gödningsregim.

          /Marcus
          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

          Kommentar

          • Holmby
            • February 2004
            • 1118

            #6
            Då har jag också drabbats av en elakartad cyanoinvasion.
            Jag har läst diverse trådar i ämnet, och många handlar om obalans mellan nitrat och fosfat. Nu handlar denna tråd fövisso om att motverka Cyano med höjda fosfathalter, men i mitt fall var fosfatnivåerna redan väldigt höga medan fosfat var "normalt". Jag hade mellan 2 och 3 mg/l PO4 enligt JBL's fosfattest medan jag hade mellan 10 och 20 mg/l NO3, detta med JBL's nitrattest.
            Nu har jag med vattenbyten minskat fosfat till något mellan 0,25 och 0,5 medan jag höjt nitrat till någonstans runt 60mg/l.
            Det skall bli kul att se om cyanotillväxten minskar. Frågan är också vilka andra alger man kommer få stifta bekantskap med.

            Jag kunde heller inte låta bli att testa den ekologiska metoden - Black Molly.
            Jag köpte 3st idag, och till min stora glädje så simmade de rakt ned till bottnen och började beta cyano när jag släppte dem ur påsen.
            Innan akvariet släcktes för kvällen så var 2 av dem i full färd att polera doppvärmaren. (Hoppas de städar av Limnophilan under morgondagen)
            Senast redigerad av Holmby; 21 June 2006, 21:45.

            Kommentar

            • PatrikS
              • June 2006
              • 579

              #7
              Ursprungligen postat av Holmby
              [...] men i mitt fall var fosfatnivåerna redan väldigt höga medan fosfat var "normalt". Jag hade mellan 2 och 3 mg/l PO4 enligt JBL's fosfattest medan jag hade mellan 10 och 20 mg/l NO3
              Vilket menar du var hög och vilket normalt, fosfat eller nitrat? 2 ppm fosfat och 20 ppm nitrat låter helt okej för mig.
              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #8
                Det var fosfathalten jag trodde låg högt.
                Men det är nog som du säger - ganska normalt. Det blir ju ungeför ett 1:10 förhållande mellan Fosfat och Nitrat.

                Nåväl... Cyano har jag fått av någon anledning. Karet är ett 54 liters utan tillsats av CO2 eller gödning. Karet har varit i gång ca 2 år. Engelsk sjösten på bottnen. Långa vattenbytesintervall.

                Jag trodde att jag fått höga fosfathalter på grund av för mycket matning.
                Hur som helst, jag har sänkt fosfathalten och ökat nitrathalten och hoppas att mina nytillkomna Mollies skall hjälpa till att äta upp den Cyano som ligger kvar. Annars får det bli ett försök med Fungistop.

                Kommentar

                Arbetssätt...